Lassít a tempón a Ryanair
A Ryanair azzal számol, hogy a légi katasztrófák miatt átalakításokra szoruló, s emiatt a földön veszteglő Boeing 737 MAX típusú utasszállítókat legfeljebb december végén engedi vissza a forgalomba a légügyi hatóság, s ekkortól várható, hogy a Boeing megkezdheti a szállításait az immár biztonságos MAX gépcsaládból. A kizárólag a korábbi 737-es típusokból álló, 420 gépet számláló Ryanair-flottában – az ír fapados hatalmas szerencséjére – egyelőre egyetlen példány sincs az új generációs 737 MAX-okból, ezért a cég működését ezeknek a globálisan elrendelt kényszerleállítása közvetlenül nem érinti, ám a jövő évi növekedési terveit gyökeresen átírhatja. Erre figyelmeztetett tegnap a legnagyobb európai fapados, utalva arra, hogy jövő nyáron a Boeingtól megrendelt 135 darab MAX-ból 58 repülőnek már üzemben kellene lennie. Ez aligha történik meg, egyrészt a takaréklángra állított gyártás, másrészt az engedélyek kiadása körüli bizonytalanságok miatt. A Ryanair erre a plusz 58 gépre számítva alakította ki a jövő nyári szezon menetrendjét, ám jó esetben is csak harminccal bővülhet addigra a flottája. Az előzetes egyeztetések szerint havi hat-nyolc gépet állíthat forgalomba a cég – ha januárban megkezdődhet a feltorlódott megrendelések teljesítése a Boeingnál. A The Guardian információi szerint a Ryanair színeire festett, lezsírozott MAX-okat időközben át is keresztelte a Boeing, hogy szabaduljon a névhez fűződő tragédiák emlékétől. Az új, 737-8200-as típusmegjelölés nem túl fantáziadús, de ez kifejezett szándék is lehet.
Az átfestés hírét a Ryanair vezérigazgatója tegnap nem kommentálta, de hangsúlyozta: továbbra is meggyőződése, hogy az új 737-esek kitűnő konstrukciók, és jól fogadja majd őket az utazóközönség. Az eredeti megállapodás szerinti öt éven belül mind a 135 gépet meg fogják kapni – idézi Michael O’Learyt a Reuters. Az is kétségtelen, hogy a csúszás miatt a 2021 márciusával záruló üzleti évben a tervezett 7 helyett 3 százalékos utasszám-növekedést tudnak majd elérni, azaz ötmillióval levesebb, 157 millió utassal számolnak. Novembertől több, egyelőre meg nem nevezett bázisukat is bezárják, és lesznek olyanok, ahol az állomásoztatott repülők számát a megváltozó igényekhez igazítják. A bejelentésre 0,6 százalékkal emelkedett a Ryanair árfolyama, ahogy a riválisoké is erősödött, arra alapozva, hogy a szűkülő kínálat magasabb jegyárakat, s ezzel nagyobb bevételt eredményez a szektor szereplői számára.
2021 márciusáig
a légitársaság
157
millió utassal számol a tervezett 162 millió helyett


