Vaszary János árverésre kerülő műve, az 1928 körüli Strandon a mester érett korszakából származó főmű. A zsibongó tengerparti nyaralók világát megörökítő életkép nemcsak a Strand-ciklus legsűrűbb, legintenzívebb, leggazdagabb darabja, de a barcelonai világkiállítást is megjárt különleges műremek. Ez a kép kapta a legnagyobb becsértéket, ami 150–190 millió forint, és a kikiáltási ára is meghaladja a 100 milliót.

Fotó: Kieselbach Galéria

Ady egykori múzsája és felesége, Csinszka a költő halála után a festő Márffy Ödönnel kötött házasságot, aki több mint száz portrét festett róla. Most egy páros portrét árvereznek, ahol Csinszka Tivharich Zdenka zongoraművésszel együtt látható a harmincas években, Szamóca utcai villájuk kertjében. A festményért a licit 32 millió forintról indul, de a becsértékét 38–48 millió közé teszik. Patkó Károly Öltözködő nő című festménye a Római Iskola szép példánya 30–50 milliós becsértékkel, ugyanebből a korszakból.

Fotó: Kieselbach Galéria

A válogatásban látható egy szenzációs gyöngyszem az elfeledett magyar avantgárdból, egy olyan kubizmussal rokonítható, 1919-es kompozíció, aminek a kvalitása festőjét, Ék Sándort a modernizmus nyugati múzeumok által is legjobban csodált olyan alkotóival helyezi egy szintre, mint Kassák Lajos vagy Bortnyik Sándor. Az 1919-es Kompozíció fejjel 28–38 milliós becsértéket kapott. Az expresszionizmus kedvelőinek van még egy fontos kép, Uitz Béla tájképe 1920-ból, 22–34 milliós becsértékkel.

Árverésre kerül Scheiber Hugó híres önarcképe 1922-ből, amikor a német Sturm Galériával dolgozott. Ez több címlapon is szerepelt már, többek között az amszterdami Zsidó Történeti Múzeum 2017-es magyar kiállításának katalógus fedőlapján. A becsértéke 40–64 millió forint.

Százötven év után bukkant fel egy különleges művészettörténeti ritkaság az aukció kínálatában, Paál László és Munkácsy Mihály közösen festett alkotása, Eső után, őszi hangulat címmel, 1873-ból. Egy jól ismert feljegyzés szerint Paál festette meg a barbizoni erdő belsejét, Munkácsy pedig a figurákat. A két festő közös alkotása egy híres művészbarátság dokumentuma, a becsértéke 60–95 millió forint. A különleges mű utóélete is jól ismert: Munkácsy adta el a legendás Alexander Bernheim galériásnak, majd az 1920-as években amerikai aukciókon bukkant fel. Egy magyar származású New York-i bankár, Kiss Emil őrült licitcsatában vásárolta meg egy híres amerikai műkereskedő orra elől 2300 dollárért. Hagyatékából került a Magyar Kereskedelmi Banki egykori dúsgazdag elnöke, Weiss Fülöp páratlan értékű műgyűjteményébe, a Szépművészeti Múzeum akkori igazgatója, Petrovics Elek tanácsára.

Ferenczy Károly 1893-as Madárdala, a Magyar Nemzeti Galériában őrzött jól ismert mű, a festő második müncheni korszakának remekműve. Ennek régóta lappangó, kis méretű változata, a Kis Madárdal most került elő külföldi magántulajdonból. A becsértéke 28–38 millió forint.

Az aukción 16 nevet felsorakoztató válogatás hívja fel a figyelmet a nők meglepetésekkel teli világára. A nőművészet a mai művészettörténet és műkereskedelem egyik legfontosabb hívószava, az új felfedezések legizgalmasabb területe. Jól ismert alkotók kerülnek a hierarchiák csúcsára, elfeledett tehetségek kerülnek be a kánonba a nemzetközi színtéren és itthon. És ma már idehaza is nagyobb hangsúlyt kapnak a női alkotók.