A Facebook- és Instagram-tulajdonos Meta a politikai reklámok teljes európai tilalmán gondolkozik, attól tartva, hogy a cég népszerű platformjaira túl nagy terhet róhat a kérdés közelgő uniós szabályozása.
Az olyan, a tervek szerint már jövőre életbe lépő új szabályozáson dolgozik, mely arra kényszerítené a Metához hasonló tech óriásokat, hogy többet áruljanak el arról, milyen csoportok állnak a felületükön folyó politikai kampányok mögött, és kiket céloznak a hirdetéseikkel.
Mark Zuckerberg cége azon aggódik, hogy Brüsszel végül a politikai hirdetések definícióját olyan széles körűvé teheti, hogy egyszerűbb lesz azok teljes tiltása a szabályoknak való megfelelésnél – tudta meg az ügyet ismerő forrásoktól a Financial Times.
A politikai hirdetések tiltása mellett szól az is, hogy a közösségi oldalak felhasználóit ezek nem különösebben érdeklik, és viszonylag kevés bevételt hoznak a vállalatnak.
Az Insider Intelligence szerint az Egyesült Államokban 2019–2020-ban 800 millió dollárt hoztak a Meta konyhájára ezek a reklámok, ami a hirdetési bevételek 1 százalékát sem érte el.
A döntés még nem született meg a Metánál, és több felső vezető is ellenzi a tilalmat. A végső döntés pedig csak az uniós szabályok meghozatalát követően érkezhet.
Az uniós javaslat kötelezhetné a Facebookot vagy a Google-t a hirdetések átláthatóságának növelésére, így például annak közlésére, hogy mennyibe kerültek vagy hogy ki fizette őket. Az Európai Bizottság, az Európai Parlament és a tagállamok döntése június 5-ig várható. Az uniós vezetők között, úgy tűnik, széles körű konszenzus van a definíció kérdésében.
Abban viszont vita van Brüsszelben, hogy a szabályozás hogyan korlátozná a technológiai óriások hozzáférését a kampányokhoz szükséges felhasználói adatokhoz. Egy uniós tisztviselő szerint
a Meta által megszellőztetett tilalom csupán a nyomásgyakorlás célját szolgálja,
hogy minél kevésbé kelljen felelősséget vállalnia a politikai hirdetések ellenőrzése során. Zuckerberg cégére azonban csak minimális terhet rónának a tisztviselő szerint az új szabályok, különösen, hogy a transzparencia terén már most is sokat tesz.