BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Nem megy úgy a KRESZ, mint ahogyan azt hisszük

Többre értékeljük a KRESZ tudásunkat, mint amennyire valójában ismerjük a szabályokat. A vezetés közbeni telefonozás lehetőségeivel sokan nincsenek tisztában.

Az alapvető KRESZ szabályokkal a legtöbben tisztában vagyunk, de mi a helyzet a trükkösebbekkel? Az OTP Mobil és Pető Attila, közlekedési szakértő közösen készített, KRESZ tudásszintet mérő kvízéből kiderült, csupán a feltett kérdések felére tudjuk a pontos választ, mégis sokan úgy gondolják, naprakész a tudásuk.

Bár a Simple by OTP felhasználók 94 százaléka legalább hetente egyszer volán mögé ül, a KRESZ szabályok pontos betartása mégis sokszor kihívások elé állítja őket– derült ki Pető Attila, közlekedési szakértő és az OTP Mobil Kft. közös kvízéből. A kérdéssor többek között a parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkozott.

Fontosnak tartjuk, hogy felhasználóinkat ne csak az online tér rejtelmeiről, hanem szolgáltatásunk különböző funkcióit illetően is folyamatosan edukáljuk. A jelenlegi kvízzel felhasználóink KRESZ-tudását kívántuk felmérni, hiszen mobilparkolási és autópályamatrica-vásárlási funkciónknak köszönhetően rengeteg autós van a Simple felhasználók között. Évente például többmillió mobilparkolást indítanak az applikáción keresztül

– ismertette a kutatás célját Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezető igazgatója.

Fotó: OTP

A kitöltők átlagosan a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni, de arra a kérdésre, hogy milyen osztályzatra értékelnék KRESZ tudásukat, mintegy 70 százalékuk 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának. A legnagyobb fejtörést a parkolás és a mobilhasználat témái okozzák.

Hol és mikor parkolhatunk, várakozhatunk?

A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőségünk.

Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el.

A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban való várakozás tilalma is,

a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki-vagy behajtó járműveket.

Telefonhasználat az utakon

Bár kevesen (a kitöltők 28 százaléka) tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat. Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket. Fontos, hogy amint egy kicsit is előre gurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. A kitöltő Simple felhasználók minden telefonozást illető kérdésben óvatosak: 72 százalékuk úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléküket.

Szabálytalanságok és büntetések

A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nem csak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: 10 000 forintos helyszíni bírság és 3 büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak. Sőt, szabálysértési eljárásban 20 000 forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is 10-20 000 forintos díjszabást von maga után, ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása. Ez 50 000 forint bírsággal jár.

A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek