BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az állami támogatás visszafizetésére kötelezi Brüsszel a román vasúti teherszállítót

Kényszervégrehajtást kezdeményezett két részlegével szemben az évek során felhalmozott tetemes adósság miatt a román állami vasúttársaság (CFR). Az állami monstrum önálló üzletágai furcsa helyzetbe kerültek az egymással szembeni tartozások miatt: a társaság személyszállítási részlege 38 millió, a teherfuvarozással foglalkozó osztálya 212 millió euróval (összesen mintegy 83 milliárd forint) tartozik az anyavállalatnak. „Ezek a tartozások hatalmas lyukat ütöttek a költségvetésünkön, és a társaság nem kíván többé ezeknek az üzletágaknak a kamat nélküli bankja lenni” – jelentette ki Constantin Axinia, a CFR vezérigazgatója, aki a teherszállítási részleg adósságtörlesztése esetében vagonok, mozdonyok és áruterminálok átengedésében látja a részleges megoldást. A szaksajtóban testvérháborúnak nevezett anyagi természetű konfliktus azért alakulhatott ki, mert a két üzletág több mint egy évtizedre visszamenőleg elmulasztotta megtéríteni a vasúti infrastruktúra használatának árát.

A magáncégekkel szemben is tetemes kintlevőséget felhalmozó két üzletág közül ugyanakkor vitathatatlanul a teherszállítási üzletág került a legnagyobb bajba, ezt egy hat évvel ezelőtt nyújtott állami támogatás végleg vakvágányra terelheti. A CFR Marfa problémáinak kezdetei 2008-ig nyúlnak vissza, a 2009 és 2012 közötti időszakban a részleg kereskedelmi tartozásai megkétszereződtek, és megközelítették a 300 millió eurót, amelyhez hozzáadódott az állammal szembeni tartozás: az adók és járulékok befizetésének elmulasztása miatt összegyűlt mintegy 190 millió euró. A kormány akkor mentőövet dobott az üzletágnak, részvényekké konvertálva a CFR Marfának az állammal és az anyavállalattal szemben felhalmozott adósságából 363 millió eurót.

Nem hivatalos információk szerint azonban most az Európai Bizottság tisztességtelen versenyelőnynek, illegális állami juttatásnak nyilvánította az egykori bukaresti kormány intézkedését. Bogdan Chiritoiu, a román versenyhivatal elnöke szerint nem fér kétség ahhoz, hogy az év végén kihirdetendő határozatában Brüsszel elmarasztalja Romániát, azt azonban nem tudni, hogy a CFR Marfának vajon a teljes egykori tartozást kell-e visszafizetnie. Az alapösszeg így is több százmillió euróra rúg, ami a többi tartozással együtt elérheti a félmilliárd eurót.

Gyerkó László, a bukaresti versenytanács tagja – aki maga is részt vett a témában folytatott brüsszeli tárgyalásokon – lapunknak elmondta: a teherfuvarozási üzletág csődközeli állapota nagyban tulajdonítható annak, hogy egyáltalán nem volt hatékony a mindenkori menedzsment, a kialakult helyzet pedig kényes helyzetbe sodorja Romániát. „A CFR Marfát nem tudták stabil pályára állítani, a sorozatosan kudarcot vallott magánosítás pedig még keményebb dió lesz a tartozások miatt, no és persze ha az egykori adósságot is vissza kell fizetni” – mondta Gyerkó, aki szerint a társaság valószínűleg nem kerülheti el az átszervezést, ám egyelőre nem tudni, a román kormánynak mi az álláspontja a kérdésben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.