Kiírta a feltételes közbeszerzési eljárást az Építési és Közlekedési Minisztérium a budai fonódó villamoshálózat második ütemének fejlesztésére, írja a Magyar Építők, miután megjelent az erről szóló felhívás az uniós közbeszerzési értesítőben.
A beruházás keretében valósulhat meg a Műegyetem rakparti villamos kiépítése, ami egészen a MOL székházig, a Kopaszi-gát térségéig húzódna.
Ezzel a villamos elérné a Property Market Kft. beruházásában, a Market Építő Zrt. kivitelezésében megvalósuló új XI. kerületi városnegyedet, a BudaPartot, továbbá az infoparkot, illetve az egyetemi kampuszokat is.
A budai fonódó első üteme 2016-ban, Tarlós István korábbi főpolgármester alatt készült el. A beruházás mellett szólt, hogy a korábbi széttagolt budai villamosvonalakat egységes hálózattá alakította át, amely átszállás nélküli utazást tesz lehetővé a budai városrészek között. A projektben a 17-es villamos vonala egyesült három budai járatéval, ezáltal hosszú, észak–déli irányban egész Budát átszelő vonalak jöttek létre: Óbudáról a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.
A második ütem melletti érv, hogy kapcsolatot teremtene a szintén épülő Déli Körvasúttal.
Ennek ellenére a Karácsony Gergely vezette városháza lemondott a beruházás megvalósításáról, emiatt az államra hárul a lebonyolítása.
Érdekesség, hogy a Lázár János építési és közlekedési miniszterrel rendszeresen vitába szóló Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójaként 2020-ban írta alá megállapodást Karácsony Gergely főpolgármesterrel a fejlesztés átvételéről. A vonalszakaszra már korábban már készültek tervek, de a kormány és az Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntése alapján ezek átdolgozása szükségessé vált. Azóta is a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. dolgozott a terveken.
A leírás szerint a kivitelező feladata kétvágányú villamospálya építése lenne 2,8 kilométer hosszon (vagyis összesen 5,6 vágány kialakítása), ebből legalább 1,2 km hosszú szakaszt terveznek füvesített burkolattal átadni majd, illetve 7 pár új akadálymentes megállóhely megvalósítása is a feladatok közé van sorolva, ugyanúgy, mint a Dombóvári úti csomópontnál egy új végállomási tartózkodó épület építése.
A közbeszerzést feltételesen írták ki és az uniós IKOP PLUSZ keret utófinanszírozásával tervezik megvalósítani.
A három km-es szakaszon lévő 7 pár megálló várhatóan
A most közzétett kivitelezési kiírásban kifejtik: a felső rakparti szakasz, valamint a Dombóvári út környezetrendezése a Budafoki útig is a feladatok közé tartozik (ez közel 400 darab fa és több, mint 27 ezer darab cserje ültetését jelenthetné. Emellett a Szent Gellért tér és a Rákóczi híd között 2,66 kilométernyi folytonos rakparti sétány és kerékpáros infrastruktúra kiépítését is tervbe vették.
A beruházáshoz kapcsolódóan a szükséges lenne felsővezeték kiépítése 2850 m hosszon, valamint többek között BKV egyenáramú hálózatának átalakítása és kiépítése, a közvilágítás átépítésével és a közművek kiváltásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.