Logisztika

Az Európai Számvevőszék a légi utasok jogainak védelmét vizsgálja

Céljuk segíteni a légi utasoknak és megtenni az első lépést a légi közlekedésbe vetett bizalom helyreállítására.

Az Európai Számvevőszék most indított ellenőrzése során azt kívánja felmérni, hogy az Európai Bizottság eredményesen védte-e a koronavírus-válság alatt repülővel utazó vagy repülőjegyet vásárló polgárok jogait. A számvevők megvizsgálják, hogy

a légi utasok jogaira vonatkozó jelenlegi szabályok megfelelnek-e a célnak és elég rugalmasak-e ahhoz, hogy ilyen és hasonló válságok során is megfelelően működhessenek.

Ellenőrizni fogják azt is, hogy a Bizottság figyelemmel kísérte-e a légi utasok jogainak érvényesítését a világjárvány idején és meghozta-e a szükséges intézkedéseket. Értékelni fogják továbbá, hogy a tagállamok figyelembe vették-e az utasok jogait az utazási és közlekedési ágazatnak nyújtott rendkívüli állami támogatás odaítélésekor.

„A COVID-19 járvány idején az Uniónak és a tagállamoknak egyensúlyt kell teremteniük a légi utasok jogainak védelme és a nehéz helyzetbe került légitársaságok támogatása között – jelentette ki Annemie Turtelboom, az ellenőrzést irányító számvevőszéki tag. –

Ellenőrzésünk során azt szeretnénk megvizsgálni, hogy az Unióban nem estek-e légi utasok millióinak jogai áldozatául a nehézségekkel küzdő légitársaságok megmentésére irányuló küzdelemnek.”

Fotó: Shutterstock

A COVID-19 járvány és az annak kapcsán hozott egészségügyi intézkedések jelentős fennakadásokat okoztak az utazásban: a légitársaságok az összes járat mintegy 70 százalékát törölték, és meredeken csökkent az új foglalások száma. Az emberek nem tudtak, illetve nem akartak utazni, többek között a különböző országok gyakran koordinálatlan szükséghelyzeti intézkedései, például repülési tilalmak, egyik pillanatról a másikra elrendelt határlezárások vagy karanténkötelezettség miatt.

Az uniós tagállamok további szükséghelyzeti intézkedésekkel próbálták megmenteni nehézségekkel küzdő közlekedési ágazataikat – köztük a légitársaságokat – az összeomlástól, például azáltal, hogy soha nem látott mértékű állami támogatást nyújtottak számukra.

Egyes becslések szerint a válság alatt a légitársaságok – beleértve a nem uniósakat is – 2020 decemberéig akár 37,5 milliárd euró összegű állami támogatásban részesültek.

Emellett tizenkét tagállam az utazásszervezőknek és utazási irodáknak nyújtandó, mintegy 2,6 milliárd euró összegű állami támogatást is bejelentett a Bizottságnak.

A tagállamok emellett nagyobb rugalmasságot biztosítottak a légitársaságoknak a törölt járatokra jegyet váltott utasoknak nyújtandó visszatérítések tekintetében. A Bizottság iránymutatásokat és ajánlásokat adott ki, többek között arról is, hogy az utalványok felkínálása nem vezethet az utasok készpénzbeni visszatérítéshez való jogának sérelméhez.

A légitársaságok ennek ellenére gyakran nyomást gyakoroltak a törölt járataikban érintett utasaikra, hogy készpénz-visszatérítés helyett utalványokat fogadjanak el. Más esetekben a légitársaságok nem térítették meg időben (vagy akár egyáltalán nem) az utasok kárát.

Az Európai Számvevőszék jelentése várhatóan még a nyaralóidény előtt megjelenik, azzal a kettős céllal, hogy a válság idején

segítséggel szolgáljon a légi utasok számára, és hogy megtegye az első lépést a légi közlekedésbe vetett bizalom helyreállítására.

Az ellenőrzés keretében a számvevők egyben azt is megvizsgálják, hogy az utasjogokról szóló 2018. évi jelentésükben megfogalmazott ajánlásokat átültették-e a gyakorlatba.

légi utasok Európai Számvevőszék
Kapcsolódó cikkek