BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bankok kezébe kerül a Jet Airways

Nem engedik csődbe jutni a második legnagyobb indiai légitársaságot, de a dollármilliárdos adósság kialakulásában felelős vállalatalapító Goyal-házaspár kezéből kiveszik az irányítást.

Nem engedik csődbe jutni a második legnagyobb indiai légitársaságot, de a dollármilliárdos adósság kialakulásában felelős vállalatalapító Goyal házaspár kezéből kiveszik az irányítást.

A Jet Airways indiai fapados légitársaság alapító elnöke, Naresh Goyal és felesége, Anita Goyal lemond igazgatósági tagságáról, hogy ne álljon a készpénzből kifogyott társaság talpra állításának útjába. A Goyal házaspár a jelenlegi 51-ről 25,5 százalékra csökkenti a részesedését, emellett Naresh Goyal az elnöki posztról is lemond. Ha közvetlen ráhatásukat elveszítik is a vállalat irányításában, azért a sikereiből még profitálhatnak. Amennyiben lesznek ilyenek, hiszen a második legnagyobb in­diai légitársaságnak számító Jet Airways éppen az egymilliárd dollárt meghaladó adósságállományának átütemezésével és működőképességének megőrzésével van elfoglalva. A cég a bankok mellett a beszállítóknak, a saját pilótáinak és a személyzetének is jelentős összeggel tartozik. Ahogy a lízingtársaságoknak is, amelyek közül nem egy már vissza is kérte a bérbe adott repülőit, és a 121 darabos flottából negyven gépüket nem engedik felszállni a helyzet rendeződéséig.

A Jet Airways konszolidációs prog­ramját a hitelező állami bankok dolgozták ki az SBI vezetésével. A vállalat sorsát Narenda Modi elnök is a szívén viseli, a májusi választás előtt nem hiányzik neki egy újabb, dolgozók ezreinek elbocsátásával járó botrány, ezért sem engedi csődbe menni a Jetet. A cég 2013-ban is csődközeli helyzetbe került, akkor az Egyesült Arab Emírségek nemzeti légi közlekedési vállalata, az Etihad segítette ki 600 millió dollárral, amelynek fejében 24 százalékos tulajdonrészt szerzett, emellett három résidőt kapott a Jettől a londoni Heathrow repülőtéren, és az indiaiak utashűségprogramjában is többségi szerephez jutott. Az erős hazai versenyben ráfizetéssel működtetett járatok azonban újratermelték a Jet Airways veszteségét.

Az ET Now indiai hírcsatorna értesülései szerint a másik nagy tulajdonos, az Etihad szintén megfelezi, 12 százalékra csökkenti részesedését, hogy segítsen „helyet csinálni” a követeléseiket tulajdonrészre konvertáló bankoknak, amelyek összes részesedése 50,5 százalékos lesz. Vagyis a szakmai irányítás is a bankok kezébe kerül. Könnyen elképzelhető, hogy a hitelezők teljesen kiszorítanák a légitársaságot 1993-ban megalapító Goyal házaspárt, majd szakmai befektetőknek értékesítenék a vállalatot – értesült a Reuters. Úgy tudni, az Etihad is inkább szabadulna a részesedésétől, ahogy tette pár éve az Alitaliával, amelynek vesszőfutása még nem ért véget, s amelyet az olasz állam a nemzeti vasúttársaságon, a Ferrovián keresztül tart életben.

A konszolidáció felé tett lépések hatására tegnap 15 százalékkal erősödött a Jet árfolyama a mumbai tőzsdén.

Lízingelt gépekkel váltják ki a MAX-okat

A Norwegian Air 18 darab Boeing 737 MAX típusú repülőjét kénytelen nélkülözni azóta, hogy az Ethiopian Airlines egyik ilyen gépe lezuhant Addisz-Abeba közelében, s kiderült, hogy konstrukciós hiba miatt valamennyi a MAX-ot ki kell vonni a forgalomból, amíg a fél éven belül immár a második légi katasztrófáért felelős szoftvert nem frissítik. A Norwegian flottájának 11 százalékát teszi ki az ominózus Boeing család. Az amúgy is anyagi gondokkal küzdő, nemrég tőkeemelést végrehajtó fapados tegnap bejelentette, hogy flottájából a cserére szoruló gépek eladását elhalasztja, a menetrend teljesítéséhez szükséges gépeket pedig lízingelni fogja. A cég már korábban jelezte, hogy a leállással kapcsolatos valamennyi pluszköltséget a Boeingra hárítja.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.