BUX 51,660.48
-0.55%
BUMIX 4,336.32
-0.29%
CETOP20 2,359.97
0.00%
OTP 17,820
-0.42%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
+0.27%
-1.35%
ZWACK 16,400
0.00%
0.00%
ANY 1,605
0.00%
RABA 1,505
-0.33%
0.00%
-0.59%
0.00%
-3.09%
+0.20%
+0.41%
-0.23%
-0.89%
-0.41%
OTT1 149.2
0.00%
+0.42%
MOL 2,422
-0.98%
+1.00%
ALTEO 1,395
0.00%
0.00%
0.00%
EHEP 1,945
0.00%
0.00%
-1.01%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.69%
-0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
0.00%
0.00%
+2.44%
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Taxipiac: nem maradt el az osztalékfizetés

Ugyan a forgalomra és az adózott eredményre is rányomta a bélyegét a Covid-válság, a legnagyobb hazai taxiszolgáltatók így is százmilliókat vettek ki a kasszából.

A Főtaxi 190, a Bolt 516 millió forint osztalék kifizetéséről határozott a 2020-as pénzügyi év lezárásakor – ez a taxis cégek gazdasági beszámolóiból derül ki. A Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt. ugyan 218 milliós veszteséget termelt tavaly – 2019-ben még több mint 318 millió forint profitot ért el –, de a társaság igazgatósága ezzel együtt is egyhangúan döntött május közepén az osztalék felosztásáról az eredménytartalék terhére.

Azt viszont rögzítették, hogy a konkrét kifizetés „a likviditási helyzet függvényében 2021. december 31-ig” történik meg.

A Főtaxi forgalma komolyan megsínylette a Covid-helyzetet, közel 53 százalékos mínuszt volt kénytelen elkönyvelni, így hozott össze szűk 1,28 milliárdot. Mindez szoros összefüggésben áll a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér utasszámának bezuhanásával, hiszen a vállalkozás 2010 decembere óta a repülőtér hivatalos taxis társasága. A pandémia kapcsán a menedzsment arra a megállapításra jutott, hogy a beazonosított hatások nem befolyásolják jelentősen negatívan a rövid távú pénzügyi- és likviditási helyzetet és a tőkemegfelelőséget, ezért a vállalkozás folytatásának elve sem bizonytalan. A Budapest Taxit 2018 nyarától az MB Elit Luxury Kft. üzemelteti, ennek száz 100 százalékos tulajdonosa szintén a Főtaxi, amely éppen három éve vásárolta meg a céget. Az MB Elitnél is feleződött az értékesítés 487 millió forintról 278,5 millióra. Az adózott eredmény során viszont növekedést produkált. A 76,8 milliós profithoz ezúttal nem nyúlt hozzá a Főtaxi, azt teljes egészében az eredménytartalékba helyezte.

Fotó: Kallus György / VG

A Bolt HTX Kft. sem tudhat maga mögött jó évet, igaz, a koronavírus-járvány okozta visszaesés jóval kisebb lyukat ütött a tevékenységén: mintegy 362 millió forintos hasznot hajtott, ami szűk 50 millióval marad el a 2019-es hasonló adattól. A nettó árbevételében sem következett be összeomlás, a két évvel ezelőtti 1,04 milliárd csak valamivel esett vissza és állt meg 956 millió forintnál. A Bolt taggyűlése szintén májusban határozott az ügyvezető előterjesztése alapján a félmilliárdos osztalék jóváhagyásáról.

A 6x6 Taxi Kft.-nél 36 százalékkal, 470 millióra csökkent az értékesítés nettó árbevétele, az adózott eredmény több mint 61 százalékkal, 32 millió forintra mérséklődött. Az Illés Holding Zrt. többségi tulajdonában lévő cég nem fizetett osztalékot.

A társaság vezetése és a tulajdonos eltökélt aziránt, hogy a cég folytassa vállalkozási tevékenységét, az ehhez szükséges esetleges intézkedéseket biztosítani fogja

– olvasható a jelentésükben. A szövetkezeti formában működő City Taxi a 2019-es 590 után 355 millió forint forgalmat bonyolított 2020-ban. A vállalat a 60 százalékos változást egyértelműen a járvány számlájára írta. A vezetőség úgy fogalmazott, hogy a koronavírus teljesen új helyzetet teremt, mivel a közlekedési szolgáltatások, így a taxis személyszállítás iránti érdeklődés is megtorpant. A szövetkezet ugyanakkor nem tapasztal tömeges, vagy kezelhetetlen fizetési nehézségeket a jelentős megrendelőinél, illetve a korábbi megtakarítások részbeni felhasználásával rendelkezésre állnak azok a források, amelyekkel a vállalkozás működésének folytatása biztosítható a krízis lefutását követően.

Kapcsolódó cikkek