Jean Dubuffet 17 festményéből álló kollekciója kerül árverésre egy magánygyűjteményből, 6,2–8,8 millió dolláros becsértékkel. Mary és George Bloch három évtized alatt, az 1960-as évektől az 1980-as évekig szerezték meg a műveket.
A Bloch gyűjtemény piacra kerülése Freddie Mercury és Emily Fischer Landau kollekcióinak rekordbevételt hozó 2023-as aukcióit követi. „Továbbra is óriási a kereslet és érdeklődés kíséri azokat a műveket, amelyek ismert emberek vagy nagynevű gyűjtők otthonából kerülnek ki frissen a piacra” – mondta Helena Newman, a Sotheby’s európai divíziójának elnöke, az impresszionista és modern művészet szakértője az Artnet News-nak. „Egy-egy ilyen kollekció sok szempontból ablakot nyit egy korszakra, vagy rávilágít egy ismert személy sajátos ízlésére, ami aztán magával ragadja a gyűjtőket és a közönséget, ahogy ez a tavalyi aukciókon különösen jól látszott.”
A gyűjteményben szereplő művek Dubuffet öt legjelentősebb sorozatát ölelik fel, és egykor Blochék londoni és hongkongi rezidenciájának falain lógtak. Négy aukción keresztül kínálják őket: hármat a londoni Modern és Kortárs művészeti aukció esti eseményén, március 6-án, nyolcat pedig a március 7-i napközbeni aukción. További három alkotást áprilisban egy párizsi esti aukción szerepel majd. A többi képet online értékesítik, a liciteket április 17. és 24. között várják. A kollekció kiállítása a Sotheby’s Londoni aukciósházában lesz február 28. és március 6. között.
Jean Philippe Arthur Dubuffet francia festő és az Ecole de Paris szobrásza volt. Az ’art brut’ kifejezés kapcsolódik a művészetéhez, ami a nyers, durva, csiszolatlan művészetet jelenti. A kifejezést Jean Dubuffet (1901–1985) 1945-ben használta először, egy barátjának írt levelében, miután több svájci elmegyógyintézetben tett látogatása során magával ragadták a kezeltek alkotásai. Művészetében mellőzte a szépség hagyományos mércéit, és a képalkotás hitelesebb és humanisztikusabb megközelítését választotta.
A legértékesebb Dubuffet munkát a londoni esti akción kínálják, ez a Le Guilleret (1961) című kép, amelynek előzetes becsértéke 2-3 millió font (2,5–3,8 millió dollár). Az 1985-ben Blochék által megvásárolt mű a Párizsi Cirkusz sorozat egyik legkorábbi alkotása, amelyet állítólag egy buszos utazás ihletett a francia fővároson keresztül 1961 elején, amikor a művész először tartózkodott hosszabb ideig a városban.
A londoni esti aukció másik értékes képe a Le retour du soldat (A katona visszatérése,1964), amelynek előzetes becsértéke 1,2–1,8 millió font (1,5–2,3 millió dollár). A mű Dubuffet L'Hourloupe sorozatából származik, a művész ezt a címet találta ki, amely az entourloupe (egyfajta trükköt játszani), hurler (ordítani), hululer (dübörög) és loup (hím farkas) kifejezésekre utal. Ez egy 12 éves projekt volt, amely véletlenül indult 1962-ben, amikor fekete, kék és piros golyóstollal papírdarabkákra firkált, miközben egy barátjával telefonált. A mű 1988 óta van Blochs gyűjteményében.
A Dubuffet-festmények tükrözik a Bloch házaspár három évtizedes gyűjtői pályáját. George Bolch az 1920-as években született Bécsben, osztrák iparoscsaládban és 2009-ben hunyt el. Angliában tanult, az 1930-as évek végén Sanghajba költözött. 1969-ben vette feleségül Maryt, aki a kínai Harbinban született. Mary Bloch később a velencei Peggy Guggenheim tanácsadó testület tagja lett.
A művészet és a kultúra iránti szenvedélyük gyűjtéssé vált. Tubákos szelence gyűjteményüket 2010 és 2015 között 10 aukción adták el a Bonhams és a Sotheby’s árverésein. A kínai műalkotásokból álló gyűjteményük eladása pedig 2005-ben a hongkongi Sotheby’s-ben 8,4 millió dolláros forgalmat generált.