BUX 42,527.54
+1.48%
BUMIX 3,973.41
+0.33%
CETOP20 1,960.74
0.00%
OTP 10,740
+1.51%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.56%
0.00%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,650
+0.61%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
-0.24%
-1.85%
+0.46%
-1.66%
+7.06%
-0.24%
0.00%
+3.55%
OTT1 149.2
0.00%
+2.03%
MOL 2,850
+0.56%
+0.50%
ALTEO 2,420
+1.26%
0.00%
+3.83%
EHEP 1,490
-9.42%
-1.41%
+0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.81%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+3.81%
0.00%
+4.21%
0.00%
+0.31%
+10.71%
GOPD 9,020
0.00%
OXOTH 3,360
-9.19%
+5.91%
NAP 1,230
+0.33%
+22.22%
+0.48%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Összerúgták a port a HungaroControllal

Augusztus közepétől módosultak a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér felszállási irányai, így naponta több száz gép repül át a X. és a XVIII. kerület eddig csendes részei felett.

A repülők szinte a házak között haladnak el, talán súrolják is a fák tetejét, az autóriasztók megszólalnak – ilyen és ehhez hasonló panaszok nagy számban érkeztek be az elmúlt másfél hónapban a kőbányai önkormányzathoz. Ennek oka, hogy augusztus 16-tól a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren új felszállási irányokat léptettek érvénybe, és ez hátrányosan érinti a X. kerület több, sűrűn lakott városrészét. Az eljárás műszaki paramétereit a HungaroControl (HC) légiforgalmi szolgáltató dolgozta ki.

D. Kovács Róbert kőbányai polgármester a Világgazdaságnak azt írta:

az új szabályozással a kerület életminősége jelentősen romlott. A változtatás a kerületben különösen az Óhegy-park, az Újhegyi lakótelep, a Bajcsy-Zsilinszky kórház és a Városközpont területi egységeket érinti.

Ezekben a kerületi részekben több bölcsőde, óvoda és iskola működik, összességében pedig „mintegy 50 ezer ember életét keserítik meg a felettük gyakran percenként elhaladó repülőgépek”. Becslések szerint naponta több száz járatról van szó. D. Kovács úgy fogalmazott, hogy az eddig csendes városrész a gépek dübörgésétől elviselhetetlenül zajos lett, a megnövekedett zajterhelés az ingatlanárak értékcsökkenését okozza. Zajmérést eddig nem végeztek, de a tényállás tisztázása érdekében szükség lesz rá.

Fotó: VG

A HC közlése szerint az indulási eljárások módosítását az Európai Bizottság rendelete tette kötelezővé Magyarországnak. Lapunknak kiemelték, hogy mindez a leszálló gépek útvonalát nem érinti. „Folyamatosan vizsgáljuk, hogyan csökkenthető az érintett kerületek és települések zajterhelése, de figyelemmel kell lennünk a szigorú nemzetközi szabályokra és biztonsági követelményekre is” – mutattak rá.

A kőbányai önkormányzat azzal egyetért, hogy a budapesti reptér forgalma miatt eddig hátrányos helyzetben lévő településeket (Üllő, Rákosmente és mások) mentesíteni kell, de elfogadhatatlannak tartják, hogy ez a kőbányaiak kárára történjen.

A képviselő-testület ezért szeptember 20-án határozatot hozott:

nem értenek egyet a HC új indulási eljárásával, követelik, hogy alakítsanak ki olyan szabályozást, amely lehetővé teszi, hogy a repülőgépek ne lakott területek fölött közlekedjenek.

Ezzel összefüggésben az önkormányzat felkérte a polgármestert, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál kezdeményezze a Liszt Ferenc repülőtér működési jogszabályi környezetének felülvizsgálatát, a HC-nál pedig az indulási eljárások módosítását. D. Kovács Róbert nehezményezte, hogy az állami cég előzetesen nem kérte ki az önkormányzat véleményét, ehelyett egy június 6-i levélben egyoldalúan tájékoztatott a fejleményekről.

A XVIII. kerületnek sem kedvezett a változás, amely leginkább a Béla- és Erzsébettelep csaknem ötezer lakosának ártott.

Pestszentlőrinc-Pestszentimre vezetése a Világgazdaság kérdéseire nem válaszolt, de Dömötör István alpolgármester a helyi tévének azt mondta, az új szabályok következtében 600-700 méterrel kerültek közelebb a lakott területekhez a repülőgépek.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek