Tavaszi aukciók: Kieselbachnál Vaszary-, Virág Juditnál Tihanyi-festmény kelt el százmillió körül
A Virág Judit Galéria árverezett először, május 19-én, nagy érdeklődést és rekordárakat hozva a magyar műtárgypiacon. Az aukción közel 300 millió forint értékben keltek el műalkotások, ami jól mutatja a magyar művészet iránti növekvő érdeklődést és a hazai műtárgypiac élénkülését. A rendezvény nemcsak a klasszikus mesterek, hanem a kortárs művészek alkotásainak is jelentős figyelmet biztosított, erősítve ezzel a magyar művészeti élet nemzetközi elismertségét.

A Budapest Kongresszusi Központban megrendezett eseményen Tihanyi Lajos 1908-as Nagybányai piac című festménye – amelyet közel száz évig lappangónak hittek – százmillió forintért kelt el, ezzel a magyar modernizmus egyik korai mesterműve új tulajdonoshoz került.

Faragó Endre 1930-as Bárban (Asztalnál) című műve tízmillió forintos kikiáltási árról indulva 38 millió forintért kelt el, megdöntve ezzel a művész eddigi életműrekordját.
A kortársak közül Keserü Ilona egyik drámai erejű, személyes festménye 48 millió forintért cserélt gazdát, ami a művész egyik legmagasabb aukciós eredménye.

Idősebb Markó Károly 1824-es Jézus és a szamáriai asszony című bibliai témájú festménye 8,5 millió forintról indulva 20 millió forintért talált új gazdára.
Egry József Horgász vitorlással című alkotása 2,6 millió forintos kikiáltási árról indulva 9 millió forintért, míg Vitorlás a Balatonon című műve 20 millió forintért kelt el.
Pekáry István Julika című festménye 1,6 millió forintos kikiáltási árról indulva 7 millió forintért cserélt gazdát.
Márffy Ödön Kerti társaság című alkotása száz év után került újra a nyilvánosság elé, és 8,5 millió forintos kikiáltási árról végül 15 millió forintért talált új tulajdonosra.
Vaszary János 1930-ban festette a Mezei virágok című életvidám és színes csendéletét, melyet a világhírű író és hollywoodi forgatókönyvíró, Irwin Shaw vásárolt meg magyar származású feleségének Párizsban. A kép 60 éven keresztül volt a család tulajdonában. A Vaszary mű most végül 48 millió forintért cserélt gazdát.
A Kieselbach Galéria május 28-án tartott árverésén, a Budapest Marriott Hotelben egyértelműen Vaszary János volt a sztár.

Az 1938-as, napernyőket ábrázoló tengerparti festmény, az art deco strandképek összefoglaló főműve – a legnagyobb méretű magántulajdonban őrzött Riviéra-kép – 120 millió forintos kalapácsáron kelt el. (Erre még rárakódik a galéria 25 százalékos jutaléka, a vevőnek végül a közvetítői díjjal megemelt összeget kell kifizetnie a pénztárnál. A cikkben a leütési árakat szerepeltetjük.)

Vaszarytól összesen nyolc mű szerepelt az árverésen, köztük a színpompás Nyári virágok a harmincas évek közepéről 70 millió forintért kelt el. Aba-Novák Vilmos Olasz kikötő mélykék tengerrel című temperája 50 millió forintért került új tulajdonoshoz egy budapesti magángyűjteményből.

Czóbel Béla 1922-es Német kisvárosa 85 millió forintért cserélt gazdát. A korai korszak egyik főműveként számon tartott festmény minden, a festőről szóló monográfiában, életműkatalógusban szerepel, sokszor kiállított, sokszor reprodukált korszakot meghatározó darab.
Perlrott Csaba Vilmostól egy 1914-es kecskeméti látkép a becsértékes sávja közepén, 38 millió forintot ért. Batthyány Gyulától több képet is árvereztek, közülük az 1934-es Operában, amely szerepelt Molnos Péter tavaly megjelent Megtalált képek című kötetében, 42 millió forintot ért.
Szintén Batthyány Gyula alkotása az az 1940-es Szerelem (Történelem) című kép, amelyet a Trónok Harca plakátjához hasonlítottak (szellemesen) a katalógusban, és 5 millió forinton ütötték le.
Szőnyi Gyula nyári zebegényi festménye 32 millió forintért kelt el, és egyébként is lehetett látni az aukción, hogy a festő iránt töretlen az érdeklődés, mindegyik indított alkotására több licit is érkezett.
Tetten érhető volt az aukciósház szándéka, hogy új neveket emeljen be az aukciós kínálatba, főként a klasszikus piaci szegmensben. Ez a törekvés hol sikerrel járt, mint például Czapek Brúnó esetében, akinek Kertben sétáló hölgy Nagybányán című 1909-es festményét 950 ezerért eladták. Máskor nem sikerült értékesíteni, így nem volt vevő Kővári Szilárd 26 millióért kínált Séta (Fiatal nő dombtetőn, háttérben Kassa városával) című 1910-es olajfestményére.
A kortárs résznek a Virág Judit Galéria külön napot szentelt. Náluk Keserü Ilona drámai erejű, Bódy Gábor tiszteletére alkotott és az elmúlás témáját körbejáró, személyes festménye 48 millió forintért cserélt gazdát, ami a művész egyik legmagasabb aukciós eredménye.
Az 1993-ban készült alkotás egy rendhagyó intenzitású, mély érzelmi világgal rendelkező kép, amely az élet és a halál gondolatát járja körbe. A 40 millió forintos kikiáltási árról induló képet végül 48 millió forintnál ütötte le Kelen Anna aukcióvezető kalapácsa.
Megduplázta 8 millió forintos kikiáltási árát egy másik nagyhatású művésznő, Reigl Judit Tömb, 1964 körül című festménye, és így 16 millió forintért kelt el.
Nádler István Feketebács NO. 6. című, 1987-es festménye 5,5 millió forintért talált új tulajdonosra. A Munkácsy-díjas művész a Balaton-felvidék egyik kis területének állított emléket a képpel. Fajó János Pop IV. című olajfestménye 12,5 millió forintért kelt el.

Az aukció utolsó tétele Lantos Ferenc Lebegő formák (Kapcsolatok I.) című zenei inspirációra született alkotása 8 millió forintról indult és egészen 15 millió forintig menetelt.
A Kieselbach Galéria egy napon árverezte a klasszikus és a kortárs anyagát, ahol a kortárs részben El Kazovszkijtól egy kutya 3 millió forintért, Keserü Ilona kartonnyomata 4,6 millió forintért, Bukta Imre A tűz melegénél című 2010-es munkája 2,4 millió forintért, Molnár Sándor 1964-es Két kompozíció című festménye 5 millió forintért talált gazdára.


