Az orosz–ukrán háború kezdete óta Oroszország 1300 ukrán iskolát rombolt le – írja a Kárpát Igaz Szó. Az UNICEF jelentése szerint az ukrán gyerekek a kialakult helyzet miatt fokozatosan elvesztik az iskolában megszerzett tudásukat, különösen ukrán nyelvből, olvasásból és matematikából maradnak le. A támadások miatt az iskolaköteles korú gyermekek mindössze harmada látogatja az összes óráját személyesen. A diákok egy része vegyes oktatási formát választ, míg egy másik része távoktatásban tanul.

Blahodatne and Partyzanske villages in Mykolaiv RegionBLAHODATNE, UKRAINE - JULY 19, 2023 - A classroom is pictured inside a ruined school in Blahodatne village, Mykolaiv Region, southern Ukraine, which  Russian occupiers destroyed. NO USE RUSSIA. NO USE BELARUS. (Photo by Ukrinform/NurPhoto) (Photo by Nina Liashonok / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Szétbombázott iskola Ukrajnában.
Fotó: AFP

Az iskolák elleni támadások folytatódnak, miközben a gyerekek egyre zaklatottabbak, és egyre kevesebb a biztonságos hely, ahol tanulhatnának – magyarázta a szervezet. Az ENSZ Gyermekalapja aláhúzta:

a háború előtt a koronavírus-járvány is megnehezítette az életünket, így számos ukrán gyermek már negyedik éve nem tud rendesen iskolába járni.

Az Ukrajnából elmenekült gyermekek helyzete sem jobb, hiszen több mint felük kimarad a fogadó ország oktatási rendszeréből elsősorban nyelvi és közlekedési akadályok, illetve a helyi intézmények kapacitáshiánya miatt.

Traces of war in Ukraine's IziumIZIUM, UKRAINE - JUNE 23: A view of a destroyed school after shelling at Velyka Komyshuvaha, Izium, Ukraine on June 23, 2023. The village at the beginning of April became the frontline between the Ukrainian and Russian forces. The village became wholly ruined after Russia-Ukraine war. From almost eight hundred people living before the war, only about hundred have returned to rebuild their lives. Wojciech Grzedzinski / Anadolu Agency (Photo by WOJCIECH GRZEDZINSKI / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Az elpusztított intézmények helyett sokfelé nincs hova menni.
Fotó: AFP

Felmérések szerint a tanárok 57 százaléka számolt be a tanulók ukrán nyelvtudásának romlásáról, 45 százaléka a matematikai készségeik, 52 százaléka pedig idegennyelv-tudásuk hiányosságát említi.