A Facebook- és Instagram-tulajdonos Meta a politikai reklámok teljes európai tilalmán gondolkozik, attól tartva, hogy a cég népszerű platformjaira túl nagy terhet róhat a kérdés közelgő uniós szabályozása.

Facebook Headquarters As Company Plans To Rebrand With New Name
The Facebook logo reflected in a puddle at the company's headquarters in Menlo Park, California, U.S., on Monday, Oct. 25, 2021. Facebook Inc., facing intense scrutiny over its business practices, is planning to rebrand the company with a new name that focuses on the metaverse, according to The Verge. Photographer: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Getty Images

Az olyan, a tervek szerint már jövőre életbe lépő új szabályozáson dolgozik, mely arra kényszerítené a Metához hasonló tech óriásokat, hogy többet áruljanak el arról, milyen csoportok állnak a felületükön folyó politikai kampányok mögött, és kiket céloznak a hirdetéseikkel.

Mark Zuckerberg cége azon aggódik, hogy Brüsszel végül a politikai hirdetések definícióját olyan széles körűvé teheti, hogy egyszerűbb lesz azok teljes tiltása a szabályoknak való megfelelésnél – tudta meg az ügyet ismerő forrásoktól a Financial Times.

A politikai hirdetések tiltása mellett szól az is, hogy a közösségi oldalak felhasználóit ezek nem különösebben érdeklik, és viszonylag kevés bevételt hoznak a vállalatnak.

Az Insider Intelligence szerint az Egyesült Államokban 2019–2020-ban 800 millió dollárt hoztak a Meta konyhájára ezek a reklámok, ami a hirdetési bevételek 1 százalékát sem érte el.

A döntés még nem született meg a Metánál, és több felső vezető is ellenzi a tilalmat. A végső döntés pedig csak az uniós szabályok meghozatalát követően érkezhet.

Az uniós javaslat kötelezhetné a Facebookot vagy a Google-t a hirdetések átláthatóságának növelésére, így például annak közlésére, hogy mennyibe kerültek vagy hogy ki fizette őket. Az Európai Bizottság, az Európai Parlament és a tagállamok döntése június 5-ig várható. Az uniós vezetők között, úgy tűnik, széles körű konszenzus van a definíció kérdésében.

Abban viszont vita van Brüsszelben, hogy a szabályozás hogyan korlátozná a technológiai óriások hozzáférését a kampányokhoz szükséges felhasználói adatokhoz. Egy uniós tisztviselő szerint 

a Meta által megszellőztetett tilalom csupán a nyomásgyakorlás célját szolgálja, 

hogy minél kevésbé kelljen felelősséget vállalnia a politikai hirdetések ellenőrzése során. Zuckerberg cégére azonban csak minimális terhet rónának a tisztviselő szerint az új szabályok, különösen, hogy a transzparencia terén már most is sokat tesz.