BUX 52,331.31
+0.03%
BUMIX 4,429.91
+0.79%
CETOP20 2,385.41
-0.10%
OTP 18,285
-0.03%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-0.26%
-0.26%
-0.22%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,620
0.00%
RABA 1,570
+1.29%
0.00%
0.00%
-1.09%
+1.72%
0.00%
-0.38%
+2.44%
+1.79%
+0.24%
OTT1 149.2
0.00%
-1.61%
MOL 2,438
-0.25%
-1.32%
ALTEO 1,370
-0.36%
0.00%
+5.08%
EHEP 1,970
0.00%
0.00%
4IG 1,014
+1.40%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.60%
+0.58%
0.00%
-6.94%
SunDell 37,400
0.00%
+0.75%
0.00%
+2.21%
0.00%
+1.24%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

ITM: tesztre készen áll a világító kerékpárút

Kísérleti jelleggel világító szemcséket kevertek a Duna-menti kerékpárút burkolatába Esztergomnál.

Kísérleti jelleggel világító szemcséket kevertek a Duna-menti kerékpárút burkolatába Esztergomnál, mintegy 230 méteren. A műszaki megoldásnak köszönhetően kényelmesebbé és biztonságosabbá válik az egyébként kivilágítatlan útszakasz esti, éjszakai használata. A biciklisták napnyugta után és napkelte előtt is könnyedén követhetik az út nyomvonalát – derül ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményéből.

A szemcsék a napsütéses órák számától függően 5-6 órán keresztül világítanak nagyobb fényerővel,

de ezt követően is jobban láthatóvá teszik az utat.

Fotó: ITM

Az innovatív technológia alkalmazásával megtakarítható a közvilágítás kiépítésének költsége, a lámpák energiafogyasztása és fényszennyezése.

Fotó: ITM

A kivitelezők az ideális arány kiderítése érdekében egyes részszakaszokon különböző méretű és mennyiségű szemcsét kevertek az út anyagába. A munkálatok október közepén kezdődtek meg, és néhány héten belül le is zárultak, így megindulhat a kísérleti jellegű beruházás tesztüzeme.

A szakemberek a következő hónapokban folyamatosan figyelik az útfelület minőségének alakulását a téli hidegben, fagyokban.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „A közlekedés újító szemlélettel, innovatív technológiákkal tehető biztonságosabbá, tisztábbá, hatékonyabbá és kényelmesebbé. Az ITM erről nagyban is gondoskodik, egyebek mellett a ZalaZone járműipari tesztpálya megépítésével vagy az IC+ vasúti kocsik gyártásának támogatásával. A tárca kicsiben is szorgalmazza, bátorítja az innovatív megoldások kipróbálását, kedvező eredmény esetén meghonosítását, elterjesztését. A Magyar Közút projektjében használt anyag a felületre szórva fényt kibocsátó burkolatjelek készítésére, vagy átlátszó anyagba keverve lassítószigetek, járdák padkáinak fényfestésére is alkalmas lehet.”

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hozzátette: „A világító útburkolat kipróbálását is az tette lehetővé, hogy a kormány 2018-tól bevonta társaságunkat a külterületi kerékpárutak fenntartásába. A gondjainkra bízott, több mint 1000 kilométernyi hálózat egységes színvonalú karbantartása mellett, a három éve indított Kísérleti Út- és Hídépítési Programunkban vizsgáljuk az innovatív megoldások széles körű használatának lehetőségét is. Az esztergomi beruházásban a szemcsék viselkedésének vizsgálata érdekében megvalósult a pályaszerkezet teljes cseréje, a beruházás összes költsége így is 25 millió forint alatt maradt. A próbaüzem tapasztalatai alapján, az úthasználók észrevételeit figyelembe véve döntünk arról, hogy a technológiát további szakaszokon is alkalmazzuk-e.”

Kapcsolódó cikkek