Magyar találmány teszi biztonságosabbá a gyalogátkelőket
Hazánkban tízből kilenc személyi sérüléssel járó, illetve négyből három halálos kimenetelű gázolás olyan gyalogosátkelőn történik, melyet nem véd jelzőlámpa. A teljesen magyar fejlesztésű SafeXOne intelligens zebránál a járművezetők időben észreveszik a gyalogost, így a balesetek 95 százaléka elkerülhető – írja az Origo.
Országszerte már több helyen – Herceghalom, Székesfehérvár, Szigetszentmiklós, Sződ, Várpalota és Veszprém településeken – találkozhatnak az autósok azzal a 2019 óta telepített magyar találmánnyal, a SafeXOne-nal, melynek sikere abban rejlik, hogy téves riasztás nélkül, pontosan mutatja a gyalogosok átkelési szándékát a járművezetők számára.

Szürkületben és éjjel bekapcsol egy kiegészítő védelmi funkció, amivel közvetlenül a gyalogosok mozgását teszik láthatóvá, miközben az úttesten haladnak át.
A rendszer úgy működik, hogy érzékeli az átkelési szándékot, amelynek hatására bekapcsol az aktív üzemmód, vagyis egy irányított sárga villogó fény jelez a járművezetőnek. Szürkületben és sötétben a lézerfény biztosítja a megnövelt láthatóságot. Ezt a zebra területén, az úttest síkja felett hozzák létre, amely láthatóvá teszi a gyalogos mozgását, sebességét és irányát.
Ez a működési séma biztosítja, hogy a járművezetők nem szoknak hozzá a SafeXOne jelzéséhez, ami segít megelőzni a megszokásból fakadó baleseteket is.
A lézersík leginkább a szürkületi és éjjeli, vizes környezetben tud érvényesülni, amikor a szórt fények a nedves felület miatt nem láthatók, ezért nappal nem használják. Ilyenkor a sárga villogók elég védelmet biztosítanak.
https://www.youtube.com/watch?v=0ijr_A0nPnE
A járművezetők a szokatlan és jól látható fényhatást biztonságos távolságból – akár 150 méterről – képesek érzékelni, így fel tudnak készülni és meg tudnak állni a zebra előtt.
Az ezzel a rendszerrel ellátott zebrákon az eddigi tapasztalatok szerint a balesetek száma nullára csökken.
Más rendszerekhez képest a megoldás bárhol telepíthető. Nincs szükség az útburkolat megbontására sem. Működéséhez hálózati tápellátásra sincs szükség, napelemek segítségével akár 2 hét felhős idő esetén is működőképes marad.
Kiegészítő napelemekkel és plusz megvilágítással pedig egy igazán robosztus, teljeskörű védelmi rendszer alakítható ki. Mivel a Magyar Közút által jóváhagyott megoldásról van szó, így az általuk kezelt útszakaszokon is telepíthető.


