Az uniós választások közeledtével a brüsszeli politikaformálás kezd kezelhetetlenné válni. Az ok a németországi pártharcokban keresendő. 

A német kormányválság az EU-t is megbénítja / Fotó: AFP

Kívülről nézve a brüsszeli jogalkotás túlságosan bürokratikusnak és intézményesítettnek tűnhet. Az elmúlt hetekben tovább fokozódott a káosz, a tagállamok sorra vétóztak meg több, már eldöntöttnek hitt megállapodást. A háttérben a berlini politikai válság áll. 

Németországot hárompárti koalíció irányítja: a balközép szociáldemokraták, a Zöldek és a vállalkozásbarát Szabad Demokraták (FDP). A trió gyakran vitatkozik egymással az Ukrajnának nyújtott katonai segélytől kezdve a gazdaság fellendítésén át az emelkedő energiaárak megfékezéséig.

A belpolitikai harcokba mostanában egyre inkább belesodródik Brüsszel is – írja elemzésében a Politico. A berlini kormánynak gyakran az utolsó pillanatban kell elodáznia vagy meghiúsítania a megállapodásokat, miután nem tud egységes álláspontot képviselni – annak ellenére, hogy korábban részt vett a megtárgyalásukban. A koalíció legkisebb pártja, az FDP a fő ünneprontó; népszerűsége romokban, így kénytelen legalább valamekkora választói bázist megszerezni, ha nem akar teljesen eljelentéktelenedni. 

Scholz appears before the German Parliament
Christian Lindner (FDP) pénzügyminiszter, Robert Habeck (Zöldek), gazdasági miniszter és Olaf Scholz (SDP) kancellár a Bundestagban – az egész uniót megbénítják a pártok közötti torzsalkodások / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Az FDP ellenállása az EU természetvédelmi jogszabálytervezeteivel szemben viszont megnyitotta az utat más országok előtt is. A párt a vállalati ellátási láncokra vonatkozó követelményekkel kapcsolatban is tartózkodásra kényszerítette Berlint. Az uniós megállapodások megvétózása a jogalkotási folyamat utolsó szakaszában, amikor a miniszterek általában jóváhagyják a megállapodást, rendkívül szokatlan.

A természet helyreállításáról szóló törvény kapcsán kialakult patthelyzet 

komoly kérdéseket vet fel az uniós döntéshozatali folyamat következetességével és stabilitásával kapcsolatban

– mondta Virginijus Sinkevicius környezetvédelmi biztos hétfőn, miután a környezetvédelmi miniszterek nem tudták elfogadni a szabályokat. 

Most visszalépni, miután a lehető legrugalmasabb megállapodást találtuk meg, és minden aggályukat figyelembe vettük – ezt nagyon nehéz elfogadnom

– panaszkodott a politikus. 

Az EU egyik – eddig többé-kevésbé sikeres – működési elve volt, hogy igyekezett konszenzust teremteni a tagállamok, a különböző politikai családok között, majd ehhez ragaszkodott is a későbbiekben. A berlini belpolitikai viták ezt a gyakorlatot tették zárójelbe. 

Ebben a parlamentben évekig úgy dolgoztunk együtt, hogy ha kezet fogtunk ... egy politikai megállapodással, akkor a többi már csak formalitás volt

– kesergett Lara Wolters, az Európai Parlament holland tagja, a Szocialisták és Demokraták képviselője, aki a parlamentben az ellátási láncra vonatkozó szabályokkal kapcsolatos munkát vezette. „Az elmúlt hónapokban nyilvánvalóan már nem ez a helyzet” – tette hozzá. 

Jöttek a szabaddemokraták, és felrúgtak mindent

Az FDP – amely kormányra kerülése során mindig is az üzleti szférát támogatta – az idei uniós és a német tartományi választások, valamint a jövő évi általános választások előtt igyekszik partiképes maradni, bent maradni a törvényhozásban. A párt a tavalyi német tartományi választásokon 5 százalék körüli vagy annál is alacsonyabb eredményt ért el, a politikai süllyesztő szélén áll, országosan mérve alig éri el a Bundestagba való 5 százalékos bejutási küszöböt. Ezzel messze elmarad koalíciós partnerei támogatottságától, amelyek pedig maguk is jócskán veszítettek népszerűségükből. 

Az ellátási láncokra vonatkozó szabályokat például az EU három fő intézménye – a parlament, a tagállamok vezetőit képviselő tanács és a végrehajtó Európai Bizottság – két évig tartó tárgyalások folyamán csiszolták ki, tavaly decemberben már úgy gondolták, hogy megszületett a megállapodás. 

Aztán jött az FDP, és felrúgott mindent, engedve az iparági lobbi nyomásának, 

amely szerint a jogszabály végrehajtása túl nehéz és költséges lenne. Többhetes kupeckedés, alkudozás kezdődött, a felek végül jelentős engedményeket tettek a szkeptikus országoknak. Németország azonban továbbra is tartózkodott, mivel az FDP-t nem tudta rábírni a megállapodásra. Végül a jogszabály Németország támogatása nélkül ment át. Az FDP korábban azzal hozta zavarba a brüsszeli bürokratákat, hogy sikeresen talált kiskapukat az új, hagyományos autók értékesítésének 2035-ös uniós tilalmában, ezzel védve Németország erős autóiparát. 

A „német szavazat” 

A berlini tartózkodásnak hagyománya van Brüsszelben. Először Angela Merkel szociáldemokraták (SPD) és a Kereszténydemokrata Unió (CDU) koalíciója alatt vált ismertté „német szavazatként”.

Oliver Treib, a Münsteri Egyetem professzora strukturális problémának nevezte a német gyakorlatot, szerinte 

a koalíciós partnerek rosszul koordinálnak, a nézeteltérések gyakran csak az utolsó pillanatban kerülnek felszínre.

Eddig valahogy mindig sikerült a jogalkotási folyamat végén dűlőre jutni, most azonban szinte gyakorlattá vált Berlin obstrukciója. Ennek viszont bizalomvesztés az ára. Thu Nguyen, a berlini Jacques Delors Központ igazgatóhelyettese szerint Németország legutóbbi tartózkodása gyengíti az ország tekintélyét Brüsszelben: 

Németországot már nem tekintik megbízható tárgyalópartnernek, mert az utolsó pillanatban megváltoztatják a szavazatukat.

Ez az egész unós döntéshozatalt megnehezíti; nagyon nehéz többséget találni úgy, hogy az EU lakosságának csaknem 19 százalékát képviselő németekben nem lehet megbízni. 

A legtöbb uniós jogszabály elfogadásához az EU lakosságának legalább 65 százalékát képviselő országok minősített többségére van szükség. 

Brüsszelben attól tartanak, hogy más országok is rászoknak a „német szavazásra”, az utolsó pillanatban történő vétóra. 

A német kormánynak néhány hét alatt sikerült elherdálnia a megbízhatóság és kiszámíthatóság évtizedek alatt felépített hírnevét

– mondta a lapnak egy névtelenséget kérő uniós diplomata az ellátási lánc szabályairól folytatott tárgyalásokról. Egy másik uniós diplomata szerint 

Németország jelenleg ugyanolyan kiszámíthatatlan, mint a belpolitikája.

A brüsszeli liberális német törvényhozók számára azonban a már megkötött megállapodások megkérdőjelezése a jelenlegi politikai légkörben teljesen legitimnek számít. 

Ezeket a tárgyalásokat anélkül folytatták le, hogy figyelembe vették volna ezt az új politikai valóságot, vagyis az ukrajnai háborút, amely miatt át kell alakítanunk a politikánkat

– mondta Jan-Christoph Oetjen, az FDP európai parlamenti képviselője. Christian Lindner, az FDP vezetője, Németország pénzügyminisztere a média kreálmányának minősítette a kritikát. „Ha nem fogadsz el minden piros-zöld ajánlatot – mondta, utalva az SPD és a Zöldek pártszíneire –, akkor te vagy a blokkoló” – nyilatkozta. 

A konzervatívok is a választásokra figyelnek 

Az Európai Parlamentben a konzervatív politikusok is elkezdték a szabaddemokratákat utánozni; az utolsó pillanatban kezdenek kampányba a már majdnem megszavazott jogszabályok megtorpedózására. A németek ebben is erősen érintettek. A jobbközép Európai Néppárt (EPP), a Parlament legnagyobb frakciója az utolsó pillanatban indított keresztes hadjáratot a vitatott természetvédelmi szabályok és a nagyobb ipari létesítményekre, köztük az állattartó telepekre vonatkozó szigorúbb szennyezési határértékek módosítása érdekében – sikertelenül.

Manfred Weber, az EPP vezetője – visszatáncolnak a korábbi megállapodásoktól / Fotó: AFP

A képviselőcsoportban erős a német dominancia: vezetője a német Manfred Weber, és bázisát a német konzervatívok nagy része alkotja.

Az FDP-vel ellentétben azonban, amely a nemzeti politikában való helytállásért küzd, az EPP a júniusi uniós választásokra figyel; az elégedetlen gazdákat és a vidéki szavazókat igyekszik megnyerni. Az EPP vezet a közvélemény-kutatásokban, de szemben áll a felemelkedő szélsőjobboldallal, amely szintén megpróbál tőkét kovácsolni a gazdatüntetésekből és a zöldellenes haragból. 

A németek visszatáncolása azonban saját politikai blokkjukon belül idéz elő hasadást.

Radan Kanev néppárti képviselő, aki az ipari kibocsátási szabályokkal kapcsolatos parlamenti munkát vezette, bírálta politikai családját, amiért megpróbálta módosítani a nehezen elért megállapodást.  Ez politikai hitelesség kérdése – jelentette ki.