Gőzerővel készül Japán a 2020-as tokiói olimpiára, amely – a Nemzetközi Olimpiai Bizottság nyomására – füstmentes esemény lesz – írja a Reuters. Annak érdekében, hogy az ország megfeleljen ennek a követelménynek, a kormány tavaly új rendeletet fogadott el, amely szerint már tilos a dohányzás a nyilvános helyeken. Az éttermek tiltakoztak, és végül sikerült elérniük, hogy az ételt felszolgáló helyek 55 százaléka felmentést kapjon a tilalom alól. Tokió azonban végül szigorított, és az olimpia előtt néhány hónappal életbe lépő intézkedéssel a főváros bárjainak és éttermeinek füstmentessé kell válniuk.
A rendelkezés mérföldkőnek számít Japánban, amely erős dohányos országnak számít, és egyre több jel utal arra, hogy a kormány törekvései célt érhetnek. Tavaly mélypontra esett a dohányosok száma: a felnőttek 18 százaléka, a férfiak 28 százaléka gyújtott rá rendszeresen. A legmagasabb értékeket 1966-ban mérték, ekkor a felnőttek 49, a férfiaknak 84 százaléka dohányzott.
A dohányzás visszaszorítására több cég is felállította a maga stratégiáját. Egy vállalat például extra szabadnapokat ajánlott fel a nem füstölő munkavállalóknak. A törekvés mögé több dohányipari vállalat is felsorakozott, és a japán piacot ellepték a hevítéses technológiával működő dohánytermékek. A cégek szerint ezek nem termelnek füstöt, csak párát, így az egészségre is kevésbé károsak mind a dohányos, mind a környezete szempontjából. Becsléseik szerint a hevítéses technológiával működő termékek idén már a Japán dohánypiac 22-23 százalékát tehetik ki a tavalyi 21 százalékos eredmény után.
Japán az autóipar terén is igyekszik a zöldebb megoldások felé dönteni a mérleg nyelvét: Tokió prefektúra kormányzója például szeretné, ha 2030-ra az autóállomány fele már elektromos kocsi lenne. Egy tavaly szeptemberi rendelkezés értelmében Japánban akár dupla állami támogatás igénybevételére is lehetőség van április óta. Amellett ugyanis, hogy az állam 400 ezer jen támogatást ad az elektromos autót vásárlóknak, a tokiói prefektúra úgy határozott, hogy ezt még 200 ezer jennel egészíti ki. „Japán számára más szempontból is lényeges, hogy minél többen vásároljanak elektromos járművet: mivel a használt autó fenntartása drága a helyhiánnyal küzdő országban, ezeket rendszerint inkább külföldön próbálják értékesíteni, Nagy-Britannia például fontos felvevőpiac, és ott egyre nagyobb az igény az elektromos autókra” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója. Hozzátette: míg Európában nem utolsó szempont az elektromos autók terjedésében az infrastrukturális háttér, Japánban a kisebb távolságok miatt kevésbé okozhat problémát a töltőállomások száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.