BUX 52,368.27
+0.07%
BUMIX 4,440.16
+0.23%
CETOP20 2,385.41
0.00%
OTP 18,205
-0.44%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+0.67%
ZWACK 16,400
-1.20%
0.00%
ANY 1,620
0.00%
RABA 1,575
+0.32%
0.00%
-0.23%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+0.88%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,442
+0.16%
+0.54%
ALTEO 1,370
0.00%
0.00%
+0.81%
EHEP 1,970
0.00%
0.00%
4IG 1,024
+0.99%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
0.00%
0.00%
-4.32%
0.00%
0.00%
+0.47%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Kártérítésre folyik el az útépítési pénz

Mintegy ötvenmilliárd forintnyi kártérítést fizetett az elmúlt két évben a román állam az autópálya-építőknek és az útfelújításokon dolgozó vállalkozóknak, többnyire az állami hivatalok hibájából. Románia bő 400 kilométer sztrádát építene uniós forrásokból.

Nem elég, hogy roppant lassan halad az infrastruktúra-bővítés Romániában, a hatóságok tetemes kártérítéseket is kénytelenek fizetni az útépítő vállalatoknak. A bukaresti közlekedési tárca kimutatása szerint

2019 óta összesen 686 millió lej (1 lej 72 forint) kártérítés kifizetésére kötelezték a bíróságok az államot az autópálya-építtetők és az országutak felújításán dolgozó cégek javára.

A társaságoknak azzal az érveléssel sikerült érvényre juttatniuk követeléseiket, hogy a hatóságok, állami szervek hanyagsága miatt csúszott a kivitelezés, emiatt képtelenség volt tartani a szerződésekben rögzített határidőket. A legtöbb esetben nem sajátították ki időben a nyomvonalba eső területeket, nem biztosították a megfelelő feltételeket, sokszor elavult tanulmányok alapján írták ki a közbeszerzést, az építtető pedig a helyszínen szembesült azzal, hogy semmi sem úgy van, ahogy a dokumentumban szerepelt.

Fotó: Shutterstock

A legnagyobb egyedi, 101 millió lejre rúgó összeget a görög Aktor hajtotta be a párizsi választott bíróságon egy 41 kilométeres dél-erdélyi útszakasz felújítása kapcsán, de az olasz Astaldinak is 87 millió lejt ítéltek meg egy kelet-romániai autópálya-szakasz megépítése közben adódott nehézségekért.

Az olasz Salini cégnek részletekben 236 millió lej kártérítést kénytelen fizetni Románia, amiért 2017-ben a közlekedési tárca felbontotta a dél-erdélyi sztráda Lugos és Déva közötti szakaszának kivitelezési szerződését. Catalin Drula miniszter szerint a hasonló esetek elkerülése végett alaposabban kell előkészíteni a projekteket.

Az állami intézményeknek vállalniuk kell, hogy kifogástalan tanulmányokat és terveket készítenek elő. Igaz, a kivitelezők sem mind szentek, tőlük is elvárom, hogy több mérnököt és építőmunkást foglalkoztassanak, mint ügyvédet

– mondta a bukaresti jobbközép kormány tárcavezetője.

A román hatóságok több mint 430 kilométer autópálya megépítését remélik a koronavírus-járvány utáni helyreállítást szolgáló, mintegy 30 milliárd eurós európai alapból, amelyből 7,6 milliárdot szánnak infrastrukturális projektekre.

lső körben ebből finanszíroznák az A3-as észak-erdélyi autópálya Magyarnádas és Vaskapu közötti 42,3 kilométeres szakaszának megépítését, de a Kolozsvárt a magyar határral összekötő vasútvonal felújítását is, ez utóbbira egymilliárd eurót irányoztak elő. A 911 kilométeres sztrádahálózat ezáltal ezer kilométer fölé bővülne, kérdés azonban, meddig tartana a kivitelezés, hiszen még mintegy 380 kilométer építése, illetve tervezése van folyamatban.

Ráadásul több helyen adódtak nem várt nehézségek: például az észak-erdélyi autópálya magyar–román határ menti 30 kilométeres szakaszának megépítésére kiírt versenytárgyalásból győztesként kikerült konzorcium mintegy 30 millió euróval több pénzt kér, mint amennyiért korábban vállalta a munkát. Ennek a szakasznak tizenöt évvel ezelőtt az amerikai Bechtel látott neki, majd miután a román állam 2013-ban szerződést bontott a társasággal, félbehagyta a Bihar megyei szakaszt.

Az ország eddigi legdrágább, eredetileg 2,2 milliárd euróra tervezett infrastruktúra-fejlesztésére a szerződés szerint 1,4 milliárd eurót fizetett Románia a tengerentúli vállalatnak, holott a Bechtel csupán 52-t épített meg a vállalt 415 kilométerből.

Kapcsolódó cikkek