Nemzetközi gazdaság

Washington két újabb frontot nyitott

Az Európai Uniót nem érte váratlanul, hogy Donald Trump amerikai elnök nem hosszabbítja meg az acél- és alumíniumimport vámmentességét. Mexikó és Kanada azonban nem számított a döntésre.

A z amerikai acélipari vállalatok közül a U. S. Steel és az AK Steel részvényei 5, az Alcoa papírjai pedig 2 százalékkal emelkedtek tőzsdenyitás előtt, amikor már kiszivárgott a hír, hogy Donald Trump nem hosszabbítja meg az Kanada és Mexikó importvámok alóli mentességét. A végleges döntést Wilbur Ross amerikai kereskedelmi miniszter jelentette be, de semmit sem közölt azzal kapcsolatban, mit kellene tennie a három érintettnek azért, hogy elkerülje a vámokat. Trump március 23-án nemzetbiztonsági aggodalmakra hivatkozva közölte, hogy 25 százalékos védővámmal sújtja az acél- és 10 százalékossal az alumíniumtermékek behozatalát.

Órákkal az amerikai döntés bejelentése előtt még tárgyalt Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter Ross-szal, és figyelmeztette, hogy a vámtarifák bevezetése megalapozatlan és veszélyes a szabadkereskedelemre. „Teljes mértékben az amerikai hatóságoktól függ, hogy kereskedelmi konfliktust akarnak-e gerjeszteni legnagyobb partnerükkel, Európával” – mondta Le Maire újságíróknak a találkozó után, és megismételte, hogy az EU megtesz „minden szükséges ellenlépést”. Ezeknek ráadásul „egyértelműnek, okosnak és keménynek kell lenniük” – idézi a Reuters Olaf Scholz német pénzügyminisztert, aki azt is elmondta: nincs jele, hogy a kereskedelmi vita megoldható lenne. Hasonlóképpen vélekedett lisszaboni sajtótájékoztatóján Angela Merkel kancellár is, aki szerint a vámok kivetése nem felel meg a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályainak, és az unió egységesen fog fellépni ellenük.

Az Európai Bizottság a márciusi washingtoni bejelentés után úgy döntött, hogy válaszul 2,8 milliárd euró (3,4 milliárd dollár) értékű amerikai árura vet ki vámot, például a Levi’s farmerre és a Harley-Davidson motorokra. Az amerikai intézkedés egyébként mintegy 6,4 milliárd eurónyi (7,5 milliárd dollárnyi) európai fémipari exportot érint.

Ross azt állítja, az Egyesült Államok nem akar kereskedelmi háborút az EU-val, és kizárólag Brüsszelen múlik, hogy eszkalálódik-e a helyzet. „A következő kérdés: hogyan reagál majd Trump elnök? Látták, mit csinált, amikor Kína döntött úgy, hogy visszavág” – figyelmeztetett a Le Figaróban csütörtökön megjelent interjúban. Ross már a hét elején, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet párizsi tanácskozásán is értetlenségét fejezte ki, amiért az EU nem volt hajlandó „fenyegetés alatt” tárgyalni. „Kína kifizeti a vámokat, nem használja ezt érvként a tárgyalások elkerülésére. Csak az EU ragaszkodik hozzá, hogy nem tárgyalhat, ha bevezetjük a vámokat” – mondta a CNBC tudósítása szerint.

Az EU a világ második legnagyobb acélgyártója Kína után, a szektor becslések szerint 320 ezer embert foglalkoztat.

Trump nem akar Mercedest látni New Yorkban

Donald Trump feltett szándéka eltüntetni a német autógyártókat az Egyesült Államokból, és meg is mondta Emmanuel Macron francia elnöknek áprilisi találkozójukon, hogy nem akar többé Mercedeseket látni New York utcáin – értesült európai és amerikai diplomáciai forrásokból a Wirtschaftswoche című német gazdasági hetilap, amely ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy az amerikai prémiumautók piacát 90 százalékban a német autók teszik ki. A kétoldalú kereskedelemben tavaly az Európai Unió 37, az Egyesült Államok 6,2 milliárd dollár értékben exportált személyautókat, és a Trump-adminisztráció már megkezdte a vizsgálatot, hogy felmérje, milyen károkat okoz az amerikai autóiparnak az A cikk megjelenése után a BMW részvényei 0,5, a Daimleréi és a Volkswagenéi 1,6 százalékkal gyengültek csütörtök délelőtt.

 

kereskedelmi háború
Ezek is érdekelhetik