Logisztika

A Ryanair ultimátummal zsarolja franciaországi munkavállalóit

A légitársaság franciaországi alkalmazottai szerint a vállalat zsarolja őket: vagy belemennek a fizetéscsökkentésbe vagy elvesztik az állásukat.

A Ryanair franciaországi alkalmazottai azzal gyanúsítják a légitársaságot, hogy a vállalat kettős nyomás alá helyezve zsarolja őket: vagy belemennek a fizetéscsökkentésbe vagy elvesztik az állásukat – derül ki a Guardian cikkéből.

A cég 20 százalékos fizetéscsökkentésbe kényszerítené a pilótákat és 10 százalékos apanázscsökkentésbe a személyzetet.

Az ír légitársaság korábban már jelezte, hogy a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt

akár 3000 munkavállalótól is kénytelen lesz megválni.

Most a francia pilóták és a légiutaskísérők aggódhatnak, mivel a cég bejelentése szerint előbbiek bérét 20, utóbbiakét pedig 10 százalékkal csökkentenék. Akik pedig a törvények által előírt minimálbért kapják,

kevesebb óraszámban kell majd dolgozniuk.

Fotó: HELMUT FOHRINGER / APA / AFP) / Austria OUT

A munkavállalói szakszervezetek azzal vádolták a társaságot, hogy a dolgozók sorozatos zsarolásoknak vannak kitéve, és hogy a cég úgy viselkedik mint a „vadnyugati cowboyok”.

Franciaország nem a vadnyugat

– mondta Damien Mourgues, a légiutas-kísérő szakszervezet képviselője az AFP-nek.

A francia sajtó által kiszivárogtatott bizalmas dokumentumok alapján közölték, hogy a Ryanair aláíratta az alkalmazottaival a bércsökkentést, amely 2020. július 1-től lép majd hatályba. Az alacsonyabb bérek fokozatosan növekednének a következő öt évben, így a jelenlegi bérszintet a légi személyzet minden tagja elérné 2025 júliusáig.

A pilóták átlagos bércsökkenése így 12 százalékos lenne az öt évig tartó periódus során 2025-ig.

A Ryanair javaslatai között az is szerepelt, hogy az új, valamint a segédpilótákat is az alacsonyabb bérkategóriában alkalmaznák.

A pilóták szakszervezete (Syndicat National des Pilots de Ligne) szerint a cég öt napot adott a válaszadásra. Ha nem választanak egyik lehetőség közül sem, akkor

a pilóták állományának 29 százalékát, a segédpilótáknak pedig a 27 százalékát engedik el Franciaországban.

A társaság a légiutas-kísérőknek 10 százalékos fizetéscsökkentést javasolt az ötéves időszakra, és a fizetett munkaórák csökkentését évi 2000-ről 1600 órára.

Ez 308 euró veszteséget jelent havonta azoknak, akik legalább 1500 eurót kerestek korábban.

A Ryanair megerősítette, hogy a vállalatnak legfeljebb 3000 munkahely elvesztésével és bizonyos európai központok bezárásával kell szembenéznie, amíg az üzleti vállalkozásuk nem lábal ki a gazdasági válságból. A társaság megerősítette a fizetéscsökkentési javaslatokat, és azt is, hogy tárgyalásokat folytat a francia szakszervezetekkel.

Fotó: Bodo Marks/dpa

A Ryanair a múlt hónapban tett vállalati nyilatkozatában azzal vádolta az európai kormányokat, hogy

torzítják a versenyt egyes, kivételes státuszt élvező légitársaságoknak nyújtott 30 milliárd eurós segélycsomaggal,

mely állami támogatáshoz csak a rivális vállalatok juthattak.

Nem használhatják a Covid-válságot ürügyként a jelentős bércsökkentések végrehajtására, és így megkérdőjelezhetővé teszik a korábbi eredményeket, melyeket az alkalmazottak ki tudtak csikarni a vezetőségből. A Ryanair-nek jelentős tartalékai vannak még.

– mondta Fiodor Rilov, a légiutas-kísérők szakszervezetének ügyvédje.

Rilov arról is tájékoztatott, hogy a szakszervezet jogi lépéseket fog tenni arra kényszerítve a légitársaságot, hogy „tiszteletben tartsa a francia törvényeket”.

Kiemelt kép: AFP PHOTO DDP/JENS-ULRICH KOCH GERMANY OUT

 

 

légiutas-kísérő Európa bércsökkentés légitársaság Damien Mourgues óraszám 20 év változás Közép-Európában Ryanair
Kapcsolódó cikkek