BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Illegális volt a román vasút támogatása

Tiltott állami támogatásnak minősítette az Európai Bizottság a bukaresti kormány által a román államvasút teherfuvarozó részlege számára nyújtott szubvenciót, és 400 millió euró (133 milliárd forint) visszafizetésére kötelezte a CFR Marfa társaságot. A döntés nyomán bejelentette lemondását az állami vállalat vezérigazgatója, a céget pedig átszervezik. Bogdan Chiritoiu, a versenytanács elnöke egy bukaresti szakkonferencián közölte, hogy a brüsszeli végrehajtó testület befejezte a román kormány által 2013-ban nyújtott állami támogatás jogszerűségével kapcsolatos kivizsgálást, a határozatot már összeállították, és az év végéig nyilvánosságra hozzák. „Az Európai Bizottság kimondja, hogy a román államnak vissza kell kapnia a vasúttársaság teherszállítási részlegének nyújtott szubvenciót. Megvizsgáljuk, milyen lehetőségeink vannak, az államnak hat hónap áll rendelkezésére behajtani a 400 millió eurós összeget” – jelentette ki a versenyhivatal vezetője.

Mint arról beszámoltunk, a brüsszeli határozat rendkívül rosszkor jött a csődközeli állapotba jutott vasúti árufuvarozás számára, amelynek az uniós szankción túlmenően tetemes adóssággal is szembesülnie kell. A teherfuvarozási részleg kereskedelmi tartozásai már 2012-ben megközelítették a 300 millió eurót, amelyhez hozzáadódott az adók és járulékok befizetésének elmulasztása miatt összegyűlt mintegy 190 millió euró. Ezért egy évvel később az akkori román balliberális kormány mentőövet dobott az üzletágnak, részvényekké konvertálva a CFR Marfának az állammal és az anyavállalattal szemben felhalmozott adósságából 363 millió eurót.

A társaságot sújtó brüsszeli döntés nyomán – személyes okokra hivatkozva – lemondott tisztségéről Marinica Voicu, a CFR Marfa vezérigazgatója. Ezzel egy időben létrejött több minisztérium, a vasúti anyavállalat és a versenytanács képviselői alkotta válságstáb, amely a további lépésekről hivatott dönteni. A versenyhivatal korábban már kezdeményezte, hogy a vasúti teherfuvarozás vagyonának elemeit (vagonok, mozdonyok, mozdonyszínek, egyéb eszközök) adják át az anyavállalatnak, emellett szakértők szerint a társaságnak mindenképpen átszervezési folyamaton kell átesnie. Egyébként a számos kudarcos magánosítási kísérleten átesett teherfuvarozási részleg aktíváinak értéke megközelítőleg egymilliárd euróra rúg, a társaság hatezer alkalmazottat foglalkoztat, akikből várhatóan többeket elbocsátanak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.