Közélet

Rejtélyes körülmények között csapódott földbe az ukrán utasszállító

Visszavonták, hogy az ukrán gép motorhiba miatt zuhant le, Teherán pedig egyelőre nem adja ki a megtalált feketedobozokat.

Teherán mellett szerdán reggel lezuhant egy Boeing 737-es típusú ukrán utasszállító gép. A jordán sajtó szerint a gépet az iráni légvédelem lőhette le tévedésből. A katasztrófa után már cáfolták a lelövésről szóló híresztelést, azonban egyre több esemény kérdőjelezi meg a technikai meghibásodás lehetőségét.

Az előzetes információk szerint a repülőgép a meghibásodott motor miatt zuhant le. Jelenleg kizárt a terrorista támadás

– olvasható volt az ukrán külügyminisztérium honlapján.

Ukrajna teheráni nagykövetsége korábban szintén közleményben hivatkozott a motorhibára, de ezt nemrég visszavonta

– írta meg a BBC.

Vadym Prystaiko ukrán külügyminiszter közölte, hogy az utasszállítón

167 utas és a 9 fős személyzet utazott: az áldozatok között 2 iráni, 63 kanadai, 11 ukrán – beleértve a legénységet –, 10 svéd, 4 afgán, 3 brit és 3 német állampolgár volt.

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök azt mondta, hogy megszakítja az ománi útját és visszatér Kijevbe. Amíg a hivatalos jelentések el nem készülnek azt kérte, hogy mindenki tartózkodjon a spekulációktól. „Őszinte részvétem az összes utas hozzátartozójának és barátjának” – tette hozzá.

https://twitter.com/Ruptly/status/1214789076718510080

A Nemzetközi Vörös Félhold humanitárius szervezet beszámolója szerint

lehetetlen, hogy túlélőket találjanak a roncsok között. A felderítésben résztvevő mentősök mindkét feketedobozt megtalálták.

Az iráni polgári repülési hatóság vezetője azonban a Mehr hírügynökség jelentése szerint azt közölte:

Irán nem fogja átadni a feketedobozokat a Boeing vállalatnak.

Ali Abedzadeh elmondta: még nem tudják, hogy melyik országba fogják eljuttatni az adathordozókat elemzésre.

Zelenszkij bejelentette, hogy repülőgépek indítanak Iránba a földi maradványok hazaszállításához.

Fotó: AFP

Megszólalt az ukrán légitársaság

A MAU ukrán légitársaság képviselői szerint a repülőgépük jó állapotban volt, és a járat jól képzett személyzete sem követhetett el hibát.

„Ez volt az egyik legjobb repülőgépünk, kiváló, megbízható személyzettel” – jelentette ki Jevhenyij Dihne, a társaság elnöke a kijevi sajtótájékoztatón.

A repülési műveleti alelnök hozzátette: a gép személyzetét két pilóta, egy oktató és hat utaskísérő alkotta. A MAU műszaki igazgatója elmondta, hogy

  • a gépet 2016-ban gyártották, közvetlenül a Boeing üzeméből szerezték be.
  • Utoljára január 6-án esett át műszaki ellenőrzésen,
  • a légitársaság nem kapott semmilyen jelzést a pilótáktól sem Teherán felé repülve, sem onnan a felszállás előtt arról, hogy műszaki meghibásodást észleltek volna.
  • Rejtélyes balesetek, halálos hibák

    Számos esetben történt megmagyarázhatatlan repülőgép baleset, amikor az események bekövetkezte után sem sikerült megfejteni a katasztrófa okát, sőt történtek olyan légi katasztrófák is, amikor konfliktusos övezetekben civil gépeket lőttek le.

    Az Airbus 330 Rio de Janeiróban szállt fel 2009-ben, majd néhány órával később az Atlanti-óceán felett eltűnt a radarról. A repülőgép egy viharon keresztül is átrepült, de nem adott le vészjelzést. A gép felszereltsége modernnek számított, a hasonló hajtóművekkel felszerelt repülőkkel korábban még nem fordult elő baleset. A 2012-ben közzétett jelentés szerint a gép légelvezető berendezése meghibásodott, később azonban kiderült, hogy

    a pilóta a repülés előtt csak egy órát aludt, mert a párjával töltötte az előző éjszakát, de a baleset pontos okát így sem lehetett bizonyítani.

    1999-ben egy Boeing 767-es Kairóból tartott New Yorkba, amikor a gép az ország határától mintegy 100 kilométerre az óceánba csapódott. Az utasszállítón 217-en utaztak, a későbbiekben megtalálták a roncsokat, azonban nem sikerült tisztázni, hogy mi okozta a balesetet. A feketedoboz szerint a pilóta többször mondta , hogy

    „bízom Istenben” és felmerült, hogy bosszút akart állni, amiért a légtárság el akarta tiltani a transzatlanti útvonalaktól, de a balesettel nem lehetett egyértelműen összefüggésbe hozni.

    Egy Boeing 747-es 1996-ban robbant fel repülés közben, majd az Atlanti-óceánba zuhant. Összesen 230-an haltak meg, bár sokan azt gondolták, hogy a terroristák okozták a katasztrófát, az FBI a 16 hónapos nyomozást követően sem talált erre bizonyítékot. A vizsgálat szerint elektromos szikra okozta a balesetet.

    2014-ben az oroszbarát erők által ellenőrzött Kelet-Ukrajna felett rakétatalálat érte a Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó repülőgépét.

    Három orosz és egy ukrán embert vádolnak gyilkossággal a 2014-ben lezuhant maláj repülőgép ügyében
    Fotó: AFP

    A pilótafülke mellett felrobbant rakéta szilánkjainak ezrei fúrták át a Boeinget, amely a levegőben darabokra tört és lezuhant. A gépen utazó mind a 298 ember meghalt, köztük 196 holland állampolgár.

    A rakéta az oroszországi Kurszkban állomásozó 53. légvédelmi dandártól származott.

    2001-ben a Fekete-tenger fölött lezuhant az orosz Szibéria légitársaság Tel-Avivból Novoszibirszkbe tartó TU-154-es utasszállító gépe, a fedélzetén tartózkodó 78 ember – köztük két gyermek – meghalt.

    A katasztrófát az ukrán légvédelem a Krím-félszigetről hadgyakorlat közben kilőtt S-200 típusú rakétája okozta.

    1988-ban a egy amerikai hadihajó lelőtte az Iran Air Teheránból Dubajba tartó Airbus A300 típusú utasszállító gépét, amelynek fedélzeten 290 ember utazott, köztük 66 gyerek. A támadást senki nem élte túl iráni légtérben. Az esett az iráni-iraki háború vége előtt történt, a vizsgálat szerint a hadihajó gondatlanságból lőtte ki a rakétát az utasszállítóra.

    Az ukrán állami légiközlekedési hivatal az ukrán utasszállító katasztrófája miatt megtiltotta a repülést minden ukrán légitársaságnak Irán légterében. Továbbá az Air France, a Lufthansa, az Aeroflot és az Emirates légitársaság is felfüggesztette a közel-keleti térséget érintő járatait és a Wizz Air gépei szintén biztonsági okokból nem érintik az iraki és az iráni légteret.

     

    Címlapkép: AFP

    katasztrófa Ukrajna légikatasztrfófa Irán
    Kapcsolódó cikkek