Logisztika

Kétezer e-autó állhat jövőre forgalomba

A magyar autópiac kétarcú teljesítményt mutat az idén, a WLTP-szabvány a szeptember–decem­beri időszakban visszafogja az eladásokat. A szigorítás az elektromos autók eladására is kihat, a kiszállításokra akár egy évet is várni kell.

Mintegy kétezer új, tisztán elektromos meghajtású autóval több futhat a magyar utakon 2019 végére az állami e-mobilitás pályázatnak köszönhetően – erről is beszélt a Világgazdaságnak a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor. A hárommilliárdos keretösszeg, amely valószínűleg emelkedhet, szerinte ekkora darabszámmal növelheti meg az itthon jelenleg nyolcezer körül alakuló zöld rendszámos flottát. A 2016-ban először megjelent kiírás – mint mondta – vezető szerepet adott Magyarországnak a régióban az e-mobilitás terén, a most megnyílt második körtől pedig újabb felfutást várnak.

Megelőlegezi a sikert, hogy a lebonyolítás jóval egyszerűbbé vált, az adminisztráció miatt eddig ugyanis elhúzódott az átadás-átvétel procedúrája, ami visszafogta az ügyfelek elégedettségét.

„Ha hosszú ideig tartott is a pályázat átdolgozása, sokkal könnyebb ügyintézés van most érvényben” – mondta. Ez azért kedvező, mert az augusztusban átmenetileg leállított program miatt ki nem állított támogatói okiratok híján több száz elektromos autó maradt a magyarországi kereskedőknél készleten. Ezeket a járműveket a következő másfél hónapban már leszállíthatják a megrendelőknek. A hétfőn elstartolt kormányzati pályázat inkább jövőre érezteti majd pozitív hatását az elektromosjármű-park növekedésében. Ezt támogatja, hogy 2019-ben folyamatosan bővülni fog a gyártók e-autó-kínálata, és egyre inkább elterjednek a 350 kilométer hatótávolságú konstrukciók. A paletta szélesedése egy szolid árcsökkenésre is lehetőséget teremthet.

Gablini Gábor szerint az iparági szigorítások hatására romlott a kiszolgálási készség
Fotó: VG / Móricz-Sabján Simon

Gablini Gábor azt is elmondta, hogy az elmúlt másfél évben bevezetett iparági szabályszigorítások következtében romlott a kiszolgálási készség, ezért a tulajdonosoknak átlagosan 6-12 hónapot kell várniuk az elektromos autók átvételére. Szerinte a vásárlói kör alapvetően tudatos magánszemélyekből és tudatos cégekből áll, de az állami hátterű vállalatok (például vízmű, posta) is jó példát mutatnak az elektromos autók használatában.

A Gémosz elnöke arra a kérdésre, hogy az állami programban 20 millió forintra emelt járműértékküszöb milyen típusoknak kedvezhet, úgy reagált, hogy azt alapvetően a szállítási paraméterek határozzák majd meg. „Hiába ragaszkodik valaki egy márkához, ha egy év múlva veheti át a kulcsokat, akkor inkább keres másikat” – mondta. Szerinte érdekes lesz a kisebb (legfeljebb hétszemélyes, illetve 3,5 tonnás) haszonjárművek iránti kereslet alakulása is, ezekre szintén lehívható a maximum 1,5 millió forintos állami finanszírozás.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Gablini Gábor Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége elektromos autó autópiac Gémosz
Kapcsolódó cikkek