BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Füstmentes városról álmodik Japán

Tokió prefektúra kormányzója 2030-ra szeretné elérni, hogy az autóállomány fele elektromos kocsi legyen, a dohányosokat pedig már a jövő évi olimpia idejére kiszorítják a főváros éttermeiből.

Gőzerővel készül Japán a 2020-as tokiói olimpiára, amely – a Nemzetközi Olimpiai Bizottság nyomására – füstmentes esemény lesz – írja a Reuters. Annak érdekében, hogy az ország megfeleljen ennek a követelménynek, a kormány tavaly új rendeletet fogadott el, amely szerint már tilos a dohányzás a nyilvános helyeken. Az éttermek tiltakoztak, és végül sikerült elérniük, hogy az ételt felszolgáló helyek 55 százaléka felmentést kapjon a tilalom alól. Tokió azonban végül szigorított, és az olimpia előtt néhány hónappal életbe lépő intézkedéssel a főváros bárjainak és éttermeinek füstmentessé kell válniuk.

A rendelkezés mérföldkőnek számít Japánban, amely erős dohányos országnak számít, és egyre több jel utal arra, hogy a kormány törekvései célt érhetnek. Tavaly mélypontra esett a dohányosok száma: a felnőttek 18 százaléka, a férfiak 28 százaléka gyújtott rá rendszeresen. A legmagasabb értékeket 1966-ban mérték, ekkor a felnőttek 49, a férfiaknak 84 százaléka dohányzott.

A dohányzás visszaszorítására több cég is felállította a maga stratégiáját. Egy vállalat például extra szabadnapokat ajánlott fel a nem füstölő munkavállalóknak. A törekvés mögé több dohányipari vállalat is felsorakozott, és a japán piacot ellepték a hevítéses technológiával működő dohánytermékek. A cégek szerint ezek nem termelnek füstöt, csak párát, így az egészségre is kevésbé károsak mind a dohányos, mind a környezete szempontjából. Becsléseik szerint a hevítéses technológiával működő termékek idén már a Japán dohánypiac 22-23 százalékát tehetik ki a tavalyi 21 százalékos eredmény után.

Japán az autóipar terén is igyekszik a zöldebb megoldások felé dönteni a mérleg nyelvét: Tokió pre­fektúra kormányzója például szeretné, ha 2030-ra az autóállomány fele már elektromos kocsi lenne. Egy tavaly szeptemberi ren­delkezés értelmében Japánban akár dupla állami támogatás igénybevételére is lehetőség van április óta. Amellett ugyanis, hogy az állam 400 ezer jen támogatást ad az elektromos autót vásárlóknak, a tokiói prefektúra úgy határozott, hogy ezt még 200 ezer jennel egészíti ki. „Japán számára más szempontból is lényeges, hogy minél többen vásároljanak elektromos járművet: mivel a használt autó fenntartása drága a helyhiánnyal küzdő országban, ezeket rendszerint inkább külföldön próbálják értékesíteni, Nagy-Britannia például fontos felvevőpiac, és ott egyre nagyobb az igény az elektromos autókra” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Nagy Bertalan, a Con­­corde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója. Hozzátette: míg Európában nem utolsó szempont az elektromos autók terjedésében az infrastrukturális háttér, Japánban a kisebb távolságok miatt kevésbé okozhat problémát a töltőállomások száma.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.