BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar találmány forradalmasítja a német vasutat – a Stadler is bejelentkezett érte

Már söprik be az első piaci sikereit annak a magyar fejlesztésnek, amellyel pontosan mérhető a mozdonyok által felhasznált villamos energia mennyisége. Sőt, egy további funkcióval kiegészítve érdemben csökkenthető a jármű áramigénye. A német államvasút máris százával rendeli a Prolan Zrt. termékét, amelynek négy példányát a GYSEV is hamarosan teszteli.

A magyar vasút 176 éves történetében először válik elérhetővé olyan megoldás a fejlesztő Prolan Irányítástechnikai Zrt. közlése szerint, amely kizárólag hazai fejlesztés, egyben megfelel a kor minden műszaki követelményének, hazai és nemzetközi szabványának. A társaság által elsősorban a magyar piacnak szánt, de első sikereit külföldön learató PEMG2 (Prolan Energy Meter Gateway 2) hiteles adatokkal segíti a ténylegesen felhasznált villamos energia elszámolását, ez eddig nem volt jellemző gyakorlat. Az ilyen elszámolásokhoz ugyanis – a műszaki feltételeken túl – konkrét szerződésekre is szükség van a felek között, ám azok inkább a normatív elszámolást választották. Csakhogy a normatív energiaelszámolás kevésbé ösztönöz a hatékonyság javítására, ami azonban létfontosságúvá vált a 2022 végén bekövetkezett energiaár-robbanás fényében.

Fuerth,/,Germany,-,March,11,,2018:,Re,Regional,Express
FUERTH / GERMANY - MARCH 11, 2018: RE Regional Express train from Deutsche Bahn passes train station fuerth in germany.
Tízéves szerződés alapján szállít a Prolan a Deutsche Bahnnak.
Fotó: Shutterstock

A PEMG2 fogadja és továbbítja a vasúti járművön telepített, hitelesített mérő által küldött adatokat, ha pedig a használatához szoftveres vezetői tanácsadás is párosul, akkor a korábban felhasznált energia 20-30 százaléka is megtakarítható vele. (A nagy teljesítményű vontatójárművek esetében már egyetlen gyorsulás is tetemes energiaköltséggel jár.) A termék és kapcsolódó szoftvereinek fejlesztését a Prolan önerőből finanszírozta, a gyártás a csoport saját gyárában történik.

Tízéves szerződés a Deutsche Bahnnal    

Sajátos oka van annak, hogy miért külföldön tarol először egy elsősorban a magyar piacra – főként a MÁV, továbbá a MÁV-Start, a GYSEV és a magánvasút-társaságok igényeire – fejlesztett termék. A magyarázat az, hogy a hazai vasútvállalatok még nem rendelkeznek a szabványos működés bevezetéséhez szükséges előírásokkal, szabályozással, követelményekkel – írja a mérőberendezést bemutató összefoglalójában a gyártó. (A felhasznált energia hiteles mérésének problémájáról korábban a Világgazdaság is beszámolt.) A Prolan ezért indulásként a vasúti villamos energia mérésére szakosodott, németországi EMH Metereing GmbH-val társult a mérőberendezés fejlesztésére és értékesítésére. Az első sorozat 2021 végére készült el, az eszközöket azóta is folyamatosan szerelik fel a Deutsche Bahn mozdonyaira. Németországban körülbelül ötezer járművön van energiamérő berendezés, csakhogy ezek nem szabványosak. Ezeket az említett EMH Metering és a svájci LEN gyártja. A Prolan ezért felvette a kapcsolatot az utóbbi céggel is. A két társasággal indított partnersége révén további 5-6 ezer saját mérőberendezés eladását várja. Az EMH-val kötött tízéves szerződés szerint 2021-ben 150, tavaly 750 PEMT 2-t szállított a német mozdonyokhoz. Idei megrendelése 950 darabra szól, amiből 250-et már januárban elküldött Németországba. 

Tárgyal a svájci Stadler vasútijármű-gyártó csoporttal is, amely a Magyarországra szállítandó motorvonatokhoz kért a Prolantól ajánlatot.

A MÁV mozdonyainak csak a hatoda elég okos 

A hazai értékesítés az említett nehézségek miatt nehezebben indul, de a kapott tájékoztatás szerint a MÁV-Start és a GYSEV is érdeklődik a mérőeszköz iránt, amelyet egy 2021-es konferencián mutattak be. A GYSEV tavaly pályázatot is kíirt négy ilyen prototípusrendszer szállítására, amelyet a Prolan nyert meg, ez év januárjában pedig a szerződést is megkötötték. Várhatóan az év első felében fel is szerelik a mérési rendszert mind a négy járműre.

A MÁV-Startnál jelenleg körülbelül 650, a GYSEV-nél 80 villamos vontató jármű üzemel. Ebből a MÁV-Start esetében nagyjából 100, a GYSEV esetében mintegy 20 jármű rendelkezik a szabványt kielégítő – elsősorban bérelt – mérőeszközökkel.

Félmillió magyar háztartásban vannak jelen a cég eszközei

A Prolan egyéb vasúti rendszerei ma már összesen több mint 2000 kilométer vasúti pályahálózaton teszik lehetővé a forgalomirányítást, forgalom-ellenőrzést, illetve a felsővezetéki energia távvezérlését. Ez utóbbi rendszereik a török és a bolgár vasutaknál is működnek. Szintén a Prolan rendszerei által folyik a teljes magyar villamosipari átviteli, valamint az elosztóhálózat nagy részének üzemeltetése. A nagy komplexitású rendszerek mellett a szériagyártott készülékek terén is fontos eredményeket ért el a 230 fős cégcsoport: az úgynevezett éjszakai áram rendszerének részeként készülékei megtalálhatók félmillió magyar háztartásban és több mint 70 ezer német otthonban is. Minden magyarországi mozdonyon és motorvonaton is jelen van a társaság mozdonyfedélzeti számítógépe, az energiafogyasztás távfelügyeletét lehetővé tevő eszközéből pedig a német vasút járműveinek felszerelése van folyamatban.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.