BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állami hátszél a Vörös Lobogónak

A Tesla gigantikus sanghaji gyárának hivatalos átadója után újabb hírek érkeztek a kínai autóipar nagy meneteléséről. A csangcsuni székhelyű, 1958-ban alapított Hungcsi (Hongqi), azaz Vörös Lobogó feltámadt a nyolcvanas évek óta tartó agóniájából, s az idén már 200 ezer jármű eladását tervezi a helyi piacon. Tavaly 161 autóval lépte át a százezres álomhatárt, járműveit 271 kereskedésben kínálja. A Hungcsi leginkább arról híres, hogy egykor Mao Ce-tung államelnök kedvenc luxuslimuzinjait szállította. A Vörös Lobogó Hszi Csin-ping elnök garázsában is megtalálható, mint a katonai parádék nélkülözhetetlen kelléke. A márka újrafelfedezése része a nemzeti öntudat erősítését célzó folyamatnak, amely a saját presztízsmárkák előretörését hivatott szolgálni, hiszen sokak szerint szegénységi bizonyítványt állítanának ki a kínai gazdaság állapotáról, ha az elnököt Mercedesben kellene utaztatniuk.

A luxuskivitel az évtizedek során változatlan maradt, a vevőkör viszont már jóval szélesebb, és az állami FAW csoporthoz tartozó márka új csúcsokra tör. Tízéves tervében a kapacitás megötszörözése szerepel, ami évi egymilliós darabszámot jelent. A cég 21 új modellt dob piacra 2030-ig, közülük 18 elektromos változatot már 2025-től megvásárolhatnak a kínaiak. A minőségre és a dizájnra Giles Taylor a garancia, akit a Rolls-Royce-tól szerződtettek. Nevéhez fűződik a Phantom VIII limuzin és a Rolls első, nagy sikerű városi terepjárójának, a Cullinannek a megalkotása. A Hungcsi – amely a Volkswagen és a Toyota kínai partnere is egyben – dinamikus növekedési terveit egy zsugorodó autópiacon kell hogy megvalósítsa, ahol tavaly 8 százalék körül lehetett a visszaesés az eladásokban, s szakértők az idei évben is apadó forgalmat várnak.

Nem mindenki számíthat állami hátszélre, az elektromos autókat gyártó Lihsziang (Lixiang) például az amerikai tőkepiacról próbálja összeszedni a nagy ívű tervei valóra váltásához szükséges forrásokat. A névadó Li Hsziang iparmágnás tulajdonában lévő cég legkevesebb félmilliárd dollárt remél az elsődleges tőzsdei részvénykibocsátásból (IPO), még az első fél évben. Az IPO-t a Goldman Sachs készíti elő, és sikere esetén a Lihsziang lenne a második kínai villanyautó-gyártó, amelynek a részvényeivel a New York-i tőzsdén kereskednek. A Tesla riválisaként emlegetett Nio részvényeinek bevezetése egymilliárd dollárt hozott 2018 szeptemberében. Az akkori 9,9 dolláros start után most 3,3 dolláron adják-veszik a Nio papírjait.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.