BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pesszimistábbak a német vállalatvezetők

Borúsabb a német vállalatok helyzetmegítélése, és a kilátásaikat is kedvezőtlenebbnek vélik, mint az ősszel – derült ki a Német Kereskedelmi és Iparkamara minden ágazatot felölelő, több mint harmincezer vállalatra kiterjedő felméréséből.

A Német Kereskedelmi és Iparkamara (DIHK) felmérése szerint a német vállalatok összességében rosszabbnak ítélték meg az aktuális helyzetüket a 2020. őszi felmérésben tapasztaltnál. Az összes gazdasági ágazatban a megkérdezett vállalatok 29 százaléka jónak, 32 százaléka pedig rossznak ítélte meg az üzleti helyzetét. A 2020. őszi felméréskor a negatív értékelések 1 százalékponttal haladták meg a pozitívakat.

A különböző gazdasági ágazatok résztvevői nagyon eltérően ítélik meg a helyzetüket. Az építőiparban továbbra is magas a pozitív különbözet, 39 százalékpont a jó megítélés javára, bár alacsonyabb az őszi 44 százalékpontnál. A feldolgozóipar nagy lendületet vett a javulás felé, a megítélés szaldója plusz 6 százalékpontra billent át az őszi mínusz 10 pontról.

A lezárások által leginkább hátrányosan érintett gazdasági ágazatokban, a kereskedelemben és a szolgáltatóipari területeken nagymértékben romlott a helyzet megítélése: a kereskedelemben mínusz 5 pontra plusz 5 pontról, a szolgáltatási szektorban pedig mínusz 12 pontra mínusz 3 pontról.

A szolgáltatási szektorban is vannak azonban olyan ágazatok, amelyekben többségében pozitívan értékelik aktuális helyzetüket a vállalkozások. Ilyen például az informatikai szolgáltatások köre, ahol 24 százalékponttal vezetnek a helyzetüket jónak tartó cégek. A rendezvényszervezőknél viszont a felmérés kezdete óta a legalacsonyabb, mínusz 83 pont az értékelések aránya. A művészeti területeken tevékenykedő cégeknél mínusz 74 pont.

A kereskedelemben is vannak területek, ahol többségükben pozitívan értékelik a helyzetüket a vállalatok. A nagykereskedelemben például plusz 8 pont a különbözet, míg a kiskereskedelemben mínusz 13 pont. Az egészségügyi cikkeket forgalmazóknál azonban a kiskereskedelemben is plusz 10 pont a szaldó.

A következő 12 hónapra vonatkozó kilátásaikat is kedvezőtlenebbül ítélik meg a vállalatok, mint az őszi felmérésben. A negatív és pozitív értékelések szaldója mínusz 9 pontra csökkent mínusz 7 pontról. A feldolgozóipariban plusz 8 pontra emelkedett a különbözet plusz 5 pontról, miután a vállalatok 29 százaléka számít helyzetének javulására, 21 százaléka pedig a romlására. A legbizakodóbb hangulat a gyógyászati eszközök és berendezések gyártásában uralkodik plusz 26 pontos szaldóval. A kereskedelemben a szaldó 13 ponttal került lejjebb, mínusz 25 százalékpontra. Rosszabbnak ítéli meg a kilátásait még az építőipar is, a mérleg nyelve mínusz 21 pontra billent mínusz 20 pontról. A szolgáltatási szektorban mínusz 12 pontra csökkent a különbözet mínusz 10 pontról. A vendéglátásban mínusz 25 ponton, a közlekedésben mínusz 26 ponton áll a szaldó. A szolgáltatási szektorban csak az informatikai szolgáltatásokkal foglalkozó cégek tekintenek bizakodással a jövőbe, a mérlegük plusz 9 pont. A nagykereskedelemben mínusz 15 ponton áll a negatív és pozitív várakozások különbözete, szemben az őszi felmérésben kimutatott mínusz 10 ponttal. A kiskereskedelemben a különbözet mínusz 33 pontra nőtt mínusz 12 pontról.

A német vállalatok 22 százaléka tervezi növelni beruházásait az idén, 30 százaléka pedig csökkentené.

A kormány 3 százalékos növekedési prognózisával szemben a DIHK az idei évre 2,8 százalékos GDP-növekedést vár a 2020-as 5 százalékos csökkenés után. A koronavírus-válság a kutatóintézet számításai szerint 190 milliárd eurós termelési értéktől fosztotta meg a német bruttó hazai terméket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.