A repülők szinte a házak között haladnak el, talán súrolják is a fák tetejét, az autóriasztók megszólalnak – ilyen és ehhez hasonló panaszok nagy számban érkeztek be az elmúlt másfél hónapban a kőbányai önkormányzathoz. Ennek oka, hogy augusztus 16-tól a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren új felszállási irányokat léptettek érvénybe, és ez hátrányosan érinti a X. kerület több, sűrűn lakott városrészét. Az eljárás műszaki paramétereit a HungaroControl (HC) légiforgalmi szolgáltató dolgozta ki.
D. Kovács Róbert kőbányai polgármester a Világgazdaságnak azt írta:
az új szabályozással a kerület életminősége jelentősen romlott. A változtatás a kerületben különösen az Óhegy-park, az Újhegyi lakótelep, a Bajcsy-Zsilinszky kórház és a Városközpont területi egységeket érinti.
Ezekben a kerületi részekben több bölcsőde, óvoda és iskola működik, összességében pedig „mintegy 50 ezer ember életét keserítik meg a felettük gyakran percenként elhaladó repülőgépek”. Becslések szerint naponta több száz járatról van szó. D. Kovács úgy fogalmazott, hogy az eddig csendes városrész a gépek dübörgésétől elviselhetetlenül zajos lett, a megnövekedett zajterhelés az ingatlanárak értékcsökkenését okozza. Zajmérést eddig nem végeztek, de a tényállás tisztázása érdekében szükség lesz rá.
A HC közlése szerint az indulási eljárások módosítását az Európai Bizottság rendelete tette kötelezővé Magyarországnak. Lapunknak kiemelték, hogy mindez a leszálló gépek útvonalát nem érinti. „Folyamatosan vizsgáljuk, hogyan csökkenthető az érintett kerületek és települések zajterhelése, de figyelemmel kell lennünk a szigorú nemzetközi szabályokra és biztonsági követelményekre is” – mutattak rá.
A kőbányai önkormányzat azzal egyetért, hogy a budapesti reptér forgalma miatt eddig hátrányos helyzetben lévő településeket (Üllő, Rákosmente és mások) mentesíteni kell, de elfogadhatatlannak tartják, hogy ez a kőbányaiak kárára történjen.
A képviselő-testület ezért szeptember 20-án határozatot hozott:
nem értenek egyet a HC új indulási eljárásával, követelik, hogy alakítsanak ki olyan szabályozást, amely lehetővé teszi, hogy a repülőgépek ne lakott területek fölött közlekedjenek.
Ezzel összefüggésben az önkormányzat felkérte a polgármestert, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál kezdeményezze a Liszt Ferenc repülőtér működési jogszabályi környezetének felülvizsgálatát, a HC-nál pedig az indulási eljárások módosítását. D. Kovács Róbert nehezményezte, hogy az állami cég előzetesen nem kérte ki az önkormányzat véleményét, ehelyett egy június 6-i levélben egyoldalúan tájékoztatott a fejleményekről.
A XVIII. kerületnek sem kedvezett a változás, amely leginkább a Béla- és Erzsébettelep csaknem ötezer lakosának ártott.
Pestszentlőrinc-Pestszentimre vezetése a Világgazdaság kérdéseire nem válaszolt, de Dömötör István alpolgármester a helyi tévének azt mondta, az új szabályok következtében 600-700 méterrel kerültek közelebb a lakott területekhez a repülőgépek.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja