BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Totálisan átalakul a parkolási rendszer Budapesten

A fizetés és a zöld rendszámú autók esetében lesz a legnagyobb változás. A budapesti parkolás új fejezetéhez érkezik, közben a legnagyobb fővárosi cégek igazgatósága megszűnik.

Emelkednek a parkolási díjak, megszűnnek a parkolóautomaták és a BudapestGO applikációval lehet majd intézni a parkolást 2026 július elsejétől, 2026 január elsejétől pedig megszűnik a zöld rendszámú autókkal az ingyenes parkolás – döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán a parkolási rendelet módosításáról.

Budapesti parkolás: jelentős változások jönnek a következő években
Budapesti parkolás: jelentős változások jönnek a következő években / Fotó: Kovács Dávid

Totálisan átalakul a parkolási rendszer Budapesten

A parkolási rendelet módosítását, amelyet eredetileg Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője külön-külön előterjesztésben kezdeményezett. A döntéssel a BudapestGO applikációnak olyan fejlesztését írták elő, amelynek eredményeként az széles körben használható parkolási alkalmazássá válik. Amikor ez megtörténik, megszüntetik a parkolóautomaták üzemeltetésének kötelezettségét.

A fejlesztés lehetővé teszi, hogy a közösségi közlekedési bérlettel rendelkezők jelentős parkolási díjkedvezményekben részesüljenek a közterületi parkolásnál,

illetve kedvező árú bérletet vásárolhassanak az őrzött, fizető P+R várakozóhelyekre – írták az elfogadott javaslatban. A módosítás szerint P+R parkolókat a közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezők egy 5000 forintos bérlettel vehetik majd igénybe.

A várakozási díjaknál 2026. július elsejétől érvényesítik az elmúlt évek inflációját, így

  • az A várakozási övezetekben 800 forint/óra,
  • a B-ben 600 forint/óra,
  • a C-ben 400 forint/óra,
  • míg a D várakozási övezetekben 300 forint/óra lesz a parkolás díj.

Ugyanakkor a díjakból 25 százalék kedvezmény illeti meg azt, aki a várakozási díjat a BudapestGO alkalmazás útján fizeti meg, és rendelkezik az alkalmazásban vásárolt, legalább 30 napos, a budapesti helyi közösségi közlekedés használatára jogosító, teljes árú érvényes bérlettel.

Továbbá a jelentős, 2000 kilogramm feletti saját tömeggel rendelkező autók használóinak kétszeres várakozási díjat kell majd 2026. január elsejétől. Ugyanakkor a díjemelés korlátját jelenti jelenleg, hogy legfeljebb egy liter benzin kétszerese lehet a legmagasabb várakozási díj, s ezért ennek eltörlését felterjesztési joggal élve kezdeményezik. A parkolási rendelet módosításával 

2026. január elsejétől megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, 

ugyanakkor a car sharing rendszerben használt, teljesen elektromos autók változatlanul díjmentesen parkolhatnak. A rendeletmódosítás lehetővé teszi, hogy 2025. január elsejétől a car sharing rendszerben üzemeltetett autók a kizárólagos lakossági várakozóhelyeken is parkolhassanak. Továbbá a car sharing rendszerben kedvezményesen, de nem ingyenesen parkoló gépjárművek havi átalánydíját 30 ezer forintra emelik.

A módosítással szigorítják a budai Vár védett övezetbe való behajtás szabályait, illetve a behajtási engedély kiadását kerületi önkormányzati hatáskörbe utalják.

Megszűnik a legnagyobb fővárosi cégek igazgatósága

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Budapesti Közművek (BKM), a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV), a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ (BFVK) és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) esetében az igazgatóságok megszűnnek, és a fontosabb hatásköreiket a társaságok legfőbb szerveként eljáró Fővárosi Közgyűlés gyakorolja.

Ennek végrehajtásához az érintett társaságok létesítő okiratait és javadalmazási szabályzatait módosították, ami feloldja a vezérigazgatók kinevezése és felmentése körül kialakult vitát is, mivel így a törvény erejénél fogva a vezető tisztségviselővé váló vezérigazgatók kinevezése és felmentése a Fővárosi Közgyűlés hatáskörébe kerül. 

A vezérigazgatók fölött egyéb munkáltatói jogok gyakorlása a törvény erejénél fogva a főpolgármester hatásköre.

A főváros tulajdonában álló, egyszemélyes gazdasági társaságok igazgatósági, illetve felügyelőbizottsági tagjainak megbízatása november folyamán lejárt, illetve a hónap végén és december 31. napjával lejár. Az ügyben megállapodás hiányában nem született eddig közgyűlési döntés. A most megszavazott előterjesztéssel rendezik a helyzetet a társaságok törvényes működésének biztosításáért.

Az állammal közös működtetésű színházak esetében a jelenlegi felügyelőbizottsági tagok megbízatását 2025. május 31-ig meghosszabbították. A többi gazdasági társaság esetében hivatalnokokból álló, a törvényi minimumra csökkentett létszámú felügyelőbizottságokat választottak. Így korlátozott időre, 2025. május 31-ig a Főpolgármesteri Hivatal vezetői megbízással rendelkező köztisztviselőiből álló felügyelőbizottságok állnak fel.

A főváros hozzájárult ahhoz, hogy a BKK és a BKV között egységes likviditásmenedzsment jöjjön létre, és ennek keretén belül egymásnak kölcsönt nyújtsanak és egymástól kölcsönt vegyenek fel.

A testület egy másik javaslat elfogadásával hozzájárult a BKV és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Kiemelt Adó és Vámigazgatósága (NAV) között létrejövő jelzálogszerződés megkötéséhez.

A fizetőképesség fenntartásához a BKV-nak előleget kell igényelnie a következő évi közszolgáltatási díj terhére. Az előlegből származó többletforrás szükséges az év végén lejáró 14 milliárd forint keretösszegű folyószámlahitel törlesztéséhez, és a decemberi fizetési kötelezettségek maradéktalan teljesítéséhez – írták a javaslatban, amely szerint a BKV a NAV felé a fizetendő adó- és járulékokra fizetési könnyítésre vonatkozó kérelmet nyújtott be 3,3 milliárd forint összegben, a társaságot megillető közösségi közlekedési szolgáltatási díjbevételre alapított jelzálogszerződés biztosítékként történő felajánlása mellett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.