Bár Románia és Kelet-Európa évtizedeken át a bérmunka hazájaként vonult be a köztudatba, most fordulni látszik a kocka. Arra ugyanis eddig nemigen volt példa, hogy kizárólag a romániai piacon értékesített termékeket Nyugat-Európában gyártassanak romániai vállalkozók. A legelső ilyen a Nenea Iancu nevű kisüzemi sör volt, amelyet 2012-ben, a nagy sörivóként számontartott drámaíró, a Nenea Iancuként (Iancu bácsi) ismert Ion Luca Caragiale születésének 160. évfordulóján dobott piacra a legnagyobb romániai független sörimportőr, a Bavarom. Nos, a Nenea Iancut tavaly óta Németországban főzik, a forgalmazó szerint azért, mert odahaza nem tudták biztosítani a 45 napos érlelés valamennyi természeti és technológiai feltételét.
Hamarosan jelentkezett az első követő is: a romániainál jóval magasabb termelési költségek ellenére az évszázados hagyományokkal rendelkező Azuga is Németországban készül. A román királyi ház sörének számító Azuga a kommunizmus idején sem került indexre, az egyre szűkülő kínálatban a szászrégeni mellett az azugai számított a legjobb sörnek. Egy időre mégis áldozatául esett a piacgazdaságra való áttérésnek, az akkoriban dél-afrikai tulajdonban levő Ursus Breweries vezetősége ugyanis 2009-ben úgy határozott, hogy bezárja a Prahova-völgyi gyártóegységet. A feltámadás 2017-ben következett be, ám annak ellenére, hogy a cég Buzauban, Brassóban és Temesváron három gyárral is rendelkezik, az Azugát németországi termelőegységben főzeti. A Romániában prémiumkategóriás terméknek minősülő, nemzetközi viszonylatban azonban igencsak átlagosnak számító Nenea Iancu és Azuga „kitelepítésének” természetesen nincs túl jó üzenete. A döntés sokat elmond a romániai sörgyártás színvonaláról, amely a fogyasztók bizalmát is megrendíteni látszik.
De akad ellenpélda is arra, hogy a nyugat-európai eredet nem feltétlenül a minőség biztosítéka. Az ugyancsak legendásnak tekintett bormárkáról, a Murfatlarról például 2016-ban kiderült, hogy termékeinek egy része nem a Fekete-tenger melléke, Dobrudzsa napsütötte domboldalain termett szőlőből készül, hanem olcsó spanyol bort palackoznak Murfatlar márkanévvel. Ennél is fájdalmasabb, hogy időközben az egyik legismertebb erdélyi borvidék, a Küküllő mentén fekvő Zsidve borkombinátja is a Murfatlar tulajdonába került, a minőségre pedig egyre több a panasz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.