A legújabb elnöki különgépeket a Boeing szállítja az Egyesült Államok számára még egy 2018-as, a Trump-kabinet által tető alá hozott szerződés eredményeképp, ám a vállalat nem járt jól a megállapodással – írja a Bloomberg.

A társaság vezérigazgatója – aki 2020-ban, a szerződés megkötése után vette át az irányítást a cégnél – szerint már 1,5 milliárd dolláros veszteséget könyvelhettek el a projekt kapcsán, míg a légierő a gépek szállításának csúszása miatt aggódik. 

A fixáras megállapodásra még Donald Trump beszélte rá a céget akkoriban vezető Dennis Muilenburgot, 

melynek értelmében a cég 3,9 milliárd dollárból alakít át két 747-8-as gépet a kívánalmaknak megfelelően.

Ez azonban azt eredményezte, hogy a cég mielőbb túl kíván lenni az üzleten, miközben a Pentagon ragaszkodik a szerződésben foglalt kívánalmak teljesítéséhez. A gépek kérdése a volt elnök szívéhez nőtt, Trump még új, pros-fehér-kék színvilágot is javasolt hozzá, bár a Biden-kormányzat ezt később lemondta.

Donald Trump, Air Force One, az elnök különgépe
Donald Trump lányával és vejével készül felszállni az elnöki gépre
Fotó: MANDEL NGAN / AFP

A Boeing legutóbbi negyedéves jelentésekor már az új vezérigazgató, David Calhoun kényszerült a gépekkel kapcsolatos költségek miatt magyarázkodni, míg a légierő beszerzésekért felelős vezetője, Andrew Hunter elmondta, hogy ragaszkodnak a szerződésben foglaltakhoz. Hozzátette, hogy 

a VC-25B nevet viselő gépek késése miatt a Pentagon további összegeket kíván a repülőgyártón bevasalni.

A két gép közül az első az eredeti, 2023 decemberi átadásához képest legalább két éves csúszással érkezhet, míg a második három évvel érkezhet a tervekben szereplő 2024. áprilisi dátum után.

A repülőgyártó 2020 februárjában kezdte meg a gépek átalakítását, de azok belsejének szállítója nem elég jó minőséget kínált és pénzügyi nehézségekkel is szembe kellett nézzen. A több, mint 320 kilométernyi kábel telepítése sem volt egyszerű, lévén ez majdnem a duplája a hagyományos gépekben futó vezetékeknek és a megfelelő szintű átvilágítással rendelkező munkások toborzása sem bizonyult egyszerűnek.

Hunter arra a kérdésre, hogy az adófizetők jól jártak-e a szabott áras szerződéssel, csak annyit válaszolt, hogy ezt csak a gépek érkezése után lehet majd megmondani. Az elnök addig is a jelenleg szolgálatban lévő gépeket használja.