A külföldiek kínai beruházásait megkönnyítő intézkedések első európai autóipari haszonélvezője a BMW lesz, amely 3,6 milliárd euró fejében az eddig engedélyezett 50-ről 75 százalékosra növeli tulajdonrészét a Brilliance-szal közös vállalatában, a BMW Brilliance Automotive-ban. Az ügyletet 2022-ben zárják, amikor is végleg eltörlik a külföldieket érintő tulajdonszerzési korlátozásokat az autóiparban – írja a Reuters. A bajor luxusautó-gyártó számára ezzel megnyílik a lehetőség, hogy a versenyképes bérekkel dolgozó kínai üzemének kapacitását növelje, s helyben szolgálja ki termékeivel a világ legnagyobb autópiacát. A BMW egyben függetleníti magát az autóipart sújtó amerikai–kínai vámháború káros hatásaitól. Dél-karolinai üzeméből például áthozhatja egyes modelljeinek (X4, X5, X6 városi terepjárók) gyártását, ezzel mentesítve magát az importvám megfizetésétől.
Harald Krüger vezérigazgató a BMW Brilliance senjangi üzemében egy új korszak kezdetéről beszélt, és méltatta Li Ko-csiang miniszterelnököt, aki személyesen járt közben a BMW érdekében. Pozitívumként eshetett a latba, hogy a bajorok egy újabb senjangi üzem megépítését ígérték meg, ebbe
3 milliárd eurót ruháznak majd be. Ezután tehát a kínai gyártásnak köszönhető nyereségen nem a tulajdonrészeknek megfelelő 50-50 százalékban osztoznak partnerükkel, hanem a háromnegyedét vághatják zsebre a bajorok – és hozzájuk hasonlóan mindenki más, aki a közös vállalatokban lévő részesedését 50 százalék fölé emeli.
A Brilliance részvényesei nem voltak elragadtatva a bejelentéstől, a hongkongi tőzsdén jegyzett cég árfolyama az idén már a felére csökkent a BMW többségi tulajdonhoz jutását övező félelmek miatt. Csütörtökön fel is függesztették a Brilliance részvényeivel való kereskedést. Annál meglepőbb, hogy a BMW részvényesei sem úsztak örömmámorban, a bejelentést 1,5 százalékos esés követte, melynek hátterében a kínai partnerekkel szembeni bizalmatlanság állhat. A DAX index ezzel egy időben csak
1 százalékos mínuszban járt.
A BMW példája számos követőre talált: a Mercedest gyártó Daimler és a Honda már bejelentette, hogy többségi tulajdont akar szerezni kínai vegyesvállalatában. A beruházások megkönnyítésére válaszul szerdán a Toyota is jelezte, hogy luxusmárkájának, a Lexusnak saját tulajdonú összeszerelő üzemet tervez Kínában. Az új, zöldmezős beruházásoknál már engedélyezhető a százszázalékos külföldi tulajdonlás is. Erre alapozva kezdte meg a Tesla a sanghaji gyárának építését, amelyhez az amerikai elektromosautó-gyártó helyi finanszírozást kérne. A Tesla a gyártást és a kereskedelmi hálózatot is kínai partnerek bevonása nélkül építheti ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.