Állami hátszéllel már szárnyal az Air Serbia
Az Air Serbia légitársaság nyereséggel zárta a 2018. évet, az eredményt azonban némiképp árnyalja, hogy a szerb kormány 2,46 milliárd dinárral (mintegy 21 millió euróval) megtámogatta a vállalatot, így tudták elkönyvelni a 12,2 millió eurós nyereséget. Ebből pedig az következik, hogy állami támogatás nélkül veszteséges lett volna a szebb napokat is megélt vállalat.
Az egykori állami társaság, a JAT 2012-ben súlyos válságba került, akkor vásárolta meg tőkéje 49 százalékát az Etihad Airways, a többi maradt a szerb állam tulajdonában. Kezdetben az Air Serbia és a repülőtér forgalma is folyamatosan nőtt, 2017-ben a nyereség már 30 millió eurót tett ki. A trendeket előrevetítve akkor az Air Serbia fényes jövőjéről cikkezett a sajtó. Az állam 2014-től 2018-ig mintegy 200 millió eurót utalt át különféle támogatások címén az Air Serbiának.
A közelmúltban elfogadott kormányhatározat szerint idén az állam további ötmillió euróval támogatja a Nisből indított járatokat.
Az eredményeket kissé rontotta, hogy a társaság tavaly 5 százalékkal kevesebb, 2,48 millió utast szállított, a gépek ülőhelyekre kivetített átlagos kihasználtsága pedig 71,2 százalékot tett ki. Az így kieső bevételt a repülőjegyek árának emelésével próbálták ellensúlyozni. Mintegy 2 százalékkal drágultak a rendes járatokon a repülőjegyek, a charterjáratokon pedig esetenként 42 százalékkal is megemelték az árakat. Csökkentették a repülőgépek számát, 21 helyett most hússzal működnek. Bizonyos járatokat is töröltek, nyilván a veszteségeseket: a korábbi 15 594 repülőút helyett most 15 026 útvonalon szolgáltatnak. Nem indítanak járatokat többé Abu-Dzabiba, Isztambulba és Ohridba sem.
A repülőtéri szolgáltatás díjszabását is erősen megemelték: 2017-ben még átlagosan 73 dinár volt az utasonkénti költség, míg tavaly ez az összeg már 367 dinárt tett ki.
A társaság
a charterjáratokon
42
százalékkal emelte meg
az árakat