A március elsején induló új tarifarendszerrel összességében mintegy 3,5-4 millió embernek válik egyszerűbbé és a korábbinál olcsóbbá, egyes esetekben ingyenessé az utazása – válaszolt a Világgazdaságnak a MÁV kommunikációs igazgatósága. A társaságot arról faggattuk, hogy ekkortól hol számít nagyobb forgalomnövekedésre, hogyan birkózik meg az extra feladattal, nem tart-e az új kedvezmények miatt a bevételei csökkenésétől. Kihívás lesz ugyanis, ha új tarifarendszer bevezetésével nagyszámú pluszutas zúdul a vasúthálózatra.

Budapest, 2015. július 19.Táborozók utaznak Egerbe a Diák és Ifjúsági Újságíró Egyesület és az Új Nemzedék Központ médiatáborába Budapestről 2015. július 10-én. MTI Fotó: Sóki Tamás
A mostaninál sokkal többen szállhatnak vonatra március elsejétől.
Fotó: Sóki Tamás/MTI

 

Újraoszthatók a kapacitások

Nehezen kezelhető helyzetet idéz például elő, ha azokon a vonalakon és az időszakokban akarnak majd a mostaninál sokkal többen utazni a kedvezmények és az ingyenesség kibővülésének köszönhetően, amelyek jelenleg is telítettek. A válasz szerint az utasforgalom és a telítettség Budapest és a nagyobb vidéki városok agglomerációjában a hétköznap reggeli és a késő délutáni vonatokon, HÉV-eken, vasútvillamosokon, illetve buszokon nagyobb. Az országos fővonalakon a pénteki és a vasárnap délutáni vonatokon, valamint ezek ráhordó, illetve elhordó járatain is sok az utas.

Viszont már készül az új helyzetre a MÁV-Volán csoport. Monitorozza a március elsejével bevezetett tarifareform utáni utasforgalom, az utazási szokások alakulását, gyűjti az utasigényeket, tapasztalatokat, hogy szükség esetén módosításokat hajthasson végre a szolgáltatás szervezésében, a rendelkezésre álló kapacitások elosztásában.  

Célszerű előre jelezni a nagyobb csoportok utazását 

A kommunikációs igazgatóság felhívta a figyelmet, hogy a kedvezményes országbérletek és különösen a 14 év alatti gyermekek – március elsejétől érvényes – ingyenes utazása miatt különösen fontos, hogy e csoportok utazását a szervezők akkor is előre jelentsék be a vasúttársaságnak, ha az adott csoport tagjai egyébként díjmentesen vagy kedvezményes vármegye- és országbérlettel utaznak. „Csak így kerülhető el az utaslemaradás, vagyis biztosítható az, hogy minden utasunk elférhessen az eredetileg kiválasztott járaton, például pluszkocsik beállításának köszönhetően.”

Ugyancsak fontos, hogy a csoportkísérők csak bejelentett csoporttal utazva jogosultak díjmentességre.

Arra egyébként, hogy mekkora galiba lehet abból, ha nagyobb csoportok nem jelzik előre az utazási szándékukat (a jelzésnek egyébként minden más vasúttársaság is örül), tavaly júliusban volt példa Kelenföldön. Akkor háromszáz előre nem jelzett spanyol fiatal utazott volna a Citadella InterCityvel Szlovénián át Horvátországba, de nem fértek fel. Ha szóltak volna előre, meg tudta volna toldani a MÁV a szerelvényt.

Kombinálhatók az utazások 

Az új tarifarendszer kedvezményeit, illetve ingyenességét például a fogyatékkal élők, a 14 év alatti gyermekek, a 65 év alatti nyugdíjasok és a nyugdíjszerű ellátásban részesülők élvezhetik. A tarifareform további előnye – írja a kommunikációs igazgatóság –, hogy a menetjeggyel utazók a Vármegye24, illetve a Magyarország24 napijegyekkel viszonylattól függően jellemzően 20-50 százalékkal, de számos esetben akár 50-70 százalékkal is kedvezőbb áron utazhatnak a MÁV-Volán csoport vagy a GYSEV járataival, a számukra megfelelően kombinálva a vonattal, HÉV-vel, vasútvillamossal vagy helyközi busszal történő utazást. 

Nagyon jól fogynak a vármegye- és az országbérletek

A vasúttársaság várható bevételei az előzetes szakértői várakozásokra rácáfolva már a vármegye- és országbérletek tavaly májusi bevezetése sem okozott bevételkiesést a MÁV-Volán csoportnak. Nemcsak azért, mert a vonatkozó EU-s irányelvek és a közszolgáltatási szerződés értelmében a közszolgáltatás megrendelője a bevétellel nem fedezett indokolt költségeket megtéríti, hanem azért sem, mert a korábbiaknál jóval olcsóbb, ám egyszerűbben és több közlekedési eszközön felhasználható bérletekből jóval több fogyott, mint a korábbi bérlettípusokból, azaz a menetdíjbevételünk még növekedett is.  

Eddig már több mint 5 millió vármegye- és országbérletet adott el a MÁV. Ám még ennél is jobban jelzi az új bérlettípus népszerűségét, hogy

 már a tarifareform előtt is 10 bérletből 9 az új kategóriákból került ki.

 A csoport arra számít, hogy március elseje után tovább nő az eladott vármegye- és országbérletek száma, hiszen ezekkel a MÁV-Volán bérletekkel még több szolgáltatást vehetnek igénybe az utasok, a Pest vármegyebérlettel és az országbérlettel például utazhatnak a fővárosi metrókon, villamosokon, buszokon és trolikon is.

Bajok a német vasúton

Januárban minden harmadik távolsági vasúti utas későn érkezett meg úti céljára a DPA hírügynökség szerint. Bár piaci vélemények szerint a késések és a személyszállítás minőségi romlása mögött részben az áll, hogy az ottani kedvezmények révén a német vasútra zúdított utastömeg kezelése már túl sok az állami vasúttársaságnak, a DPA híre ezt nem említi az okok között. Összefoglalója a lassújeleket, a pályaépítéseket és a mozdonyvezetők sztrájkjának hatását sorolja fel. Mint írja, a Deutsche Bahn (DB) távolsági vonatain az utasok harmada több mint 15 perces késéssel ért célba januárban. Az úgynevezett utazói pontosság 67,0 százalék volt, ami a DB szóvivője szerint alulmúlja azt, amit az utasok joggal elvárnak a társaságtól. Tavaly egyébként a magyarországi vonatok sem remekeltek menetrendtartás terén.