Közélet

A gourmet ételeket is megfertőzte a vírus

Jócskán visszaesett a kereslet a prémium-élelmiszerek iránt a koronavírus-járvány következtében, miután világszerte bezártak a szállodák és éttermek, otthon pedig még a tehetősek sem nyúlnak mindennap beluga kaviárért. Bár lassan újra kinyitnak az éttermek, úgy tűnik, a vendégek bizalma még nem tért vissza, más csatornákon pedig nehézkes és nem minden esetben kifizetődő az értékesítés a luxusélelmiszerek előállítói számára. 

A járvány okozta bezárások következtében szinte minden iparág mélyrepülésbe kezdett, nem kivétel ez alól a luxustermékek piaca sem. Ezen belül a prémium-élelmiszerek iránti kereslet szintén nagymértékben megcsappant. Míg egyes gourmet termékeket gyártók azzal próbálkoznak, hogy közvetlenül a fogyasztóknak adják el készítményeiket, mások jelentősen csökkentik a termelést, miután némelyik luxusétel ára csaknem a felére esett vissza az év eleje óta – írja a Reuters.

Abban reménykedem, hogy az emberek jófajta pezsgőkkel koccintanak majd a kijárási és egyéb korlátozások enyhítésének hírére, ám ez az év mindenképpen nehéz lesz

– idézi a hírügynökség a pezsgőgyártók lobbiszervezetének, a CIVC-nek a társelnökét, Jean-Marie Barillere-t. Szerinte a mostani időszak szinte háborús helyzetre emlékeztet.

Áresés a piacon: a beluga kaviár ára 30 százalékkal csökkent az év eleje óta
Fotó: Shutterstock

Jól mutatják a kereslet visszaesését az online éttermi foglalási rendszer, az OpenTable adatai is: a tavalyi év hasonló időszakához képest idén átlagosan 80 százalékkal estek vissza az éttermi foglalások az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Kanadában, Ausztráliában – ezeket az országokat vizsgálták a cikkben, de feltehetőleg a világ minden táján hasonló mértékű vagy akár nagyobb lehet a visszaesés.

Ráadásul egy egészségügyi válsághelyzet kellős közepén a legtöbb ember nem luxusételeket fogyaszt otthon sem, még azok sem feltétlenül, akik megtehetnék

– mutat rá a cikk. Sokan aggódnak a pénzügyi helyzetük miatt, de az sem csábító, hogy az újranyitó éttermekben klinikai körülmények között, egymástól távolságot tartva költsék el a méregdrága fogásokat.

„Az emberek nem akarnak Cha­teu Petrus bort, kaviárt vagy homárt üvegbúra alatt kóstolni – vélekedik Michel Berthommier, a dél­nyugat-franciaországi Caviar Per­lita kaviárfarm ügyvezetője. – Ha arra kényszerítenek embereket, hogy ilyen körülmények között vacsorázzanak, sokan inkább a gyorsét­termeket választják.”

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

koronavírus gasztronómia gourmet
Kapcsolódó cikkek