„Az itt élők akaratával szemben sem akarunk fejleszteni” – jelentette ki Lázár János Sopronban. A miniszter emlékeztetett, hogy az M85-ös megépítéséről, Sopron belterületei útjairól konszenzus volt, ezért azt ajánlotta, hogy a Fertő tó jövőjéről is legyen „normális megoldás”.
„Tiszteletben tartjuk a természet adottságait, azokat meg akarjuk őrizni, de azt is akarjuk, hogy a magyar választópolgárok ugyanolyan szolgáltatásokban részesüljenek, mint az osztrák oldalon, a Fertő tó mellett szolgáltatásokat igénybe vevő polgárok” – mondta.
Az építési és közlekedésügyi miniszter reméli, hogy a zöld radikális szervezetekben is van annyi megértés, hogy a soproniak is szeretnének eljutni a vízhez, és amit szabad Ausztriában, azt szabad Magyarországon is. Sőt, itthon jobb és minőségibb dolgok jöjjenek létre.
Megdöbbenéssel tapasztaltam, hogy ha az északi vitorláskikötő sarkánál kiáll az ember, akkor Rusztnál egy »Disneylandet« lát a vízen (…) ez sem az osztrák széplelkűeknek, sem az zöldeknek nem zavarja az érdekeit
– jelentette ki. Lázár János szerint azt látni kell, hogy
van egy osztrák megszállási terv, amelynek lényege, hogy minél több minden az osztrák érdekeket szolgálja, vagyis: a Fertő tó osztrák része „legyen egy nagyon jó hely”, és közben „megakadályozzák a magyar rész fejlesztését”.
Hozzátette: a kormány elfogadja, hogy a környezetvédők féltik a Fertő tavat, és támogatja, hogy Barcza Attila országgyűlési képviselő közvetítésével folytassanak le egyeztetéseket a civilekkel.
Helyi fejlesztésként részletezte, hogy Sopron kitörési pontja az M85-ös gyorsforgalmi út megépítése volt, amelynek záró szakaszát tavaly decemberben adták át. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy a következő egy évben mintegy 6 milliárd forintból állami tulajdonban lévő belterületi utakat újítanak fel.
A miniszter újságírói kérdésre válaszolva azt mondta,
Orbán Viktor miniszterelnök úgy döntött, hogy a Rákosrendezővel kapcsolatos összes teendő az építési és közlekedésügyi minisztériumhoz kerül, a fővárossal folytatott egyeztetéseket is a minisztérium folytatja le.
Hozzátette, hogy amikor a szerződést megkötik, és az ingatlan-nyilvántartásba kerül a terület, akkor a minisztérium egyeztet a továbbiakban a Fővárosi Önkormányzattal. A kapcsolattatást egy miniszteri biztosra bízzák. Lázár János szerint az a legfontosabb, hogy rendeződjön a terület sorsa, a MÁV ebben is partner lesz, hiszen tulajdonnal rendelkezik Rákosrendezőn. A miniszter kiemelte, hogy
először meg kell kezdeni a szemét elszállítását, ennek a munkának az értékét az arab befektető 25 milliárd forintban határozta meg – ennyit a fővárosnak is teljesítenie kell.
Egy másik kérdésre elmondta, hogy a GYSEV-ben szinte mindent megtehetett az osztrák fél, ezért szükséges volt, hogy a Strabag tulajdoni részét megvette a magyar fél, így kétharmados többsége lett a hazai tulajdonosi körnek. Lázár János kiemelte, hogy a cégben van tudás és pénz is, eddig 430 kilométert üzemeltettek a Dunántúlon, most a Balatonig körülbelül 1200 kilométernyi vasutat fognak működtetni – ennek az első lépése már a nyáron megtörténik.
„A GYSEV Magyarország közlekedésében sokkal nagyobb szerepet fog betölteni, mint korábban. Az osztrákok mindent kivettek maguknak, most mi következünk (…) Ez nem azt jelenti, hogy Ausztriával fel akarjuk adni az együttműködést, csak nem gondoljuk azt, hogy az osztrákok fent vannak, mi meg lent” – fogalmazott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.