BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tavaszi aukciók: Kieselbachnál Vaszary-, Virág Juditnál Tihanyi-festmény kelt el százmillió körül

Végéhez közeledik a tavaszi árverési szezon, lezajlott a nagy házak árverése, érdemes rátekinteni az eredményekre. Örvendetes volt látni a teremben az érdeklődők nagy számát, hiszen az online licitálás egyre elterjedtebb, ennek ellenére sokan személyesen vettek részt, még ha látogatóként is. A telt házas aukciók azt jelzik, hogy a műtárgypiac izgalmas világa sokakat vonz, amiben közrejátszhat a Kincsvadászok sikere is.

A Virág Judit Galéria árverezett először, május 19-én, nagy érdeklődést és rekordárakat hozva a magyar műtárgypiacon. Az aukción közel 300 millió forint értékben keltek el műalkotások, ami jól mutatja a magyar művészet iránti növekvő érdeklődést és a hazai műtárgypiac élénkülését. A rendezvény nemcsak a klasszikus mesterek, hanem a kortárs művészek alkotásainak is jelentős figyelmet biztosított, erősítve ezzel a magyar művészeti élet nemzetközi elismertségét.

Tihanyi Lajos: Nagybányai piac / Fotó: Virág Judit Galéria

A Budapest Kongresszusi Központban megrendezett eseményen Tihanyi Lajos 1908-as Nagybányai piac című festménye –  amelyet közel száz évig lappangónak hittek – százmillió forintért kelt el, ezzel a magyar modernizmus egyik korai mesterműve új tulajdonoshoz került.

Faragó Endre: Bárban (Asztalnál) / Fotó:  Virág Judit Galéria

Faragó Endre 1930-as Bárban (Asztalnál) című műve tízmillió forintos kikiáltási árról indulva 38 millió forintért kelt el, megdöntve ezzel a művész eddigi életműrekordját.

A kortársak közül Keserü Ilona egyik drámai erejű, személyes festménye 48 millió forintért cserélt gazdát, ami a művész egyik legmagasabb aukciós eredménye.

Keserü Ilona Bódy Gábor tiszteletére készített Véres közelítés című képe / Fotó: Virág Judit Galéria

Idősebb Markó Károly 1824-es Jézus és a szamáriai asszony című bibliai témájú festménye 8,5 millió forintról indulva 20 millió forintért talált új gazdára.

Egry József Horgász vitorlással című alkotása 2,6 millió forintos kikiáltási árról indulva 9 millió forintért, míg Vitorlás a Balatonon című műve 20 millió forintért kelt el.

Pekáry István Julika című festménye 1,6 millió forintos kikiáltási árról indulva 7 millió forintért cserélt gazdát.

Márffy Ödön Kerti társaság című alkotása száz év után került újra a nyilvánosság elé, és 8,5 millió forintos kikiáltási árról végül 15 millió forintért talált új tulajdonosra.

Vaszary János 1930-ban festette a Mezei virágok című életvidám és színes csendéletét, melyet a világhírű író és hollywoodi forgatókönyvíró, Irwin Shaw vásárolt meg magyar származású feleségének Párizsban. A kép 60 éven keresztül volt a család tulajdonában. A Vaszary mű most végül 48 millió forintért cserélt gazdát.

A Kieselbach Galéria május 28-án tartott árverésén, a Budapest Marriott Hotelben egyértelműen Vaszary János volt a sztár.

Vaszary János: Tengerpart strandernyőkkel, 1938 / Fotó: Kieselbach Galéria

Az 1938-as, napernyőket ábrázoló tengerparti festmény, az art deco strandképek összefoglaló főműve – a legnagyobb méretű magántulajdonban őrzött Riviéra-kép – 120 millió forintos kalapácsáron kelt el. (Erre még rárakódik a galéria 25 százalékos jutaléka, a vevőnek végül a közvetítői díjjal megemelt összeget kell kifizetnie a pénztárnál. A cikkben a leütési árakat szerepeltetjük.)

Vaszary János: Nyári virágok / Fotó: Kieselbach Galéria

Vaszarytól összesen nyolc mű szerepelt az árverésen, köztük a színpompás Nyári virágok a harmincas évek közepéről 70 millió forintért kelt el. Aba-Novák Vilmos Olasz kikötő mélykék tengerrel című temperája 50 millió forintért került új tulajdonoshoz egy budapesti magángyűjteményből.

Aba-Novák Vilmos: Olasz kikötő mélykék tengerrel, 1930 / Fotó: Kieselbach Galéria

Czóbel Béla 1922-es Német kisvárosa 85 millió forintért cserélt gazdát. A korai korszak egyik főműveként számon tartott festmény minden, a festőről szóló monográfiában, életműkatalógusban szerepel, sokszor kiállított, sokszor reprodukált korszakot meghatározó darab.

Perlrott Csaba Vilmostól egy 1914-es kecskeméti látkép a becsértékes sávja közepén, 38 millió forintot ért. Batthyány Gyulától több képet is árvereztek, közülük az 1934-es Operában, amely szerepelt Molnos Péter tavaly megjelent Megtalált képek című kötetében, 42 millió forintot ért.

Szintén Batthyány Gyula alkotása az az 1940-es Szerelem (Történelem) című kép, amelyet a Trónok Harca plakátjához hasonlítottak (szellemesen) a katalógusban, és 5 millió forinton ütötték le. 

Szőnyi Gyula nyári zebegényi festménye 32 millió forintért kelt el, és egyébként is lehetett látni az aukción, hogy a festő iránt töretlen az érdeklődés, mindegyik indított alkotására több licit is érkezett. 

Tetten érhető volt az aukciósház szándéka, hogy új neveket emeljen be az aukciós kínálatba, főként a klasszikus piaci szegmensben. Ez a törekvés hol sikerrel járt, mint például Czapek Brúnó esetében, akinek Kertben sétáló hölgy Nagybányán című 1909-es festményét 950 ezerért eladták. Máskor nem sikerült értékesíteni, így nem volt vevő Kővári Szilárd 26 millióért kínált Séta (Fiatal nő dombtetőn, háttérben Kassa városával) című 1910-es olajfestményére. 

A kortárs résznek a Virág Judit Galéria külön napot szentelt. Náluk Keserü Ilona drámai erejű, Bódy Gábor tiszteletére alkotott és az elmúlás témáját körbejáró, személyes festménye 48 millió forintért cserélt gazdát, ami a művész egyik legmagasabb aukciós eredménye.

Az 1993-ban készült alkotás egy rendhagyó intenzitású, mély érzelmi világgal rendelkező kép, amely az élet és a halál gondolatát járja körbe. A 40 millió forintos kikiáltási árról induló képet végül 48 millió forintnál ütötte le Kelen Anna aukcióvezető kalapácsa.

Megduplázta 8 millió forintos kikiáltási árát egy másik nagyhatású művésznő, Reigl Judit Tömb, 1964 körül című festménye, és így 16 millió forintért kelt el. 

Nádler István Feketebács NO. 6. című, 1987-es festménye 5,5 millió forintért talált új tulajdonosra. A Munkácsy-díjas művész a Balaton-felvidék egyik kis területének állított emléket a képpel. Fajó János Pop IV. című olajfestménye 12,5 millió forintért kelt el.

Lantos Ferenc: Lebegő formák (Kapcsolatok) / Fotó:  Virág Judit Galéria

Az aukció utolsó tétele Lantos Ferenc Lebegő formák (Kapcsolatok I.) című zenei inspirációra született alkotása 8 millió forintról indult és egészen 15 millió forintig menetelt.

A Kieselbach Galéria egy napon árverezte a klasszikus és a kortárs anyagát, ahol a kortárs részben El Kazovszkijtól egy kutya 3 millió forintért, Keserü Ilona kartonnyomata 4,6 millió forintért, Bukta Imre A tűz melegénél című 2010-es munkája 2,4 millió forintért, Molnár Sándor 1964-es Két kompozíció című festménye 5 millió forintért talált gazdára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.