Csúcssebességre kapcsol a héten az amerikai fogyasztói társadalom, a négynapos hétvégével megkezdődik a karácsonyi bevásárlási szezon hajrája. A csütörtöki hálaadás másnapján, a fekete pénteken (Black Friday) az interneten indul a virtuális roham, a valóságos pedig az áruházakban lesz. A hét végén is tart a leértékelés, a kiberhétfőn (Cyber Monday) a számítógépeké és az okostelefonoké lesz a főszerep. Bár a Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (NRF) felmérése szerint az amerikaiak 56 százaléka az idén a konjunktúrát és a boltok előrehozott akcióit kihasználva már november első hetében megkezdte az ajándékvásárlást, a fekete péntek ezúttal is a szezon és az év legforgalmasabb napja lesz a kereskedelemben, s a vásárlók négynapos ámokfutásában a 327 millió lakosból 165,3 millióan aktívan részt vesznek. Csak pénteken 114 millióan nyúlnak a pénztárcájukhoz vagy a hitelkártyájukhoz az NRF becslése szerint. Matthew Shay elnök-vezérigazgató szerint a négynapos meghitt ünnep kiváló lehetőséget teremt a családoknak, hogy együtt, kedvükre vásárolhassanak. A kereskedőcégek közül több is erre a hétre időzítette aktuális gyorsjelentése közreadását, köztük a Best Buy, a Burlington Stores, a Dick’s, a PVH, az Abercrombie & Fitch és a Dollar Tree is azonnal megkapja az esélyt a befektetőktől és a vásárlóktól a javításra.
A piac hatalmas, és mivel konjunktúra van, egyre nő: az Offers.com felmérése szerint az átlagos költés a tavalyinál 5 százalékkal lehet magasabb, ami 656 dolláros átlagot jelent. A vásárlások terepe egyre inkább átterelődik az internetre, az amerikai 60 százaléka él a kényelmes lehetőséggel, 40 százalékuk ragaszkodik a hagyományos vásárlási formához. Igaz, nincs éles határ, a legtöbben mindkét csatornát felhasználják ajándékaik beszerzéséhez. A házhoz szállítás hatalmas logisztikai feladat, a két legnagyobb független csomagszállító közül a UPS százezer, a FedEx 55 ezer dolgozót vesz fel a szezonra. Jim Barber, a UPS üzemeltetési igazgatója a CNBC-nek elmondta, hogy a szezon a normálishoz képest megduplázódó forgalmat szokott hozni, és biztos benne, hogy a tavalyi, napi 20 millió darabos forgalmi csúcsot megdöntik az idén. Kell is az optimizmus, tavaly ugyanis 18 százalékos árfolyamveszteséggel zárták a szezont, de ebben az akkori általánosan rossz tőzsdei hangulat játszotta a főszerepet. A FedEx még rosszabbul reagált, kurzusa 32 százalékot zuhant karácsonyig. Az előrejelzések szerencsére nem valószínűsítenek ehhez hasonló beszakadást.
Nagy kérdés, ki jön ki a legjobban a karácsonyi nagybevásárlásból, erre vonatkozó adatokat többnyire január elején szoktak publikálni a kereskedők. Győztest azonban már most is hirdetni lehet, a fizikai boltok körében a Walmart és az interneten az Amazon hegemóniáját aligha töri meg a konkurencia. Amilyen későn reagált a Walmart az online vásárlási igények terjedésére, olyan gyorsan hozza be a lemaradását. A világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca önti a dollármilliárdokat internetes áruházának fejlesztésébe, aminek az az eredménye, hogy éves alapon 30-40 százalékos tempóban tudja növelni eladásait ezen a platformon.
Az eMarketer felmérése szerint az idei amerikai szezon – nem meglepően – új csúcsot hoz: először lépi át a költés az ezermilliárd dolláros álomhatárt. Tavaly 2,4 százalékos volt a pluszköltés, az idén a 3,8 százalékos becsült bővüléssel már 1008 milliárd dollárra ugorhat az összeg. Ami akár magasabb is lehetne, ha a vámháború miatti bizonytalanságoktól eltekinthetnénk, s nem vennénk figyelembe, hogy a mostani szezon hat nappal rövidebb a tavalyinál. A kiberhétfő rekorddöntése is biztosra vehető, a valaha volt legforgalmasabb, 10 milliárd dollár fölötti bevételt hozó internetes bevásárlónap előtt állunk. Ez azonban alig a negyede annak a 38,4 milliárd dolláros forgalomnak, amelyet az Alibaba november 11-én a 11. szinglinapon fel tudott mutatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.