Üstökösként tűnt fel Kínában a Luckin Coffee kávézólánc, amely dinamikus terjeszkedésével már a helyi piacvezető amerikai Starbucks vezetőinek figyelmét is felkeltette. Kevin Johnson vezérigazgató valószínűtlennek nevezte, hogy a Luckin 2019 végére megelőzné őket a hálózat nagyságát illetően, inkább saját vállalata bővülési terveit méltatta a Reutersnek. Emlékeztetett arra, hogy a legutóbbi, decemberrel zárult negyedévben tíz újabb metropoliszban vetették meg a lábukat a leggyorsabban fejlődő piacukon. Ezek mindegyike nagyobb a négymilliós lélekszámú Los Angelesnél – hangsúlyozta. A Starbucks tempója viszont így is döcögősnek tűnik a semmiből jött Luckinéhoz képest. Az előbbi 3600 kávézót nyitott eddig Kínában, utóbbi viszont az év végére a 4500-as üzletszámot tűzte ki célul. Ha azt vesszük, hogy a 2018-as induló évben a Luckin kétezer egységet nyitott, akkor az idei terv már nem is tűnik annyira ambiciózusnak.
Johnson szerint a Starbucks tartani tudja magát a versenyben, és a folyó negyedévben is hozza a tervet, ami 15 óránként egy-egy új kínai kávézó megnyitása. A vezérigazgató cége védelmében azzal is érvelt, hogy a Luckin egységeinek mind a mérete, mind a választéka kisebb a Starbucksénál, ezért az összehasonlításuk mindig sántítani fog. Valóban, a kínai cég vevőköreként elsősorban a városi fehérgalléros dolgozókat jelölte meg, akik egy kevésbé „proccos” környezetben is kiválóan ki tudnak kapcsolódni egy kávé és némi sütemény társaságában. A kiszolgálás villámgyors, elvitelre is adnak étel-italt, házhoz is szállítanak, és eleve készpénz nélküli kasszákat üzemeltetnek. Ehhez képest a húsz éve jelen lévő Starbucks csak augusztusban szervezte meg a házhoz szállítást az Alibaba közreműködésével. A Luckin számára az igazi értékítélet az elsődleges részvénykibocsátás (IPO) lesz, amelynek előkészületei jó úton haladnak. A tervek szerint a startup a New York-i tőzsdét célozza meg, és első körben 300 millió dollárt szeretne bevonni, amelyből a terjeszkedését tudná – reményei szerint – olcsón finanszírozni. A második negyedévre tervezett IPO szervezésében egyelőre csak a Credit Suisse vesz rész, de később más bankokat is bevonnak a folyamatba – tudta meg a Bloomberg. A Luckin piaci értékét most 2,2 milliárd dollárra becsülik, befektetői között találjuk a szingapúri GIC Pte. állami vagyonalapot és a China International Capital Corp.-ot, míg a Tencent internetes szolgáltató óriással partnerségi kapcsolatot ápolnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.