Logisztika

Felújítási lázban ég az állami vasúttársaság

Az állami tulajdonban lévő vasúti társaság flottájának nem az életkora az egyetlen érzékeny pontja, hanem a higiéniai körülményei is.

A MÁV Zrt. 2260 személyszállító járművel rendelkezik, melyek kapacitása 175 ezer ülőhely – közölték a Világgazdaság érdeklődésére a vasúttársaságnál. A cég kommunikációs igazgatóságának munkatársai arra is kitértek, hogy 120 első osztályú, 2054 darab másodosztályú, és 86 egyéb rendeltetésű (étkező-, háló-, kerékpárszállító) kocsijuk van. A vonatkocsik átlagos életkora 35 év, a legidősebb típusok ötven évnél is idősebbek.

A MÁV-flotta legfiatalabb tagjai a 2014–2016 között forgalomba állított FLIRT motorvonatok, valamint a 2014-ben gyártott két IC plusz kocsi.

Nem véletlen, hogy a vasúti cég igyekszik fiatalítani a járműparkját. Ennek kapcsán arról tájékoztattak, hogy a MÁV-Start számára húsz darab, nemzetközi viszonylatra szánt intercity gyártása már zajlik, további hetven, kifejezetten belföldi használatra rendelt IC plusz személykocsi összeszerelését pedig előkészítik. Arra nem tértek ki, hogy ezek mikorra készülhetnek el.

Eddig a járművek negyedét szerelték fel zárt rendszerű illemhellyel
Fotó: Máthé Zoltán

Addig is a MÁV gőzerővel folytatja a még 2012-ben elindított, az utazási komfort javítását szolgáló programját: az azóta eltelt időszakban 670 személykocsit újítottak fel. Ennek keretében modernizálták az utastereket, 240 voltos csatlakozókat építettek be, átalakították a feljárólépcsőket, cserélték a forgóvázakat, automata ajtókat és GPS-alapú utastájékoztató monitorokat szereltek fel. A közkedvelt piros-sárga Bz motorkocsik (eddig pontosan 27) végre klímaberendezést is kaptak.

A költségekről a MÁV nem adott információt, de azt hangsúlyozta, hogy a felújítások idén és a következő években is zajlanak.

Az állami tulajdonban lévő vasúti társaság flottájának nem az életkora az egyetlen érzékeny pontja, hanem a higiéniai körülményei is. Mint megtudtuk, eddig a 2260 személyszállító jármű alig negyedét (514) szerelték fel zárt rendszerű illemhellyel, a többi hullócsöves – tehát a sínek közé pottyantós – megoldású. A MÁV a kérdés kapcsán jelezte, hogy az új járművek megérkezésével emelkedik majd a zárt WC-vel ellátott kocsik aránya.

Az uniós és a hazai szabványok értelmében az új vagy főjavított járművek csak zárt vécékkel helyezhetők üzembe. A meglévő hullócsöves kocsik viszont a kivonásukig forgalomban maradhatnak

– közölték. Annak ellenére, hogy a probléma mintegy 1700 kocsit érint, a vasúttársaság bizakodó. Álláspontjuk szerint legkésőbb 2035-ig kivezetik az utolsó nem zárt vécéjű kocsit is.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

felújitás hullócsöves vécé vonatkocsi MÁV személyszállítás
Kapcsolódó cikkek