Nemzetközi gazdaság

Veszélyben az ezermilliárdos álomhatár

Az amerikai­­ak több mint fele ajándékvásárlással tölti a hálaadás körüli napokat, az idei átlagköltés mintegy öt százalékkal 656 dollárra növekedhet. Az interneten az Amazon, a hagyományos boltokban a Walmart hegemóniája töretlen.

Csúcssebességre kapcsol a héten az amerikai fogyasztói társadalom, a négynapos hétvégével megkezdődik a karácsonyi bevásárlási szezon hajrája. A csütörtöki hálaadás másnapján, a fekete pénteken (Black Friday) az interneten indul a virtuális roham, a valóságos pedig az áruházakban lesz. A hét végén is tart a leértékelés, a kiberhétfőn (Cyber Monday) a számítógépeké és az okostelefonoké lesz a főszerep. Bár a Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (NRF) felmérése szerint az amerikaiak 56 százaléka az idén a konjunktúrát és a boltok előrehozott akcióit kihasználva már no­vember első hetében megkezdte az ajándékvásárlást, a fekete péntek ezúttal is a szezon és az év legforgalmasabb napja lesz a kereskedelemben, s a vásárlók négynapos ámokfutásában a 327 millió lakosból 165,3 millióan aktívan részt vesznek. Csak pénteken 114 millióan nyúlnak a pénztárcájukhoz vagy a hitelkártyájukhoz az NRF becslése szerint. Matthew Shay elnök-vezérigazgató szerint a négynapos meghitt ünnep kiváló lehetőséget teremt a családoknak, hogy együtt, kedvükre vásárolhassanak. A kereskedőcégek közül több is erre a hétre időzítette aktuális gyorsjelentése közreadását, köztük a Best Buy, a Burlington Stores, a Dick’s, a PVH, az Abercrombie & Fitch és a Dollar Tree is azonnal megkapja az esélyt a befektetőktől és a vásárlóktól a javításra.

A piac hatalmas, és mivel kon­junk­túra van, egyre nő: az Offers.com felmérése szerint az átlagos költés a tavalyinál 5 százalékkal lehet magasabb, ami 656 dolláros átlagot jelent. A vásárlások terepe egyre inkább átterelődik az internetre, az amerikai 60 százaléka él a kényelmes lehetőséggel, 40 százalékuk ragaszkodik a hagyományos vásárlási formához. Igaz, nincs éles határ, a legtöbben mindkét csatornát felhasználják ajándékaik beszerzéséhez. A házhoz szállítás hatalmas logisztikai feladat, a két legnagyobb független csomagszállító közül a UPS százezer, a FedEx 55 ezer dolgozót vesz fel a szezonra. Jim Barber, a UPS üzemeltetési igazgatója a CNBC-nek elmondta, hogy a szezon a normálishoz képest megduplázódó forgalmat szokott hozni, és biztos benne, hogy a tavalyi, napi 20 millió darabos forgalmi csúcsot megdöntik az idén. Kell is az optimizmus, tavaly ugyanis 18 százalékos árfolyamveszteséggel zárták a szezont, de ebben az akkori általánosan rossz tőzsdei hangulat játszotta a főszerepet. A FedEx még rosszabbul reagált, kurzusa 32 százalékot zuhant karácsonyig. Az előrejelzések szerencsére nem valószínűsítenek ehhez hasonló beszakadást.

Nagy kérdés, ki jön ki a legjobban a karácsonyi nagybevásárlásból, erre vonatkozó adatokat többnyire január elején szoktak publikálni a kereskedők. Győztest azonban már most is hirdetni lehet, a fizikai boltok körében a Walmart és az interneten az Amazon hegemóniáját aligha töri meg a konkurencia. Amilyen későn reagált a Walmart az online vásárlási igények terjedésére, olyan gyorsan hozza be a lemaradását. A világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca önti a dollármilliárdokat internetes áruházának fejlesztésébe, aminek az az eredménye, hogy éves alapon 30-40 százalékos tempóban tudja növelni eladásait ezen a platformon.

Az eMarketer felmérése szerint az idei amerikai szezon – nem meglepően – új csúcsot hoz: először lépi át a költés az ezermilliárd dolláros álomhatárt. Tavaly 2,4 százalékos volt a pluszköltés, az idén a 3,8 százalékos becsült bővüléssel már 1008 milliárd dollárra ugorhat az összeg. Ami akár magasabb is lehetne, ha a vámháború miatti bizonytalanságoktól eltekinthetnénk, s nem vennénk figyelembe, hogy a mostani szezon hat nappal rövidebb a tavalyinál. A kiberhétfő rekorddöntése is biztosra vehető, a valaha volt legforgalmasabb, 10 milliárd dollár fölötti bevételt hozó internetes bevásárlónap előtt állunk. Ez azonban alig a negyede annak a 38,4 milliárd dolláros forgalomnak, amelyet az Alibaba november 11-én a 11. szinglinapon fel tudott mutatni.

Fekete Péntek Kíber Hétfő Black Friday karácsony kiskereskedelem
Ezek is érdekelhetik