A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) január 28–29-ére szervezett munkabeszüntetésének második napján a hétfőre munkavégzésre vezényelt autóbusz-vezetők 56 százaléka, míg a teljes munkavállalói létszámnak 21 százaléka vett részt a sztrájkban – közölte a Volánbusz Zrt. hétfőn. 

Volan-sztrajk-03-aj20231210  Miskolc

Nem tudott megegyezni a Volánbusz szakszervezete és a munkáltató ezért kétnapos sztrájkot hirdetett meg december 10-re és 11-re a SZAKSZ.

Képen: a Búza téri Volán autóbusz-állomás

Fotó: Ádám János ÁJ 
Észak-Magyarország
Fotó: Ádám János

A közleményben hangsúlyozták: a MÁV-Volán csoport továbbra is a bérmegállapodás mielőbbi megkötésére törekszik, a tárgyalások már kedden folytatódnak. Az adatok vármegyénként jelentős különbségeket mutatnak. Van, ahol az autóbusz-vezetői állománynak csak 7 százaléka, míg a hétfői munkavégzésre vezényelt autóbusz-vezetők 12 százaléka vélte úgy, hogy a folyamatban lévő tárgyalásoknál célravezetőbb a munkabeszüntetés. Az egyéb fizikai, illetve a szellemi munkavállalóknak a 6 százaléka vett részt a sztrájkban országosan – írta a közlekedési társaság. 

A MÁV-Volán csoport és a Volánbusz vezetése továbbra is elkötelezett abban, hogy a lehető leghamarabb megkösse a 2024-re vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal – hangsúlyozták a közleményben. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet Facebook-oldalán megjelentek szerint hétfőn az autóbuszvezetők mellett a karbantartók is részt vettek a munkabeszüntetésben. A munkavállalói szervezet azt jelezte, hogy 

a sztrájk támogatottsága elérheti a 75-80 százalékot a munkavállalók körében.

A SZAKSZ a tavaly december 10–11-i munkabeszüntetés után idén január 28–29-ére hirdetett újabb sztrájkot a 2024-re szóló bértárgyalások felgyorsítása érdekében. Az Építési és Közlekedési Minisztérium január 17-i tájékoztatása szerint Lázár János miniszter egy 3 éves időszakra szóló bérfejlesztési ajánlatot tett a MÁV-Volán csoport munkavállalóinak. Az ajánlat szerint a bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak alapbére átlagosan legalább 25 százalékkal – az éves bértárgyalások függvényében akár ennél is nagyobb mértékben – növekedne, míg a bérfejlesztési időszak első évben, 2024-ben egységesen havi 70 ezer forinttal nőne a vállalatcsoport minden munkavállalójának alapbére, ez átlagosan 16,8 százalékos béremelést jelent. 

A SZAKSZ a bértárgyalás legutóbbi, január 23-i fordulóját eredménytelennek ítélte. 

Az érdekképviselet a korábbi 25 százalékos, vagy fejenként havi 112 500 forintos keresetfejlesztési igényét havi 90 ezer forintra módosította, amit a bértárgyalás során nem tudott a munkáltatóval elfogadtatni.

Minden szem Lázár Jánoson és az új bérajánlaton

Lázár János építési és közlekedési miniszternek már kedden reggel lesz alkalma kommentálni a mostani munkabeszüntetést, ugyanis 9 órakor asztalhoz ül az érdekképviseletekkel. Ezen a teljes MÁV-Volán csoport képviselteti magát, a munkáltató mellett a teljes szakszervezeti oldal, összesen kilenc szervezet – írta meg korábban a Világgazdaság.

A SZAKSZ vezetője attól tart, hogy az álláspontok nem közeledni fognak egymáshoz, hanem még feszültebbé válik a helyzet. Pedig ha minden igaz, Lázár János új bérajánlattal készül. Hogy ebben mi áll, az nem ismert, de kívülről úgy tűnik, a követelés és az eddigi ajánlat között nincs áthidalhatatlan különbség. Az ÉKM három évre akar megállapodni úgy, hogy ezalatt legalább 25 százalékos fizetésemelést garantálna, 2024-re pedig mindenkinek legalább bruttó 70 ezer forintos pluszt.

A SZAKSZ legfeljebb egy évre írna alá – ahogy egyébként a többi szakszervezet is – és 90 ezer forintot akar. Arra nem válaszolt egyértelműen, hogy amennyiben a minisztérium beleegyezne az egyéves hatályba, a szakszervezet elfogadná-e a 70 ezer forintos emelést. Arra viszont kevés esélyt lát, hogy amennyiben elérnék a céljaikat, azt kierjesztenék a csoport egészére, tehát a vasutasokra is.