BUX 52,331.31
+0.03%
BUMIX 4,429.91
+0.79%
CETOP20 2,385.41
-0.10%
OTP 18,285
-0.03%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-0.26%
-0.26%
-0.22%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,620
0.00%
RABA 1,570
+1.29%
0.00%
0.00%
-1.09%
+1.72%
0.00%
-0.38%
+2.44%
+1.79%
+0.24%
OTT1 149.2
0.00%
-1.61%
MOL 2,438
-0.25%
-1.32%
ALTEO 1,370
-0.36%
0.00%
+5.08%
EHEP 1,970
0.00%
0.00%
4IG 1,014
+1.40%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.60%
+0.58%
0.00%
-6.94%
SunDell 37,400
0.00%
+0.75%
0.00%
+2.21%
0.00%
+1.24%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Fenntartható kerozinnal indít járatot az Air France-KLM

Közös cél, hogy a cégek csökkentsék a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását, és fenntartható forrásból származó kerozint állítsanak elő.

Az Air France-KLM, a Total, a francia repülőtereket üzemeltető Groupe ADP, valamint az Airbus együttműködésének köszönhetően felszállhatott az első olyan hosszútávú járatot teljesítő repülőgép, amelybe fenntartható forrásból származó, francia gyártású kerozint is töltöttek. Az AF 342-es járat Párizs – Charles de Gaulle 2E termináljáról indult el és Montrealba közlekedett.

Közös cél, hogy a cégek csökkentsék a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását, és fenntartható forrásból származó kerozint állítsanak elő Franciaországban,

majd ezt a francia repülőtereken általánosan elérhetővé tegyék. Ez a járat az első kézzel fogható eredménye ennek az együttműködésnek.

A fenntartható üzemanyagok tárolásához, felhasználásához, vagy elosztásához sem a jelenleg használt infrastruktúrán, sem a repülőgépek hajtóművein nem kell módosításokat végrehajtani. A fokozatos, globális bevezetéssel az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaival megegyezően jelentősen csökkenhet a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátása.

A járat teljesítéséhez használt üzemanyag körforgásos gazdaságból származó hulladékból és maradékokból készült: a Total használt sütőolajból állította elő a terméket a dél-franciaországi La Mède-ben, illetve a Le Havre mellett található Oudalle-ban lévő finomítójában. A folyamat során szűz, növényi alapú olajokat nem használtak.

A repülőgép üzemanyagtartályába töltött hagyományos kerozinhoz 16 százalékban kevertek alternatív tüzelőanyagot,

ezzel 20 tonnával csökkent a járat teljesítése során kibocsátott szén-dioxid mennyisége.

Fotó: Air France-KLM

A francia törvények értelmében 2022-től az országból induló járatoknak 2022-től legalább 1 százalékban fenntartható forrásból származó kerozint kell használnia, az arány 2025-re 2, 2030-ra pedig 5 százalékra emelkedhet az uniós előírásokkal összhangban. Ezen célok elérése érdekében a Total 2024-ben a Párizs melletti, grandpuits-I finomítóját is átállítja az újfajta üzemanyag gyártására is.

Az Air France montreali járata a légiközlekedés karbonsemlegességéhez használt jelenlegi megoldásokat is egyesítette.

Az Airbus A350-es az elődmodellhez képest 25 százalékkal alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett üzemeltethető, az emissziót a fenntartható forrásból származó kerozin tovább csökkentette. Emellett a repülőgép földi kiszolgálásakor használt járművek is mind teljesen elektromos üzeműek voltak, köztük a Franciaországban, a Total közreműködésével tervezett első elektromos tartálykocsi.

Az Air France-KLM-nek úttörő szerepe van a fenntartható üzemanyag használatában, az első, újfajta kerozinnal teljesített járat a KLM nevéhez fűződik,

erre 2009-ben került sor. Azóta a csoport számos innovatív projekten kezdett el dolgozni: 2014 és 2016 között a Total egyik leányvállalatával 78 olyan járatot teljesítettek, amely során a hagyományos kerozinba 10 százalékban fenntartható üzemanyagot kevertek. Ezek a tesztek megmutatták, hogy a fenntartható kerozin használatának nincs negatív kihatása a repülőgépek üzemeltetésére és megbízhatóságára.

A légitársaság célja, hogy megerősítse vezető szerepét a fenntartható üzemanyagok területén, és eközben részt vesz az új generációs repülőgépek fejlesztésében is.

Az Airbus a mostani járat mellett több olyan tesztet is végez, amelynek célja, hogy a légitársaság 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal használják a repülőgépeket. A gyártó a telephelyein már kiépítette az újratöltéshez szükséges infrastruktúrát, így a tesztrepülésekhez, és az újonnan átadott gépek hazarepüléséhez is használhatják a fenntartható kerozint.

Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója kihangsúlyozta hogy a fenntartható üzemanyagoknak kulcsfontosságú szerepe van a légiközlekedés karbonsemlegessé tételében.

Az Airbus ezért minden olyan kezdeményezést támogat, amely hozzájárul ehhez a folyamathoz. Ahhoz, hogy a fenntartható forrásból származó üzemanyagok részaránya növekedjen, az összes érdekelt fél összehangolt cselekvésére van szükség

– mondta. Hozzátette, hogy eelenleg az Airbus repülőgépeiben legfeljebb 50 százalékos arányban lehet ezeket használni a hajtóművek, vagy az üzemanyag-rendszer átalakítása nélkül

Kapcsolódó cikkek