Az itthoni építkezők valamivel több mint egyharmada, egészen pontosan 34 százaléka válaszolta azt, hogy anyagi kár érte a nem hozzáértően elvégzett munkák miatt az elmúlt egy évben – derül ki a Mapei Kft. országos, reprezentatív kutatásából. 

A kutatásban a 2250 válaszadó ötpontos skálán (0-5 csillaggal) értékelhette a kivitelezők munkájának szakmai színvonalát, az adatokat összesítve állt össze az Építőipari Bizalmi Index (ÉBI), amelynek értéke országosan 3,53 volt. Az ÉBI megyénként és szakmánként is eltérő, vagyis az átlag hullámzó teljesítményt takar. 

A legjobb, 3,98 csillagos eredményt Tolna megyében, a legrosszabbat (3,32 csillag) Budapesten és Pest megyében jegyezték fel. 

Fotó: Shutterstock

A területi sajátosságok mellett utóbbira magyarázat lehet, hogy ott zajlik a legtöbb építkezés, ott a legfeszítőbb a szakemberhiány. 

A szakmák rangsorát a villanyszerelők vezetik, munkájukat 3,95 csillaggal értékelték az építkezők. A leggyengébben a generálkivitelezők szerepeltek, 2,89 csillaggal. Az utóbbi nem csoda, ha figyelembe vesszük, hogy minden hibáért, mulasztásért őket veszik elő a megrendelők. 

A kontármunka-károsultak aránya 34 százalék volt, azaz az elmúlt egy évben építkezők és felújítók egyharmada szenvedett el valamilyen kárt silány minőségű építőipari munka miatt Magyarországon. 

A legmagasabb arányt Budapesten (41 százalék) és Közép-Magyarországon (40 százalék), a legalacsonyabbat a Nyugat-Dunántúlon és a Dél-Dunántúlon (28-28 százalék) mérték. Megdöbbentően magas, 753 ezer forint az egy kontármunkára jutó átlagos kárösszeg. Itt is nagy a szórás: Közép-Magyarországon 988, a Dél-Dunántúlon 369 ezer forint közeli összeget mértek. 

„Ezeket a magánépítkezésekre, felújításokra vonatkozó számokat elnézve nem nehéz elképzelni, hogy mekkora károkat okozhat a szakszerűtlenül elvégzett munka a nagyobb beruházásoknál. 

Minden gyatrán teljesítő alvállalkozót nem lehet kiszűrni, de a digitális megoldások alkalmazása komoly segítséget jelent a projektek szereplői között zajló kommunikáció javításában, 

a hibajavítás hatékonyságának növelésében, szükség esetén a felelősség megállapításában, a károkozók azonosításában. A fényképes dokumentációval vagy statisztikákkal vissza lehet nézni a munkák eredményességét és a későbbi projekteken mérlegelni, hogy kivel szeretnének együtt dolgozni, illetve kivel nem” – mondja Simon Szilárd, a PlanRadar építőipari, épületüzemeltetési szoftvert fejlesztő és forgalmazó bécsi központú cég magyarországi részlegének vezetője.