Spanyolország még márciusban jelentette be, hogy megtiltaná az influencereknek és közszereplőknek, hogy egészségtelen ételeket és italokat reklámozzanak a gyerekeknek. A javaslat értelmében tilos lenne minden olyan élelmiszer vagy ital reklámozása, mely magas cukor-, nátrium-, só- vagy zsírtartalmú. 

Az európai ország nem csupán az egészségtelen ételek, italok reklámozását tiltaná be a közösségi platformokon, de ezzel egyidőben arra is felkéri a gyerekek körében népszerű influencereket, közszereplőket és hírességeket, hogy vegyenek részt olyan oktatási és közegészségügyi kampányokban, melyek a fizikai aktivitást és az egészség, valamint fenntartható és felelős táplálkozási szokásokat hirdetik.

Erre a lépésre öt hónappal azután került sor, hogy a spanyol fogyasztóvédelmi miniszter, Alberto Garzón bejelentette, hogy betiltja az egészségtelen élelmiszerek gyermekeknek szánt reklámozását a tévében, az interneten, a közösségi médiában és az alkalmazásokban, a mozikban, az újságokban és a rádióban.

Fotó: Philippe Lissac / Photononstop via AFP

A tilalom olyan termékeket foglalna magában, mint a csokoládé, sütemények, kekszek, energiaszeletek, gyümölcslevek, energiaitalok és fagylaltok. 

A miniszter szerint erre azért van szükség, hogy összefogva lépjenek fel a gyermekkori elhízás problémájának kezelése érdekében. Egy 2019-es tanulmány rávilágított, hogy a 6-9 év közötti spanyol gyerekek 40,6 százalékának testsúlya haladta meg az ajánlott mértéket, közülük pedig 17,3 százalék már túlsúlyos.

Mi a helyzet itthon?

A magyar 4-10 év közötti gyermekek 23 százaléka rendelkezik súlyfelesleggel – állapította meg a Nestlé Hungária a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) szakmai támogatásával készült, 2021-es országos reprezentatív felmérése.

Ennek egyik oka a mozgásszegény életmód, a másik pedig a helytelen táplálkozási szokások. A 4-10 éves kor között lévő gyermekek az ajánlottnál kevesebb zöldséget, gyümölcsöt, tejterméket és teljesértékű gabonát fogyasztanak, ezzel szemben azonban az étrendjük túl sok zsírt és sót tartalmaz.

A tudatos életmód a lelki és testi egészséget egyaránt magába foglalja. A zsírok, sók, cukrok és összességében a kalóriabevitel csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának növelése mellett a rendszeres sport, mozgás a testi, míg a csokoládé vagy chips utáni sóvárgás csillapítása a lelki egészséghez járulhat hozzá. 

Az influencerek kommunikációjában is szükséges egyfajta tudatosságra ezen a téren, például többségben olyan márkákkal együtt dolgozni, akinek a kínálatában a hagyományos áruk mellett, megtalálhatóak a cukor- és zsírcsökkentett termékek is

 – mondta Havas Dávid, a Star Network Influencer Ügynökség projektmenedzsere.