BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Washington két újabb frontot nyitott

Az Európai Uniót nem érte váratlanul, hogy Donald Trump amerikai elnök nem hosszabbítja meg az acél- és alumíniumimport vámmentességét. Mexikó és Kanada azonban nem számított a döntésre.

A z amerikai acélipari vállalatok közül a U. S. Steel és az AK Steel részvényei 5, az Alcoa papírjai pedig 2 százalékkal emelkedtek tőzsdenyitás előtt, amikor már kiszivárgott a hír, hogy Donald Trump nem hosszabbítja meg az Európai Unió, Kanada és Mexikó importvámok alóli mentességét. A végleges döntést Wilbur Ross amerikai kereskedelmi miniszter jelentette be, de semmit sem közölt azzal kapcsolatban, mit kellene tennie a három érintettnek azért, hogy elkerülje a vámokat. Trump március 23-án nemzetbiztonsági aggodalmakra hivatkozva közölte, hogy 25 százalékos védővámmal sújtja az acél- és 10 százalékossal az alumíniumtermékek behozatalát.

Órákkal az amerikai döntés bejelentése előtt még tárgyalt Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter Ross-szal, és figyelmeztette, hogy a vámtarifák bevezetése megalapozatlan és veszélyes a szabadkereskedelemre. „Teljes mértékben az amerikai hatóságoktól függ, hogy kereskedelmi konfliktust akarnak-e gerjeszteni legnagyobb partnerükkel, Európával” – mondta Le Maire újságíróknak a találkozó után, és megismételte, hogy az EU megtesz „minden szükséges ellenlépést”. Ezeknek ráadásul „egyértelműnek, okosnak és keménynek kell lenniük” – idézi a Reuters Olaf Scholz német pénzügyminisztert, aki azt is elmondta: nincs jele, hogy a kereskedelmi vita megoldható lenne. Hasonlóképpen vélekedett lisszaboni sajtótájékoztatóján Angela Merkel kancellár is, aki szerint a vámok kivetése nem felel meg a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályainak, és az unió egységesen fog fellépni ellenük.

Az Európai Bizottság a márciusi washingtoni bejelentés után úgy döntött, hogy válaszul 2,8 milliárd euró (3,4 milliárd dollár) értékű amerikai árura vet ki vámot, például a Levi’s farmerre és a Harley-Davidson motorokra. Az amerikai intézkedés egyébként mintegy 6,4 milliárd eurónyi (7,5 milliárd dollárnyi) európai fémipari exportot érint.

Ross azt állítja, az Egyesült Államok nem akar kereskedelmi háborút az EU-val, és kizárólag Brüsszelen múlik, hogy eszkalálódik-e a helyzet. „A következő kérdés: hogyan reagál majd Trump elnök? Látták, mit csinált, amikor Kína döntött úgy, hogy visszavág” – figyelmeztetett a Le Figaróban csütörtökön megjelent interjúban. Ross már a hét elején, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet párizsi tanácskozásán is értetlenségét fejezte ki, amiért az EU nem volt hajlandó „fenyegetés alatt” tárgyalni. „Kína kifizeti a vámokat, nem használja ezt érvként a tárgyalások elkerülésére. Csak az EU ragaszkodik hozzá, hogy nem tárgyalhat, ha bevezetjük a vámokat” – mondta a CNBC tudósítása szerint.

Az EU a világ második legnagyobb acélgyártója Kína után, a szektor becslések szerint 320 ezer embert foglalkoztat.

Trump nem akar Mercedest látni New Yorkban

Donald Trump feltett szándéka eltüntetni a német autógyártókat az Egyesült Államokból, és meg is mondta Emmanuel Macron francia elnöknek áprilisi találkozójukon, hogy nem akar többé Mercedeseket látni New York utcáin – értesült európai és amerikai diplomáciai forrásokból a Wirtschaftswoche című német gazdasági hetilap, amely ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy az amerikai prémiumautók piacát 90 százalékban a német autók teszik ki. A kétoldalú kereskedelemben tavaly az Európai Unió 37, az Egyesült Államok 6,2 milliárd dollár értékben exportált személyautókat, és a Trump-adminisztráció már megkezdte a vizsgálatot, hogy felmérje, milyen károkat okoz az amerikai autóiparnak az import. A cikk megjelenése után a BMW részvényei 0,5, a Daimleréi és a Volkswagenéi 1,6 százalékkal gyengültek csütörtök délelőtt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.