Hamptons, Palm Beach és Aspen után a legújabb, gyorsan növekvő műkereskedelmi helyszín Monaco lett, ahol több nagy jelentőségű galéria, kereskedő- és aukciósház létesített üzletet, kihasználva, hogy a nyári szezonban  koncentráltan megtalálhatók a művészetet és luxuscikkeket kereső gazdag vásárlók a városállamban. Monaco lakosainak csaknem egyharmada milliomos. 

A mediterrán fejedelemség az ultragazdagok luxusfogyasztásáról ismert, és elsősorban adóparadicsomként, nem pedig komoly kulturális központként szerzett hírnevet. 

Ezidáig. A Sotheby’s most jelentette be, hogy július 1-jétől októberig új privát értékesítési galériát nyit Monacóban. Az iroda a Cote d’Azur szívében, az Avenue de la Costán található. Két emeleten folyamatosan változó modern és kortárs műalkotások közül válogathatnak a nyár örömeit élvező műértők.

 

A pop-up galéria  első válogatása olyan művészek műveit sorakoztatja fel, mint Pablo Picasso, Francis Picabia, Georges Braque, Pierre-Auguste Renoir, Fernand Léger, Henri Matisse, Emil Nolde és Cy Twombly, Lucio Fontana, Alighiero Boetti és Alberto Burri. A műalkotások mellett  dizájn- és a luxuscikkeket is forgalmaznak, beleértve az órákat, a táskákat, sneakerseket és a brit ékszerész, Glenn Spiro egyedülálló alkotásait.

 

A Sotheby’s egyébként több mint 50 éve van jelen Monacóban, 1967 óta irodát tart fenn Monte-Carlóban, a fejedelemség és az Alpes-Maritimes gyűjtőinek kiszolgálására.

 A Sotheby’s volt az első nemzetközi aukciósház, amely árverést is tartott Monacóban, 1975-ben Redé Rothschild gyűjteményét vitték itt kalapács alá. A most nyitott galéria esetében az aukciósház private sales üzletágának bővítése az üzleti cél, hogy az ügyfelek a hagyományos aukciós naptáron túl is vásárolhassanak és eladhassanak, egész évben elérhetővé váljanak számukra értékes műtárgyak.

Fotó: MW

 

A Sotheby’s kiadott közleményében utalt a magáneladások exponenciális növekedésére, 2020-ban ezek értéke 1,6 milliárd dollárt tett ki,  ami 60 százalékos növekedés a 2018-ban és 2019-ben egymilliárd dolláros éves szinten álló privat saleshez képest. 

A konkurens Christie’s hasonló adatokról számolt be, összesen 987 millió font (1,2 milliárd dollár) magánértékesítést jelentett 2020-ra, ami 56 százalékos növekedés 2019-hez képest.

 

„A pop-up galériák működésünk fontos és egyre népszerűbb elemévé váltak” – idézte az Artnet Martin Klosterfelde-nek, a Sotheby’s nemzetközi private sales üzletága vezetőjének a nyilatkozatát. 

„Palm Beach-i és East Hampton-i galériáink továbbra is minden héten több száz látogatót fogadnak, új ablakot nyitva az olyan exkluzív műfajok felé, amelyek hagyományosan távol maradtak a nyilvánosságtól. 

Monaco egyre inkább a világ kiemelkedő gyűjtőinek és galéristáinak kedvelt helyszínévé válik, ami nem csoda, hiszen a város kultúráját áthatja a 20. századi nagy művészek felbukkanása” – tette hozzá Michael Gumener,  a Sotheby’s privat sales szakértője. A Sotheby’s aukcióra is készül Monacóban, még ebben az évben itt dobják piacra a Karl Lagerfeld-gyűjteményt.

 

A következő hetekben több művészeti esemény is nyílik a régióban: egy Giacometti-retrospektív megnyitó helyszíne lesz a Forum Grimaldi, július 15-én pedig nyit az Art Monte-Carlo művészeti vásár. A világ egyik legjelentősebb kortárs galériája, a Hauser and Wirth június végén nyitott új üzletet a Cote d’Azuron, ahol szeptember 25-ig Louise Bourgeois Maladie de l’Amour című egyéni kiállításával kezdenek.  Johann König német műkereskedő bemutatóterme a monacói Villa Nuvola-on nyílt a múlt héten. A Christie’s pedig július 3-tól 18-ig Monte-Carlóban rendez eladást a Ciprianiban, kortárs művészettel és ékszerekkel készülnek.