Októberben 153 ezer új autót adtak el az Egyesült Királyságban, az egy évvel korábbinál 3 százalékkal kevesebbet. Az adat üdítően hatott a szeptemberi brutális, 20,5 százalékos éves összevetésű zuhanást követően, jóllehet a brit autógyártást övező súlyos problémákról aligha vonja el a figyelmet. Az autógyártók és -kereskedők szövetsége 30 százalékos októberi forgalombővülésről számolt be az elektromos és hibrid járművek eladásaiban, ugyanakkor figyelmeztet arra, hogy a dízelhisztéria közepette felgyorsult környezetvédelmi indíttatású autócsere-program vészesen lelassulhat a támogatások csökkentéséről szóló kormányzati rendelkezés miatt. A kedvezmény megvonása aligha ösztönzi majd az autópark korszerűsítését – vélik a szövetség szakértői.
Ez a negatívum azonban eltörpül a Brexit katasztrofális hatásai mellett – derül ki abból az összeállításból, amelyet az Európai Autógyártók Szövetsége készített az esetleges megegyezés nélküli brit kilépés következményeiről. Nincs még egy olyan iparág, amely annyira szorosan össze lenne fonódva az uniós piaccal, mint a brit autógyártás – állapítják meg. A beszállítói láncolatban egy kisebb fennakadás is hatalmas zavart okozhat, ezért ha a britek valóban távoznának a vámunióból, az káoszhoz vezetne az átállás időszakában: a termelés zuhanna, ez pedig a kereskedelemben súlyos fennakadásokat okozna. A harminc brit autógyár 80 százalékban exportra termel, tavaly a kivitel 54 százaléka az EU-ba irányult, ez 1,334 millió gépkocsit és 14,6 milliárd eurós volument jelent. A brit kocsik fele Belgiumban, Németországban és Olaszországban talál gazdára. Fordított irányban kisebb a függés, az unióban gyártott tíz autóból hármat exportálnak, s közülük egy kap a szigetországban rendszámot. A britekhez irányuló export mennyiségben 2,08 millió autó, értékben 37,8 milliárd euró volt 2017-ben. Csak a kétoldalú járműkereskedelem 52 milliárd eurót ölel fel, s ehhez jön hozzá az alkatrészforgalom évi 11,5 milliárd eurós összege. Itt kiegyensúlyozottabbak az erőviszonyok, az unióba irányuló 5,5 milliárdos brit kivitellel szemben egy 6,04 milliárdos uniós exportszámla áll. A brit autóipar kiszolgáltatottságát jelzi, hogy az alkatrészek és részegységek beszállítási volumenének 78 százalékát az unió adja.
A brit autóipar 856 ezer embernek ad munkát, a szektor éves termelési értéke 20,2 milliárd font volt tavaly. Érdekesség, hogy minden tizedik autóipari dolgozó valamelyik uniós tagállamból érkezett az Egyesült Királyságba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.