Az Air Serbia légitársaság nyereséggel zárta a 2018. évet, az eredményt azonban némiképp árnyalja, hogy a szerb kormány 2,46 milliárd dinárral (mintegy 21 millió euróval) megtámogatta a vállalatot, így tudták elkönyvelni a 12,2 millió eurós nyereséget. Ebből pedig az következik, hogy állami támogatás nélkül veszteséges lett volna a szebb napokat is megélt vállalat.
Az egykori állami társaság, a JAT 2012-ben súlyos válságba került, akkor vásárolta meg tőkéje 49 százalékát az Etihad Airways, a többi maradt a szerb állam tulajdonában. Kezdetben az Air Serbia és a repülőtér forgalma is folyamatosan nőtt, 2017-ben a nyereség már 30 millió eurót tett ki. A trendeket előrevetítve akkor az Air Serbia fényes jövőjéről cikkezett a sajtó. Az állam 2014-től 2018-ig mintegy 200 millió eurót utalt át különféle támogatások címén az Air Serbiának.
A közelmúltban elfogadott kormányhatározat szerint idén az állam további ötmillió euróval támogatja a Nisből indított járatokat.
Az eredményeket kissé rontotta, hogy a társaság tavaly 5 százalékkal kevesebb, 2,48 millió utast szállított, a gépek ülőhelyekre kivetített átlagos kihasználtsága pedig 71,2 százalékot tett ki. Az így kieső bevételt a repülőjegyek árának emelésével próbálták ellensúlyozni. Mintegy 2 százalékkal drágultak a rendes járatokon a repülőjegyek, a charterjáratokon pedig esetenként 42 százalékkal is megemelték az árakat. Csökkentették a repülőgépek számát, 21 helyett most hússzal működnek. Bizonyos járatokat is töröltek, nyilván a veszteségeseket: a korábbi 15 594 repülőút helyett most 15 026 útvonalon szolgáltatnak. Nem indítanak járatokat többé Abu-Dzabiba, Isztambulba és Ohridba sem.
A repülőtéri szolgáltatás díjszabását is erősen megemelték: 2017-ben még átlagosan 73 dinár volt az utasonkénti költség, míg tavaly ez az összeg már 367 dinárt tett ki.
A társaság
a charterjáratokon
42
százalékkal emelte meg
az árakat
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.