Dugódíjjal kellene küzdeni a légszennyezés ellen a Levegő Munkacsoport szerint, melynek mértékeként 500 forintot javasolnak – derül ki a szervezet elnökének, Lukács Andrásnak az InfoRádióban elhangzott szavaiból.

Fotó: Mónus Márton / MTI

Lukács szerint 

a légszennyezés évente 3 ezer ember halálát és további hárommillió megbetegedését okozza a fővárosban és környékén, 

míg a Budapesti Fejlesztési Központ adatai szerint a dugók évi 300 milliárd forintos kárt is okoznak. Az útdíj bevezetése tehát indokolt, amit külföldi példák is indokolnak.

A Levegő Munkacsoport elnöke Stockholm példáján illusztrálta, hogy az ottani, mindössze 1-2 eurós behajtási díj hatására 20 százalékkal csökkent a bejövő forgalom, ezért az 500 forintos dugódíj várhatóan Budapesten is hasonló eredménnyel járna, ám már 

egy 10-15 százalékos forgalomcsökkenés hatására is megszűnne a dugók nagy része.

Mivel a teherautók kilométeres útdíját kamerákkal ellenőrzik már most is 7 ezer kilométeren, így 

a behajtási díj ellenőrzéséhez szükséges technikai rendszer már adott, semmi újat nem kell kitalálni. 

A díj hatására csökkenő légszennyezés és a kevesebb dugó nemcsak a kerékpáros és gyalogos, de az autós forgalom számára is kedvező lehet, sőt a fuvarozók is jól járnának a díjjal.

A Levegő Munkacsoport bízik benne, hogy a díj bevezetéséhez szükséges politikai akarat is meglesz, még ha csak a választásokat követően is. A szervezet vezetője szerint a közösségi közlekedés is elbír 15-20 százalékkal magasabb forgalmat, különösen a pandémia miatt amúgy is visszaesett utasszám mellett, így a járatokat csak pár helyen kellene sűríteni.

Ugyanakkor a Levegő Munkacsoport nem csak vár a politikai akarat megszületésére, 

petíciót is indítottak, hogy rábírják a Fővárosi Önkormányzatot, hogy készítsen a témában megvalósíthatósági tanulmányt.