Az új és nagyobb vonatközlekedési csomópontok kialakulásával még több autóbuszra lesz szükség, tehát az igények növekedésével kell számolnunk a MÁV–Volán-integráció kapcsán – erről a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak. Vincze-Pap Sándor szerint arról egyelőre nincs hír, hogy a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (NABB) az idén és jövőre hány autóbusz beszerzésére tehet javaslatot. „A szándék az évi ezer darabra és a darabszámok további növelésére megvan, de a tényleges határokat a költségvetési sarokszámok szabják majd meg” – mutatott rá.
A Mabusz elnöke úgy véli, 2020-ban 600-650 új busz készülhet el Magyarországon.
Ahhoz képest ez mindenképpen előrelépés, hogy az éves volumen 2010 körül még csak 100-150 darab volt. Mindez annak köszönhető, hogy 2016-ban nagy összegű kormányzati támogatások jelentek meg, és a fejlődéshez a gyártás és a kapacitások összehangolását ellátó NABB munkája is hozzájárult. Így kúszott fel az itthon elkészült járművek száma éves szinten átlagosan félezer környékére. Összehasonlításképp: az 1980-as években az Ikarus évente több mint tízezer autóbuszt gyártott és adott el világszerte.
A nemzeti buszstratégia célja, hogy a következő évtizedben a közösségi közlekedésben használt 7500 buszt legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett cseréljék le olyan új járművekre, amelyek megfelelnek a környezetvédelmi szempontoknak. Vincze-Pap Sándor értékelése szerint ez a tervekhez képest késésben van.
Két éve még úgy számoltunk, hogy erre az évre el kell érni az 1000-1200 darabos buszgyártási mennyiséget, de ez várhatóan csak 2022-ben sikerülhet
– mondta. Tavaly óta kiemelt szemponttá vált, hogy mindegyik magyar gyártónál fel kell gyorsítani az elektromos városi autóbuszok fejlesztését, ez részben magyarázhatja a csúszást.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható