V4SIL néven magyar többségi tulajdonú magyar–cseh vegyesvállalat született a V-Híd Zrt. és az AZD Praha részvételével. Az erről szóló megállapodást a magyar társaság vezérigazgatója, Sárváry István és a cseh társaság elnök-vezérigazgatója, Zdenek Chrdle írta alá. Az ünnepélyes aláírás alkalmával elhangzott, hogy az új vállalat nemcsak munkahelyeket teremt Magyarországon, hanem az egyetemi együttműködés révén segít a szakképzett munkaerő utánpótlásában is. Sárváry István cége tevékenységének ismertetésekor bejelentette, hogy a V-Híd egy újabb vasúti gépláncot vásárol, amelynek osztrák gyártójával, a Plasserrel megállapodott arról, hogy Magyarországon lesz a berendezések közép-európai szervizbázisa.

Mészáros Lőrinc, Szijjártó Péter
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

A tervek szerint a V4SIL feladata lesz a MÁV előírásainak megfelelő biztosítóberendezések szoftver- és hardverelemeinek korszerűsítése, később gyártása is. A jelenleg a hazai piacon használt ilyen eszközök nyugat-európai berendezések, és a termékciklusuk végénél tartanak. A cseh gyártó technológiatranszfert is végrehajt az együttműködés során, ez teremti majd meg a magyar piacra specializált berendezés gyártását.

Zdenek Chrdle az eseményen közölte Sárváry Istvánnal, hogy az AZD Praha biztosítja majd a legújabb technológiákat, míg Sárváry István egyebek között arról beszélt, hogy a beruházás révén megszűnhet a magyar vasúthálózat biztonságos működésének kitettsége is.  

A rendezvényen Mészáros Lőrinc, a V-Híd többségi tulajdonosa egyebek mellett közölte: az, hogy a cseh cég befektetőként és fejlesztőként is megjelenik Magyarországon, kiváló példája a közös történelemmel és közös gazdasági érdekekkel rendelkező országok pragmatikus gazdasági együttműködésének. Mészáros Lőrinc hangsúlyozta, hogy

a vegyesvállalat létrehozása azért is nagy lehetőség a Mészáros csoportnak, mert az érintett hazai piacon eddig csak külföldi cégek, például a Thales és a Siemens voltak jelen, most viszont beléphet egy magyar többségű vállalat is.

Az elektromos biztosítóberendezések – partnerivel történő – fejlesztése révén egyúttal teljessé válik a csoport vasútépítő portfóliója.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vegyesvállalat létrehozását a Mészáros csoport fejlődése újabb mérföldkövének nevezte. Jelezte, hogy a vasút fejlesztése – elsősorban a teherszállítás téren – a válságból való kilábaláson felül a környezet védelmében is segít. A miniszter hangsúlyozta, ahhoz, hogy a vasút jól teljesítsen,

a legmodernebb biztosítóberendezések használatara van szükség. 

 

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

 

Van magyar fejlesztés is

Cikkünk azon mondatára reagálva, amely szerint az érintett piacon eddig csak külföldi cégek voltak jelen, 2023 január 11-én a a Prolan Zrt. megkérte, hogy kiegészítésként közöljük, van a területen magyar cég, magyar fejlesztés is a piacon. Mint írta, a magyar vasút 176 éves történetében először vált elérhetővé olyan megoldás, amely teljes mértékben magyar fejlesztés és egyben megfelel a kor valamennyi technológiai követelményének: a Prolan Irányítástechnikai Zrt. 190 mérnökév munkával megvalósította a PRORIS-H biztosítóberendezést.”