BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Blue chipek” kerülnek kalapács alá a Kieselbach galéria aukcióján

December 14-én tartja téli aukcióját 265 tétellel a Kieselbach galéria a Mariott Hotel báltermében. Öt tételre 50 millió forint felett indul a licit, harminc tétel induló ára meghaladja a 10 millió forintot, A legmagasabb kikiáltási áron, 120 millió forinton egy Vaszary-festmény áll, de egy Canaletto-képre is lehet licitálni.

Az, hogy Vaszary János mára „blue chipnek” számít a magyar műtárgypiacon, több tényező kombinációja miatt történt. A fő okok közé tartozik természetesen az állandóan megújulásra képes művészi kvalitása. Vaszary rendkívül sokoldalú művész volt: pályafutása során dolgozott szecessziós, impresszionista, expresszionista, art deco stílusban, vagyis nem ragadt le egy stílusnál, egyszerre divatos és kanonizált festő. A sokszínűség azért érték, mert a gyűjtőknek és a művészettörténészeknek is lehet választék, a korai modernista vonalra, majd az érettebb, színesebb, látványosabb művekre egyaránt van igény, műélvező és befektetői oldalról is. Vaszary fontos szereplője volt a 20. századi magyar művészet fejlődésének, tanár volt az akadémián, és az egyik alapítója volt a Képzőművészek Új Társaságának (KÚT). 

Az árveréseken rendre nagy összegekért kelnek el képei, az 1928-ban keletkezett „Strandon (Olasz tengerpart, Strand Portorose-ban)” című festmény 2023-ban 180 millió forintért kelt el.  Egy 1938-as tengerparti festmény 165 millió forintot ért el egy korábbi aukción. 

A  piaci eredmények ismétlődése önmagában is önbeteljesítővé válik: ha valaki tudja, hogy Vaszary neve stabil értéket jelent, akkor bátrabban és drágábban licitál rá. A Vaszary-képek  nemzetközi gyűjteményekben is megtalálhatók, külföldi gyűjtők, emigránsok, később visszatelepülők révén, ami tovább növeli az értékét. Jó példa erre, hogy az egyik csendéletét a világhírű amerikai író, Irwin Shaw vásárolta meg, és több évtizeden át családi tulajdonban maradt. 

Mivel Vaszary neve stabil, és a kereslet évtizedek óta fennáll, a vásárlók viszonylag magabiztosan tekinthetnek rá úgy, mint műtárgyi befektetésre, és a piaci árai visszamenőleg is konszolidáltak.

Vaszary János: Siesta / Fotó: Kieselbach galéria

A téli Kieselbach-aukción a többféle címen ismert Siesta 120 millió forintról indul, és az előzetes várakozás szerint a leütési ára a 200 milliót is meghaladhatja. A művész első nagy, impresszionisztikus korszakában született, sokszor kiállított és reprodukált, védett mű.

Bernardo Bellotto: Velencei részlet / Fotó: Kieselbach Galéria

Az árverés másik sztártétele a 18. századi velencei festő, Bernardo Bellotto (Canaletto unokaöccse) védett Velencei részlete, 100 millió forintos kikiáltási áron, 120–180 millió forintos becsérték mellett. A kép több mint száz éve Magyarországon tartózkodik, és védett mű, ami miatt hazai árverésen lehet csak értékesíteni. Először 1979-ben a BÁV árverezte, majd 1999-ben a Polgár Galériában 40 millió forintért ütötték le, ami valójában 46 millió forintos kifizetési árat jelentett akkor, ma pedig ez 155 millió forint körüli érték. A régi mesterek piaca ma lemarad a kortársak mögött, de Velence és Belotto két olyan garancia, ami miatt ez a kép biztos értéknek számít. A gyűjtő, aki hazahozta ezt a képet 1907-ben, Back Bernát, Szeged város képviselője a felsőházban, földbirtokos, gabonakereskedő, malomtulajdonos. Back Bernát a harmincas években a zsidótörvények miatt fokozatosan ellehetetlenült, de 1953-ig élt, bár gyűjteményéből sok darabot eladni kényszerült. Ő még Canalettóként vásárolta egy müncheni galériában, de később a szakértők azt állapították meg, hogy az 1745 körülire datálható, a Rialto környékét ábrázoló veduta alkotója Belotto, aki korai éveiben nagybátyja, Canaletto modorában festett. 

 Czóbel Béla: Német kisváros / Fotó: Kieselbach Galéria

Tavaly a Kieselbach galéria árverésén született meg Czóbel Béla új, 340 milliós életműrekordja. Most is indítanak több festményt tőle. A húszas évek elején keletkezett Német kisváros 75 millió forintról (becsértéke 90–130 millió forint), a nagybányai évekből származó 1903–1904-ben festett Fiú a domboldalon 65 millió forintról indul. 

Boromissza Tibor: Nagybányai patak / Fotó: Kieselbach Galéria

Szintén egy értékes nagybányai festmény, Boromissza Tibor Nagybányai patak című képe, melynek a hátoldalán most került elő a tisztítás után egy téli tájkép. A mindkét oldalán megfestett vászon 22 millió forintról indul, becsértéke 30–40 millió forint. Boromisszától az árverés végén még egy 1906-os, modernista törekvéseket, Gaugain hatását tükröző fürdő aktot is árvereznek 3,2–5,5 millió forintos becsértékkel.

Szobotka Imre 1912–1913-as védett Kubista csendéletének kikiáltási ára 36 millió forint, becsértéke pedig 55–75 millió forint, tekintve, hogy a hazai kubizmus egyik főműve.

Kontuly Béla Csendélet narancsokkal című 1933-as festménye az eddigi életműrekordot tartja 60 millió forinttal. Most 55 millió forintnál kezdődik érte a licit. Lehel Mária Gyermek labdával című festménye a Nyolcak 2010-es pécsi kiállításán volt látható, kikiáltási ára 36 millió forint, becsértéke – ritkasága miatt is – 48–70 millió forint. 

Batthány Gyula: Jazzmulató / Fotó: Kieselbach Galéria

Batthány Gyula harmincas évekbeli Jazzmulatója 40–65 milliós becsértéksáv mellett 34 millió forintról indul.

A kortársak anyagában a szokásos a névsor: Hencze Tamás, Keserü Ilona, Fehér László, Nádler István, Maurer Dóra, Nyári István, Nemes Márton munkáira lehet licitálni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.