BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ennyit a szankciókról: Oroszország megkezdte új utasszállító repülőgépének sorozatgyártását – egyetlen nyugati alkatrész sincs benne

Az irkutszki repülőgépgyár MS-21-310 kódú gépe már fel is szállt, és jól sikerült a tesztrepülése, meg is kezdődött a sorozatgyártása. Eközben a Ladoga repülők fejlesztése is zajlik a jekatyerinburgi repülőgépgyárban.

Az irkutszki repülőgépgyár repülőteréről felszállt az MSZ-21-310 (regisztrációs szám: 73057) közepes hatótávolságú utasszállító repülőgép, amelyet teljes egészében orosz alkatrészekkel és rendszerekkel szereltek fel a PD-14 hajtóművektől a polimer kompozit anyagokból készült szárnyakig.

orosz repülő St. Petersburg International Economic Forum kicks off in Russia
Az Aeroflotnál állhatnak menetrendbe az új orosz repülők / Fotó: Anadolu via AFP

Rendben lezajlott a teljesen orosz repülő repülési tesztje

A repülés körülbelül egy óráig tartott, amelynek során a fedélzeti komplexumok és az integrált rendszerek működését valós körülmények között tesztelték. A repülőgép 3500 méteres magasságot és körülbelül 500 kilométer per óra sebességet ért el – ismertette a repülőgépgyártó vállalat sajtószolgálata.

A legénység végrehajtotta az összes tervezett üzemmódot. Már a repülés előkészítése is rendben zajlott, az összes rendszer egymás után kapcsolódott be.

„Az összes repülőgéprendszert rendben indítottuk, tartalék üzemmódok nélkül. A hidraulika, az áramellátás, a légkondicionálás és az integrált vezérlőrendszer alapüzemmódban működött. A repülés során semmilyen eltérést nem tapasztaltunk. A gép stabilan repült, pontosan irányítható volt, és a leszállást a fedélzeti rádiós berendezések segítségével hajtottuk végre” – közölte a legénység parancsnoka.

Oleg Mutovin tesztpilóta hangsúlyozta, hogy most alkalmazták először a teljes egészében orosz irányítási rendszert, beleértve a pilótafülke vezérlőelemeit, az eleronokat (a repülőgépek szárnyán található dőlésszabályozó vezérsík), a magassági kormányt és a stabilizátor áthelyező mechanizmusának meghajtóit.

A repülési program teljes egészében megvalósult, a legénységnek előírt összes üzemmódot kipróbálták, valamint az összes magasságot és sebességet elérték.

Teljesen újratervezték a gépet

Az eredetileg RA-73361 lajstromszámú repülőgép első repülését 2021 december végén hajtotta végre. A gépet a Rosszija légitársaságnak szánták, és a kereskedelmi üzemeltetést 2022 őszére tervezték. 

Miután azonban a szankciók következtében a külföldi partnerek leállították az alkatrészek szállítását, a repülőgép új regisztrációs számot kapott (73057), és bekerült az importpótlási programba.

Cserélték a hajtóműveit, a vezérlőberendezéseket és a pilótafülke kezelőpultjait, a vezérlőrendszer hajtásait, a szárny mozgatómechanizmusait, a hajtóműpilonokat és a stabilizátor áthelyező mechanizmusát.

Teljesen megújították a fedélzeti rádióelektronikai berendezéseket, a segédhajtóművet, a légkondicionáló rendszert, az integrált repülési információk gyűjtési és rögzítési rendszerét, a kerékfékrendszert, az üzemanyag-rendszert, a kábelhálózatot, a kerekeket és a gumiabroncsokat. 

Most már orosz gyártmányú minden berendezés és alkatrész a repülőn.

A 73057-es repüléseinek újraindítása előtt az irkutszki repülőgépgyár szakemberei természetesen teljes körű ellenőrzéseket végeztek. Augusztusban a repülőgép frekvenciateszteken is átesett, amelyek során értékelték az áramellátást,

  • a hidraulikus rendszert,
  • az integrált vezérlőrendszert,
  • a futóművet
  • és a rádióelektronikát. 
  • Értékelték a berendezések reakcióját a rezgésre és az integrált orosz rendszerek megbízhatóságát.

Vadim Badeha, az irkutszki Egyesített Repülőgépgyártó Vállalat vezérigazgatója szerint a sikeres tesztrepülés az orosz repülőgépipar erejét demonstrálta. Megjegyezte, hogy folytatódik a tanúsítási teszt, és az irkutszki gyárban már megkezdődött a sorozatgyártás. Elmondása szerint a közepes hatótávolságú utasszállító repülőgépet elsősorban az Aeroflot légitársaság várja.

Jekatyerinburgban sem tétlenkednek

Közben Jekatyerinburgban a Ladoga repülőgép prototípusának gyártását 2025 végéig tervezik, első tesztrepülése 2026 közepére várható – jelentette be Andrej Dorofejev, az Ural Civil Aviation Plant (kereskedelmirepülőgép-gyár) minőségügyi és tanúsítási igazgatója. 

Ugyancsak 2026-ban várható a Ladogába szánt TV7-117ST-02 hajtómű tanúsítása is – fűzte hozzá Dorofejev. Ez a hajtómű a már tanúsított TV7-117ST-01 módosítása. A 44 utas szállítására alkalmas repülőgép tanúsítványának megszerzését 2029-re tervezik. 

Mint ismert, a nyugati szankciók jelentős problémákat okoztak az orosz repülőgépiparnak és légi közlekedésnek. Legutóbb a világ legnagyobb titángyártója, a VSMPO-Avisma szolgált negatív hírrel: mivel leállt a Boeinggal alapított közös vállalkozása, december 1-jétől az alkalmazottai egy részét négynapos munkahétre, azaz részmunkaidőre állítja át — közölte a Moscow Times.

A főként a repülőgép- és helikoptegyártókat alkatrészekkel ellátó  VSMPO-Avisma – amely Oroszországban a termelés 90 százalékát adja – teljes technológiai ciklussal rendelkezik: a nyersanyag feldolgozásától a magas fokú mechanikai megmunkálással készült késztermékek gyártásáig. 

Az idei első fél évben a vállalat bevétele 49,33 milliárd rubelre csökkent, szemben az egy évvel korábbi 59,61 milliárd rubellel. A nettó nyereség csaknem hatodára, 2,14 milliárd rubelre zuhant.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.