BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Döntött a Kúria: nem tudja kisiklatni a főváros a Gellérthegyi Siklót

Évek óta tervben van a Gellérthegyi Sikló építése, de a főváros mos ki akar bújni a beruházás alól. Azonban a Kúria szerint jogtalanul áll el a szerződéstől.

Ismét rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel a Gellérthegyi Sikló, miután december 5-én a Kúria immár második alkalommal helyezte hatályon kívül az elsőfokú bíróság korábbi ítéletét és másodszor utasította azt új eljárás lefolytatására. Ez azt jelenti, hogy a projekt ismét rendelkezik azzal a környezetvédelmi engedéllyel, amely az összes további engedély alapját képezi – derül ki a Gellérthegyi Sikló Kft. csütörtöki közleményéből, mely azonban azt is jelzi, hogy a fővárosi vezetés azonban nem csak e környezetvédelmi, hanem a BKK résztulajdonában álló projektcég által megszerzett további öt engedélyt is sorban megtámadta, külön eljárások keretében.

citadella-19-BS, gellérthegy
A Citadella felújítása már elkezdődött a Gellérthegyen / Fotó: Bánkúti Sándor

Régi terv a Gellérthegyre menő sikló

A közlemény felidézi, hogy a már 1996-ban kijelölték a projekt nyomvonalát, majd 2004-ben jött létre egy projektcég, amelyben 25 százalék erejéig a Főváros is tulajdonos volt. 2009-ben új szerződés született, új magánbefektetőkkel, míg a főváros most már a BKK-n keresztül birtokolja 25 százalékos üzletrészét és beszállt az I. kerület is.

A Citadella felújításának indulásával 2020 júliusában született egy kormányrendelet, mely 

a teljes Gellérthegy megújítását célozta, ám időközben a budapesti vezetés a projekt kivégzéséről döntött, így a főváros igyekezett kitáncolni a beruházás mögül.

Azonban a Főváros elállását a szerződéstől a projektcég megtámadta és most a Kúria kimondta, hogy az jogtalan volt, így a szerződés továbbra is hatályos. Egy másik, a projekt sorsával kapcsolatos ügyben a közlemény szerint 2025 januárjában várható  tárgyalás. A Gellérthegyi Sikló Kft. számítása szerint a Sikló működésének első 35 éves ciklusában mai árakon megközelítőleg 30 milliárd forint bevételről mondott le a főváros. 

Mint írják, a Sikló megoldást jelentene a turistabuszok forgalmának problémájára is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.