BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A külföldiek pörgetik az ipart

A Pénzügyminisztérium legfrissebb adatai szerint Szerbia tavaly több acélt exportált, mint autót, ami azért érdekes, mert korábban a Fiat Chrysler Serbia volt az első számú expor­tőre az országnak, amelyet most a szendrői vasmű, az HBIS Group Iron & Steel taszított le a trónjáról.

Szerbia 2018-ban 749,5 millió euró értékben exportált acélt, az HBIS exportja 39,6 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, azaz 212,7 millió euróval volt nagyobb a kivitt áru értéke. A Fiat 714,1 millió euró értékben szállított tavaly külföldre autókat, miközben 2016-ban és 2017-ben a kivitel még meghaladta az 1 milliárd eurót.

A szendrői vasműveket 2016-ban vásárolta meg a kínai HBIS (Hebei Iron and Steel). Az új tulajdonos 158 millió eurót ruházott be a termelés korszerűsítésébe, és a tervei szerint 2020-ig további 150 millió eurót fektetnek majd be. Az HBIS a szerződésben lefektetett irányelvekkel összhangban az 5000 dolgozó mindegyikét megtartotta, a jövőben pedig évi 200 új munkavállaló alkalmazását tervezi. Az Egyesült Államok ugyan 25 százalékos vámot vezetett be az acéltermékekre, de a kínai tulajdonban lévő vasműből a kivitel így is folytatódik Amerikába. A cégvezetők szerint ez a minőségnek és az árképzésnek köszönhető. Az amerikai mellett a vasműnek az EU a legjelentősebb piaca, Szerbián belül évente mindössze 20 ezer tonnányi acélt tudnak eladni. A vasmű korábban már amerikai tulajdonban is volt, de a veszteségeire hivatkozva eladták (visszaadták) a szerb államnak jelképes 1 dollárért. Melegen hengerelt, pácolt, hidegen hengerelt, horganyzott szalagokat és táblalemezeket, valamint nyitott és zárt, hidegen hajlított idomacélokat gyártanak gépipari, járműipari, építőipari termékekhez, acélszerkezetekhez és háztartási berendezésekhez. Korábban a Duna-parti vasmű teljes felszámolása is felvetődött már, mert amikor az állam tulajdonában volt, csak veszteséget produkált, bár a listán akkor is a legnagyobb exportőrök közé tartozott. Az HBIS 2016-ban 46 millió euróért vásárolta meg a társaság részvényeinek 98 százalékát.

Az exportőrök toplistáján a vasmű és a Fiat mögött harmadik helyen az orosz tulajdonban lévő olajipari vállalat, a NIS áll 465 millió euróval, a negyedik a piroti gumiabroncsgyár, a Tigar Tyres 388,9 millió eurós kivitellel. Az ötödik a német érdekeltségű, gépkocsialkatrészeket gyártó Robert Bosch vállalat 241,5 millió eurós egyenleggel. A hatodik helyen a magánosítás előtt álló pancsovai Petrohemija áll 213,7 milliós exportjával, majd a göngyöleggyártó Tetra Pak 208,5 milliós, az ingyijai Grundfos Serbia következik 203,6 millió eurós kivitellel. Az RTB Bor, azaz a bori rézbányakomplexum kivitele 181,1 millió euró. Utóbbi azért érdekes, mert a közelmúltban egy kínai konzorcium vette meg, akárcsak a vasműveket. Szerbia legnagyobb külkereskedelmi partnere Németország és Olaszország. Ebbe a két országba irányul a teljes kivitel 24,6 százaléka. 2018 januárja és novembere között (a decemberi adatok még feldolgozás alatt vannak) Szerbia összesen 15,1 milliárd euró értékben exportált, az import értéke pedig elérte a 20 milliárdot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.